Le 5 Concept i Fiat 126 – projekty w stylu retro
Le 5 Concept robi wrażenie. Nie mniejsze niż Fiat 126 Vision. Niestety to nawet nie koncepty, a jedynie szkice projektantów, artystów. I to niezależnych, niezwiązanych z żadną marką, ani Renault, ani Fiatem. Szkoda, po co komu takie rysunki?
Renault 5 dla wielu to kultowy francuski hatchabck. Powstał w 1972 roku i doczekał się tylko dwóch generacji. Po nich przyszła pora na Clio i tak R5 trafiło do… muzeum. O wskrzeszeniu auta pomyśleli niedawno styliści z Maltese Design. Stworzyli projekt nowoczesny, niebanalny z całą symfonią sentymentów. Szkoda tylko, że o powrocie do R5 nie myśli Renault.
Patrząc na udany powrót Fiata 500 albo sukces „nowego” Mini, można przypuszczać, że nowe wcielenie „piątki” miałoby wzięcie. Szczególnie gdyby wyglądem i charakterem nawiązywało do swojego poprzednika, a osiągami do najmocniejszej wersji 5 GT Turbo. W projekcie Maltese Design nawiązań stylistycznych jest sporo. Choćby charakterystyczny kształt zaoblonej maski i kanciastych reflektorów, a także słupek C.
Fiat 126 Vision
To kolejny, niestety tylko rysunek, który rozgrzał ostatnio fanów motoryzacji. Najbardziej w Polsce, bo przecież dotyczy Malucha. Włosi jednak pierwsi mieli Fiata 126 i pewnie dlatego za współczesne jego wcielenie zabrali się styliści ze studia Ma-De. Auto wygląda nowocześnie, choć cały czas można z w nim odnaleźć pierwszego Malucha. Nowa interpretacja kaszlaka jest grzeczna i dość zachowawcza. Podobne linie, przetłoczenia, a nawet kształt bryły nadwozia powodują szybsze bicie serca. Czy to gra na sentymentach? Dla nas pewnie tak, dla Włochów to kolejny niezrealizowany projekt.
Po co styliście tworzą tego rodzaju rysunki? Najłatwiej powiedzieć dla przyjemności. To jednak także chęć zabłyśnięcia, pokazania się w świecie designu. Studia stylu to miejsca, do których zgłaszają się nawet ci wielcy producenci, by stworzyć niebanalny projekt. Stylistom zazwyczaj puszczają wodze fantazji. Dopiero później trzeba to wszystko uprościć, nieco zbrzydzić, wygładzić i wprowadzić do produkcji. Sprawa niby prosta, ale jak się okazuje bardzo kosztowna i skomplikowana.
Który ładniejszy?
Na koniec pozostaje pytanie, który z motoryzacyjnych powrotów jest ładniejszy. Który jest ciekawsze i nowocześniejszy. Czy samochody w stylu retro jak Fiat 126 Vision czy Le 5 Concept miałyby szanse powodzenia w starciu z realiami rynku? Na to pytanie nie poznamy odpowiedzi. Niestety, ale popatrzeć na te projekty przyjemnie.