Ken Block nie żyje. Zginął w tragicznym wypadku. Kim był naprawdę?
Ken Block nie żyje. Zginął podczas przejażdżki skuterem śnieżnym w górach Utah. Zostawił żonę i córkę. Kim tak naprawdę był Ken Block, człowiek, który z samochodami robił dosłownie wszystko?
Jeśli gdzieś pojawiało się nazwisko Kena Blocka, wszyscy zacierali ręce, mając nadzieję na wielkie show, niesamowite emocje i spektakularne przejazdy. Wirtuoz czterech kółek, kierowca rajdowy, kaskader, snowboardzista, współtwórca Hoonigan Industries i marki DC Shoes, ale tak naprawdę propagator zapomnianej dyscypliny o nazwie Gymkhana. Czegoś, co choć znane i to od wielu, wielu lat, jednak do tej pory w świecie motorsportu było uznawane za popisówkę. Efektowne bączki wokół beczki, skoki i poślizgi ze stoperem mają przecież niewiele wspólnego.
To jednak Ken Block uczynił z przejazdów samochodem rajdowym przystosowanym do spektakularnych poślizgów wśród różnego rodzaju przeszkód sztukę. Realizowane z rozmachem filmy przyciągały przed telewizory i monitory komputerów miliony. Trudno się dziwić skoro to Ken Block dla swoich popisów za kierownicą potrafił zamknąć Los Angeles, San Francisco, Londyn czy Las Vegas.
Z prostej podwórkowej dyscypliny uczynił spektakularne widowisko. Gymkhan Kena Blocka było kilkanaście. Pierwsza Fordem Fiestą, ostatnia Audi S1 Hoonitron, inspirowanego Audi S1 Quattro.
Nie tylko popisy
Ken Block, choć najbardziej znany jest z Gymkhany to także zawodnik i kierowca rajdowy. Swoją przygodę z motorsportem rozpoczął w 2005 od startu w Rally America za kierownicą Subaru WRX STi.
Rok później wspólnie z Travisem Pastraną podpisali umowę z Subaru i stworzyli team „Subaru Rally Team USA”. Podczas rajdu Rally in the 100 Acre Wood Block zdobył swoje pierwsze zwycięstwo w Rally America. W ciągu sezonu wygrał jeszcze jeden rajd, a mistrzostwa ukończył na drugiej pozycji.
Sezon 2007 był przełomem, bo Block zadebiutował w cyklu WRC. Wziął udział w Rajdzie Meksyku oraz Rajdzie Nowej Zelandii. Ukończył je odpowiednio na 28 oraz 56 pozycji. W Rally America odniósł dwa zwycięstwa, kończąc sezon na trzecim miejscu.
W roku 2010 Block wystartował w siedmiu rundach Rajdowych Mistrzostw Świata w zespole Monster World Rally Team. Ford Racing Focus RS WRC 08, którym startował, został przygotowany przez M-Sport. W Rajdzie Katalonii Block zdobył swoje pierwsze punkty, dojeżdżając do mety na dziewiątym miejscu. Równocześnie kontynuowała starty w Rally America.
W kolejnych latach Block kontynuował starty w WRC jednak bez większych sukcesów. Najwyższe miejsce, jakie zajął to siódme miejsce w Rajdzie Meksyku.
Zawsze bardziej niż jazda na czas, fascynowało go tworzenie widowiska dla publiczności. Zadebiutował w Global RallyCross Championship. Pierwszą eliminację zakończył na piętnastej pozycji z powodu wypadku w półfinale. Podczas X Games był drugi, przegrywając jedynie z gościnnie startującym Sébastienem Loebem.
Show to jego drugie imię
Ken Block kochał show, emocje i wszystko, co ma koła. Op®ócz startów nie stronił od popisów kaskaderskich i najróżniejszych medialnych przedsięwzięć. W 2006 roku wykonał skok dla programu przygotowanego przez Discovery Channel. Za kierownicą Subaru WRX STi przeleciał 52 metry, znajdując się w najwyższym punkcie 7,6 metra nad powierzchnią ziemi.
Trzykrotnie wystąpił w programie Top Gear. Subaru Impreza Kena Blocka pojawiła się w grze Colin McRae: Dirt 2. W Dirt 3 dostępny jest natomiast Ford Fiesta, którym Block startował w WRC, a Ken Block stał się przewodnikiem w Gymkhanie. W „Need For Speed” pojawił się jego Ford Mustang Hoonicorn V1.
W połowie 2021 roku rozpoczął współpracę z Audi, promując elektromobilność. Zamiast opowiadania o zaletach aut elektrycznych zbudował elektryczne Audi S1 Hoonitron, inspirowane Audi Sport Quattro S1 i na ulicach Las Vegas wykonał swoją ostatnią Gymkhanę. Kolejnej nie będzie.
Ken Block zginął w tragicznym wypadku przygnieciony przez skuter śnieżny podczas przejażdżki na swoim ranchu w górach Utah 2.01.2023 roku.