Legalizacja butli LPG — jak przebiega, ile kosztuje?
Ceny paliwa utrzymują się na wysokim poziomie, dlatego montaż instalacji gazowych do samochodów staje się coraz popularniejszy. O ile z nową instalacją nie ma kłopotów, tak w przypadku instalacji, która jest już w aucie, trzeba pamiętać o jej serwisowaniu. Czym jest legalizacja butli LPG i kiedy trzeba ją zrobić?
Czym jest homologacji butli LPG?
Homologacja butli LPG to potwierdzenia zgodności ze wszystkimi normami i warunkami technicznymi. O homologację musi zadbać producent, podobnie jak w przypadku homologacji samochodu czy innego rodzaju urządzenia. Po przeprowadzonych badanach stosowny urząd, w tym przypadku Instytut Transportu Samochodowego wystawia homologację dla danego typu urządzenia.
Jeśli jednak urządzenie zostało wyprodukowane w innym kraju Unii Europejskiej, ITS (Instytut Transportu Samochodowego) honoruje wydane tam świadectwo homologacji. Można zatem z dużą dozą prawdopodobieństwa powiedzieć, że każde dopuszczone do obrotu urządzenie w Unii Europejskiej posiada własną homologację potwierdzone świadectwem.
Jednak homologacja to nie legalizacja. Legalizacja butli LPG to z kolei rodzaj potwierdzenia sprawności i dopuszczenie butli LPG do użytkowania po pewnym czasie. Za legalizację odpowiada już właściciel pojazdu.
Ważność homologacji butli LPG
Homologacja dla nowego urządzenia wydawana jest na 10 lat. I to właśnie po tym czasie konieczne jest przeprowadzenie legalizację, czyli sprawdzenie stanu butli LPG. Z reguły wydawana jest ona na kolejne 10 lat. Można więc założyć, że butlę LPG bez jakichkolwiek problemów będzie można użytkować przez 20 lat. Po tym czasie trzeba będzie kupić nową butlę. Kolejnej legalizacji urząd nie wyda.
Jeśli jednak w czasie tego okresu dojdzie do jakiegoś nadzwyczajnego zdarzenia np. wypadku, legalizację trzeba powtórzyć. Legalizacja jest także konieczne, gdy sprowadzimy auto z instalacją LPG do kraju i będziemy chcieli je zarejestrować.
Legalizacja butli LPG — kiedy trzeba ją wykonać?
Istnieje kilka powodów, dla których konieczna jest legalizacja butli LPG. Określają je przepisy i są to:
- Upłynięcie przewidzianego przepisami okresu eksploatacji butli LPG, czyli 10 lat.
- Sprowadzenie z zagranicy używanego samochodu, który ma zamontowaną butlę LPG. Butla w nim zamontowana ma homologacje i na jej podstawie została
- dopuszczona do obrotu, ale nie posiada legalizacji Transportowego Dozoru Technicznego. Zgodnie z krajowymi przepisami, taki pojazd nie może zatem uczestniczyć w ruchu drogowym.
- Montaż nowego zbiornika butli LPG w samochodzie.
- Stłuczka lub wypadek, po których zatrzymany został dowód rejestracyjny.
Gdzie można dokonać legalizacji zbiornika LPG?
Nie każdy warsztat może wykonać badanie techniczne i zalegalizować butlę gazową. To wyłącznie te miejsca, które posiadają specjalne upoważnienie od Oddziału Terenowego Transportu Dozoru Technicznego.
Listę zakładów znajdziesz na jego stronie internetowej. Podobnie jak stacje kontroli pojazdów warsztaty takie muszą być wyposażone w odpowiednią i certyfikowaną aparaturę pomiarową. Muszą także posiadać stosowny certyfikat TDT.
Jak przebiega proces legalizacji butli LPG?
Legalizacja butli LPG to z pozoru prosta czynność. Diagnosta musi sprawdzić tabliczkę znamionową i dane na niej zapisane, ogólny stan butli (czy nie jest uszkodzona/zardzewiała), a na końcu poddaje butlę próbie ciśnieniowej.
Warto także pamiętać, że aby przeprowadzić legalizację butli LPG, butla musi być pusta.
Kiedy homologacja butli LPG może zostać nieprzedłużona?
Warunkiem dopuszczenia do legalizacji jest nie tylko dobry stan zbiornika oraz czytelna tabliczka znamionowa zawierająca, ale także:
- widoczne dane producenta,
- numer seryjny,
- numer homologacji 67R-,
- ciśnienie próby,
- stopień napełnienia,
- data produkcji zbiornika i opcjonalnie data końca eksploatacji.
Koszt legalizacji butli LPG
Koszt legalizacji butli LPG nie jest sztywno ustalony. Każdy warsztat prowadzi własną politykę cenową, należy jednak przyjąć, że za legalizacje butli LPG trzeba zapłacić około 300-400 złotych. To mniej więcej połowa ceny nowej butli.
Koszt wymiany butli gazowej w samochodzie
Jeśli legalizacja butli LPG ze względów technicznych nie jest możliwa, będzie trzeba wymienić butlę. Jej cena zależy od wielkości i sposobu montażu. Najtańsze są te najmniejsze butle, montowane w miejsce koła zapasowego. Ich koszt zaczyna się od 400 zł. Jednak pamiętajmy, że do tego trzeba dołożyć koszt montażu.
Większe butle, montowane w bagażniku to już wydatek 700 – 800 złotych. Najdroższe są z kolei butle największe, montowane pod podłogą samochodu. Najwcześniej stosuje się je jednak w samochodach dostawczych, autach terenowych lub pikapach.
Zgubiona legalizacja butli LPG i co dalej?
Świadectwo legalizacji zbiornika gazowego to ważny dokument, który otrzymuje właściciel auta po wykonaniu badania technicznego. Jeśli zostanie on zagubiony, można wykonać duplikat. Niestety, jest on płatny i może kosztować nawet 300 złotych. W tym celu należy zgłosić się do zakładu, który przeprowadzał legalizację butli gazowej w samochodzie.
Jazda z butlą bez legalizacji – jakie konsekwencje?
Legalizację butli LPG może sprawdzić policjant przy każdej kontroli drogowej. Jeśli wykryje nieprawidłowości, dostaniemy mandat w wysokości 500 zł, ale co istotniejsze zatrzyma dowód rejestracyjny. Poruszamy się w końcu autem niedopuszczonym do ruchu. I słabym tłumaczeniem będzie fakt, że jedziemy na benzynie, a z gazu nie korzystamy.
Legalizacja butli LPG jest też sprawdzana podczas badania technicznego samochodu. Dia
zgnosta nie podbije badania bez legalizacji butli. I tutaj ważna informacja, podczas badania, diagnosta nie jest uprawniony do przeprowadzenia legalizacji butli. Trzeba ją wykonać osobno.
Legalizacja butli na wodór.
Być może to dopiero przyszłość, jednak warto pamiętać, że samochodu zasilane wodorem także posiadają butle, które muszą być legalizowane. Koszt takiej operacji jest jednak znacznie wyższy niż w przypadku LPG.