Konserwacja podwozia – jak zrobić krok po kroku
Dziś rdza nie jest już wprawdzie wrogiem numer 1, jak to bywało lata temu, jednak w starszych samochodach, konserwacja podwozia bywa czynnością obowiązkową. Wyjaśniamy, jak prawidłowo zabezpieczyć auto przed korozją.
W trakcie jazdy podwozie samochodu jest nieustannie narażone na działanie szkodliwych czynników. Są to piasek, kamienie sypiące się spod kół, gałęzie czy błoto pośniegowe. Owszem, współczesne modele okazują się lepiej zabezpieczone niż auta sprzed lat, ale nie zmienia to faktu, że ryzyko pojawienia się korozji nadal istnieje. Ba, jest tym większe, w im trudniejszych warunkach samochód jest eksploatowany (TUTAJ przeczytasz o zabezpieczeniu antykorozyjnym nadwozia).
Jak wygląda fabryczne zabezpieczenie podwozia?
Do fabrycznego zabezpieczenia samochodu wykorzystuje się cienką warstwę cynku, który ma za zadanie ochronę przed korozją, spowodowaną działaniem zewnętrznych czynników. Natryskuje się go lub nanosi podczas kąpieli w specjalnych roztworach i przy udziale ładunku elektrycznego. Ta druga metoda jest najefektowniejsza, ponieważ dzięki niej roztwór dociera w najgłębsze zakamarki.
Kolejny etap polega na naniesieniu na nadwozie farby antykorozyjnej oraz wygrzewaniu go w piecach, co powoduje nie tylko wyschnięcie, ale i utwardzenie powłoki.
Przed lakierowaniem nadwozie jest jeszcze uszczelnianie – szczególnie w miejscach narażonych na kontakt z wodą – a podwozie zostaje pokryte cienką warstwą PCV. Jego zadanie to ochrona spodu samochodu przed uszkodzeniami, np. od kamieni, oraz wygłuszenie go.
Konserwacja podwozia – dlaczego wartą ją przeprowadzać?
Większość producentów obecnie zapewnia coraz bardziej skuteczne zabezpieczenia, wykonuje auta z lepszych, wytrzymalszych materiałów oraz przy użyciu nowocześniejszych technik – choćby klejenia niektórych elementów zamiast spawania.
Mimo tego fabryczne zabezpieczenie często nie jest idealne, a poza tym wraz z upływem lat i rosnącym przebiegiem, coraz bardziej się „zużywa”. Inaczej mówiąc – przestaje istnieć. W takim przypadku niezbędne staje się więc uzupełnienie powłoki.
Kiedy zabezpieczyć podwozie samochodu przez korozją?
Zaleca się, aby kontroli podwozia dokonywać raz do roku, najlepiej po sezonie zimowym. Jeśli którykolwiek z elementów samochodu jest pokryty rdzawym nalotem, warto jak najszybciej przeprowadzić konserwację podwozia. Co ważne, najlepiej czynność tę powtarzać co 4-6 lat.
Zimą samochód jest bowiem narażony na działanie wyjątkowo niekorzystnych warunków zewnętrznych. Mróz, wilgoć, piasek czy sól, którą posypuje się drogi, przyczyniają się do ścierania fabrycznej warstwy ochronnej, co może doprowadzić do pojawienia się korozji.
W których miejscach podwozie najczęściej koroduje?
Korozja najczęściej atakuje belki progowe, miejsca montażu zawieszenia, podłużnice, spawy, a także okolice kół. Pojawia się również na elementach układu wydechowego (głównie tłumiki i spawy rur), a także zawieszenia czy hamulców.
O ile progi, czy części układu jezdnego można wymienić na nowe, o tyle pojawienie się poważnej korozji na elementach nośnych – podłużnicach, punktach mocowania zawieszenia w modelach z nadwoziem samonośnym czy w ramie w przypadku aut terenowych – może mieć opłakane skutki. Nie dość, że takie auto nie zapewnia wystarczającej ochrony w razie wypadku, to jeszcze często nadaje się już tylko na złom.
Zabezpieczenie podwozia przed korozją – profesjonalna czy samodzielna konserwacja podwozia?
Wszystko rozbija się oczywiście o pieniądze. Samodzielna konserwacja jest owszem tańsza, ale wymaga pewnej logistyki. Należy ją bowiem przeprowadzić w pomieszczeniu, w którym temperatura oscyluje wokół 20 stopni Celsjusza. Najlepiej do tego nadaje się więc garaż z kanałem lub podnośnikiem hydraulicznym.
Warto też zadbać o odpowiednią odzież – jednorazowy kombinezon ochronny (lub niepotrzebne ubranie), rękawiczki oraz okulary ochronne.
Nadal zadanie to można zlecić również specjalistycznemu zakładowi. Wtedy będziemy mieć pewność co do jakości wykonanej usługi, choć oczywiście wiąże się to najczęściej z koniecznością umówienia terminu wizyty oraz pozostawienia samochodu. Przy okazji też winduje koszty.
Konserwacja podwozia krok po kroku
Przed samodzielnym podjęciem zabezpieczenia podwozia należy sobie zdać sprawę, że to dość skomplikowane zadanie. Dlaczego? Ponieważ nie ogranicza się ono do spryskania wyłącznie widocznych elementów samochodu odpowiednim środkiem. Często do niektórych profili dostęp jest mocno ograniczony i możliwy jedynie przez niewielki otwór.
Jeśli już jednak zdecydujecie się na samodzielną konserwację podwozia, musicie pamiętać o tym, aby wykonać ją zgodnie z poniższym harmonogramem:
Mycie podwozia samochodu
Podwozie samochodu należy dokładnie oczyścić z ziemi, błota, kurzu i innych brudów. Najlepiej używać do tego myjki wysokociśnieniowej. Jeśli taką nie dysponujemy, można posiłkować się wodą z domieszką płynu (np. do naczyń) i szczotką.
Czyszczenie podwozia samochodu z rdzy
Drugi krok to weryfikacja stanu podwozia i oczyszczenie ognisk korozji. Można je oczyścić do gołej blachy i pokryć podkładem zawierającym cynk, albo usunąć luźną rdzę, a tą przylegającą do metalu – zabezpieczyć podkładem epoksydowym, którego działanie polega na neutralizowaniu korozji.
Pod ręką warto mieć takie narzędzia, jak szczotka druciana, szlifierka oraz papier ścierny. Czasem i to nie wystarcza, ponieważ zdarza się, że konieczne jest wycięcie danego fragmentu blachy w podwoziu i zastąpienie go, nowym wspawanym elementem.
Usunięcie niektórych elementów i zabezpieczenie auta
Przed przystąpieniem do właściwej konserwacji należy pamiętać jeszcze o demontażu takich elementów, jak osłony i nadkola. Należy również zabezpieczyć (lub usunąć – jak na poniższym zdjęciu) elementy układu wydechowego.
Antykorozyjne zabezpieczenie podwozia – nałożenie środka do konserwacji podwozia
Elementy zewnętrzne takie, jak podłużnice, podłoga, wnęki, krawędzie błotników, a także wahacze, belka tylnego zawieszenia czy ramy pomocnicze zabezpiecza się powłoką woskowo-bitumiczną (popularnie zwaną barankiem). Jej zadaniem jest ochrona spodu samochodu przed czynnikami mechanicznymi, jak np. uderzenia kamieni. Ogranicza ona również kontakt nadwozia z solą oraz przeciwdziała przedostawaniu się wody.
Preparat konserwujący nakłada się pędzlem lub specjalnym pistoletem. Co ważne, na rynku dostępne są również preparaty w postaci sprayu.
W przypadku profili zamkniętych używa się z kolei środków bazujących na woskach. Wprowadza się je przez specjalne otwory w progach czy w podłużniach, które zwykle są zasłonięte plastikowymi zaślepkami. Preparat ma formę płynu, wnikającego w najgłębsza zakamarki, a dzięki temu, że odcina dostęp tlenu nie tylko zabezpiecza przed wystąpieniem korozji, ale i potrafi zatrzymać ten proces. Za odpowiednią uważa się warstwę 2-3 mm.
Po zakończeniu nakładaniu preparatów antykorozyjnych należy poczekać do wyschnięcia powłoki oraz nałożyć kolejną warstwę. Tylko takie wykonanie zabezpieczenia zapewni uzyskanie powłoki zabezpieczającej o odpowiedniej grubości.
Ile kosztuje zabezpieczenie podwozia przed korozją?
Przy samodzielnym wykonaniu zabezpieczenia antykorozyjnego i z użyciem ogólnie dostępnych środków, koszt całej operacji powinien wynieść nie więcej niż 300-400 zł.
Oddając samochód do profesjonalnego serwisu należy się liczyć z kwotą nawet 2-, 3-krotnie wyższą. Wszystko zależy bowiem od klasy samochodu i użytych do konserwacji środków. Najtaniej wyceniane są auta miejskie, natomiast najdrożej – terenowe i dostawcze.