Kia Ceed – po liftingu ładniejsza
Kia Ceed po faceliftingu będzie miał całkowicie przeprojektowany przód, reflektory LED, nowe detale, kolory i wzory felg. Co prawda gama silników się nie zmianie, na warsztat wzięto jednak elektronikę i wszystkie systemy wsparcia kierowcy. W sprzedaży auto pojawi się we wrześniu.
Kia Ceed to najlepiej najlepiej sprzedający się model koreańskiego producenta. Nadwozie Ceeda po faceliftingu jest bardziej współczesne i dynamicznie. Główną rolę odgrywa oczywiście nowe logo, jednak styliści zadbali, by różne wersje Ceeda (kombi, hathcback, GT i Pro) odróżniały się od siebie.
Jak? Zdaniem Kii za sprawą nowego wlotu powietrza, wykończonego czarnym plastikiem na wysoki połysk. Grill jest jeszcze większy, chromowane dodatki jeszcze szersza, a zderzak jeszcze bardziej agresywny. W wersji GT grill powstał metodą dwustopniowego formowania wtryskowego. Dzięki temu uzyskano charakterystyczne błyszczące czarno-czerwone wykończenie z ciemnym chromowanym elementem na górze i na dole.
Różny grill dla różnych wersji
We wszystkich modelach z rodziny Kia Ceed wprowadzono nowe w pełni LED-owe reflektory ze światłami do jazdy dziennej, które poprawiają nie tylko widoczność auta na drodze, ale przede wszystkim bezpieczeństwo. Trzy moduły w kształcie strzałek otaczają zintegrowane światła przeciwmgielne LED oraz światła drogowe i mijania. Światła do jazdy dziennej pełnią również funkcję kierunkowskazów.
Ceed hatchback w wersjach GT-Line i GT ma z tyłu nowo zaprojektowane zespolone lampy LED, które składają się z aż 48 modułów w kształcie plastra miodu. Wielofunkcyjne moduły ustawione są w pięciu rzędach i przykryte przyciemnianym szkłem. W wybranych rzędach, gdy w użyciu są kierunkowskazy, diody LED zapalają się sekwencyjnie.
Z boku w wyglądzie nowego Ceeda uwagę zwracają trzy nowe wzory felg – 16-calowe aluminiowe obręcze kół wykończone w kolorze srebrnym dla modeli podstawowych; 17-calowe aluminiowe obręcze kół w kolorze czarnym błyszczącym (dostępne wyłącznie w wersji GT-Line) i 18-calowe aluminiowe obręcze kół z akcentami w kolorze czerwonym zarezerwowane dla wersji GT.
Z 13 kolorów lakierów cztery są nowe – brązowy Machined Bronze, żółty Splash Lemon, szary Yucca Steel Gray i zielony Experience Green (dwa ostatnie dostępne będą od listopada).
Nowe kolory
Układ deski rozdzielczej się nie zmienił. Przed oczyma kierowcy pozostawiono 12,3-calowy wyświetlacz zestawu wskaźników, obok – 10,25-calowy wyświetlacz systemu multimedialnego.
W ramach liftingu pojawiło się jednak zaktualizowane oprogramowanie, które umożliwia użytkownikom zdalne łączenie się z samochodem za pośrednictwem smartfonu i aplikacji Kia Connect. Wśród funkcji są m.in.:
- ulepszone wyszukiwanie za pośrednictwem Bluetooth za pomocą rozpoznawania głosu,
- połączenie zewnętrznego kalendarza z nawigacją,
- tryb współdzielenia umożliwiający monitorowanie samochodu, gdy korzystają z niego inni kierowcy
- tzw. nawigacja ostatniej mili z rozszerzoną rzeczywistością.
Ceed kombi z napędem hybrydowym typu plug-in oferuje dodatkowe funkcje, które zwiększają wygodę, np. zdalne uruchamianie i zakończenie ładowanie akumulatora.
Nowa funkcja „Przenoszenie profilu użytkownika” w systemie Kia Connect umożliwia tworzenie kopii zapasowej indywidualnych ustawień samochodu i zapisanie ich w chmurze. Dzięki temu łatwo przenieść je z jednego auta do drugiego, co jest szczególnie przydatne dla np. kierowców flotowych, którzy często zmieniają samochody.
A do tego pojawiło się więcej kolorów wnętrza. Z dziewięciu kolorów tapicerki siedzeń, cztery są nowe.
Ulepszone systemy asystujące
Być może w Kii Ceed po liftingu nie debiutują nowe systemy bezpieczeństwa, jednak zebrany w jedno system ADAS – Advanced Driver Assistance Systems, są zmodernizowane i ulepszone.
Funkcje bezpieczeństwa obejmują między innymi, ostrzeżenie o pojazdach w martwym polu widzenia, które zastąpiono systemem aktywnego unikania kolizji. Po uruchomieniu kierunkowskazu w celu sygnalizacji zmiany pasa ruchu, jeśli istnieje ryzyko kolizji z pojazdem znajdującym się z boku z tyłu, nowy asystent unikania kolizji z pojazdem w martwym punkcie widzenia (BCA – Blind-spot Collision-Avoidance Assist) wyświetli ostrzeżenie. Po ostrzeżeniu, jeśli ryzyko kolizji w dalszym ciągu istnieje, system BCA aktywnie kontroluje pojazd, aby jej uniknąć.
Zaktualizowano także system ostrzegania o utracie koncentracji kierowcy (DAW – Driver Attention Warning). Teraz uwzględnia on ostrzeżenie o tym, że pojazd znajdujący się przed nami ruszył z miejsca, na przykład spod świateł lub w czasie jazdy w korku. Informuje o tym grafika na cyfrowym zestawie wskaźników oraz sygnał dźwiękowy.
Pozostałe systemy ADAS oferowane w gamie modeli z rodziny Kia Ceed obejmują asystentów: unikania kolizji z przodu (FCA – Forward collision-avoidance assist), który wykrywa nie tylko samochody i pieszych, ale także rowerzystów; utrzymania pasa ruchu (LKA – Lane Keep Assist); ostrzegania o ograniczeniu prędkości (ISLW – Intelligent Speed Limit Warning) oraz świateł drogowych ze zintegrowanymi światłami zarówno do jazdy dziennej, jak i przeciwmgielnymi LED. Ponadto, pięciodrzwiowy Ceed hatchback jest wyposażony w sekwencyjne kierunkowskazy w nowych tylnych światłach LED, które mają unikalny wzór.
Zmiany, których nie widać
Na pokładzie nowego Ceeda nie brakuje również systemów należących do pakietu ADAS, których zadaniem jest zwiększenie komfortu prowadzenia samochodu i które zapewniają wygodę kierowcy. Należy do nich m.in. asystent pasa ruchu (LFA – Lane Follow Assist), który teraz można uruchomić niezależnie od aktywnego tempomatu (SCC – Smart Cruise Control), dzięki czemu Kia może oferować system LFA również w wersjach Ceeda wyposażonych w mechaniczną skrzynię biegów.
W modelach sprzed liftingu naciśnięcie pedału hamulca dezaktywowało SCC, a w konsekwencji również system LFA. Dzięki nowemu oprogramowaniu system ten może być używany częściej i w różnych sytuacjach drogowych, w których kierowca nie korzysta z tempomatu.
Kamera cofania (RVM – Rear-View Monitor) sprawia, że parkowanie jest łatwiejsze, a jazda do tyłu – bardziej bezpieczna. Podczas cofania system RVM – za pomocą kamery o rozdzielczości 1,0 megapiksela – wyświetla nie tylko obraz miejsca parkingowego, ale również hak holowniczy (wyposażenie opcjonalne), co zdecydowanie ułatwia podłączenie przyczepy. Co więcej, dzięki kamerze można zobaczyć pojazdy, które nadjeżdżają z tyłu. Po zaparkowaniu Ceeda system ostrzegania o pojazdach zbliżających się z tyłu (SEW – Safe Exit Warning) może ostrzec pasażerów przed otwarciem drzwi, jeśli wykryje nadjeżdżający samochód.
Asystent unikania kolizji podczas cofania również został zaktualizowany. Jeśli Rear Cross-traffic Collision-avoidance Assist (RCCA) wykryje, że istnieje zagrożenie kolizją z pojazdem nadjeżdżającym z lewej lub prawej strony, w pierwszej kolejności wysyła ostrzeżenie. Po sygnale ostrzegawczym, jeśli ryzyko nadal istnieje, RCCA automatycznie uruchamia hamowanie awaryjne, aby zapobiec kolizji.
Silniki bez zmian
Gama silników nie ulega zmianie. Do wyboru są jednostki o mocy od 100 do 204 KM o pojemności 1,0 l., 1,5 i 1,6 l. Jest też hybryda PHEV i miękką hybrydę MHEV. Pozostawiono także jedyną wersję wysokoprężną z turbodoładowaniem o pojemności 1,6 litra.