Mercedes Citan W415 – Renault Kangoo w wersji Premium? | Test OTOMOTO TV
Co łączy Mercedesa i Renault? Mercedes Citan. To nic innego jak młodszy i mniej popularny, bo droższy brat cenionego Renault Kangoo. Czy warto, zatem, zamiast Renault kupić Mercedesa?
Mercedes Citan produkowany był od 2012 r. Jako że to typowy samochód użytkowy, z luksusem i klasa premium Mercedesa niewiele mający wspólnego, w jego przypadku nikt nawet nie starał się ukryć podobieństw do protoplasty. To w rzeczy samej mocno zmodernizowane, ale wyłącznie wizualnie Renault Kangoo II.
Nowy i odróżniający oba auta jest jedynie kokpit. Do tego dołożyć należy przeprojektowane zawieszenie, wcale nie bardziej komfortowe, ale bardziej przewidywalne podczas prowadzenia oraz dodatki, które mają poprawić…, ale chyba jedynie humor klientom Mercedesa.
Mercedes Citan – dostawczak
Citan dostępny jest tak jak Renault Kangoo, w trzech wersjach: blaszany furgon, przeszkolone kombi (zwany oficjalnie Tourer) oraz pięcioosobowy furgon o nazwie Mixto.
W zależności od potrzeb auto występuje w trzech odmianach długości: 3,94 m, 4,32 m oraz 4,71 m. Auto posiada przestrzeń ładunkową o objętości kolejno: 2,3 m³, 3 m³ oraz 3,6 m³.
W październiku 2013 roku, oprócz nowych wersji silnikowych (Citan 111 CDI oraz Citan 112) ofertę Mercedesa uzupełniła również nowa, siedmioosobowa odmiana zbudowana na podstawie przedłużonego auto z nadwoziem typu furgon, a w połowie 2015 roku gamę jednostek napędowych Citana zmodernizowano tak, by wszystkie silniki spełniały normę emisji spalin Euro 6. W 2016 roku wprowadzono do oferty siedmiobiegową, automatyczną skrzynię biegów dostępną początkowo z silnikiem benzynowym 112, a od 2017 roku także z silnikiem wysokoprężnym 111 CDI.
Auto jednak nigdy nie doczekało się prawdziwego faceliftingu i dotrwało tak do 2021 roku, w którym pojawiła się druga jego generacja a jakże, również bazująca na Renault Kangoo trzeciej generacji i Nissanie Townstarze.
Mercedes Citan – jaki silnik wybrać?
Gama silników to także w większości jednostki napędowe pochodzące z Renault nazwane w nomenklaturze Mercedesa. Ale nie wszystkie. Zabrakło w Citanie wolnossącej benzyny 1.6 l, a producent ograniczył się wyłącznie do 114-konnego 1.2 l. Turbo nazwany po prostu 112. Ten sam silnik w Renault nazywany jest TCe.
Zabraknąć nie mogło jednak popularnego i w zasadzie mało awaryjnego silnika 1.5 l. dCi, który w Citanie nosi nazwy 108/109/111 CDI.
W czym Mercedes jest, zatem lepszy od Renault? Trudno powiedzieć. Pod względem napędu jest nawet gorszy, bo nie doczekał się wersji elektrycznej, którą Kangoo z powodzeniem sprzedaje do dzisiaj.
- Benzynowe
Silnik | Pojemność skokowa [cm³] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr./min | Układ i liczba cylindrów | Spalanie (l/100 km) miasto/trasa/średnio |
112 | 1198 | 114 (84)/4500 | 190/2000-4000 | R4 | 7,2/5,0/6,1 |
- Diesla
Silnik | Pojemność skokowa [cm³] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr./min | Układ i liczba cylindrów | Spalanie (l/100 km) miasto/trasa/średnio |
108 CDI | 1461 | 75/4000 | 180/1750-2500 | R4 | 5,0/4,4/4,6 |
109 CDI | 1461 | 90/4000 | 200/1750-3000 | R4 | 5,2/4,5/4,7 |
111 CDI | 1461 | 110/4000 | 240/1750-2750 | R4 | 4,8/4,2/4,4 |
Mercedes Citan – ile kosztuje
Citan nigdy nie zdobył takiego uznana jak większe dostawcze modele Mercedesa – Vito czy Sprinter. Koncern jednak nie zrezygnował z małego podstawczaka tworzonego w kooperacji z Renault i to, mimo, że w porównaniu ze swoim pierwowzorem cena była zawsze wyższa.
Dzisiaj za pierwszą generację Mercedesa Citana trzeba zapłacić około 20 – 25 tys. zł. Będą to wersje dostawcze, czyli blaszanki, kilka tysięcy więcej pozwoli na wybór wersji osobowej. Warto jednak pamiętać, ze wszystkie silniki wysokoprężne, jak i silnik benzynowy uchodzą za bezawaryjne i trwałe. Pod warunkiem, że się o nie dba.
A jak jeździ Mercedes Citan W415 pierwszej generacji z 2016 r. i najpopularniejszym silnikiem diesla 1.5 l. o mocy 90 KM? Zapraszamy na nasz test.
Mercedes Citan W415 - GALERIA




