Motoryzacja w pigułce – Internetowy Samochód Roku 2021
Dlaczego czarny to król szyku? Co się dzieje z cenami samochodów? Jakiego rodzaju nadwozia szuka co drugi Polak? Co zrobić z wolnymi 4 milionami złotych? Jakie rEKOrdy przyniosła w tym roku rEVolucja? Jak zachęcić do zakupu aut zeroemisyjnych? Czy gusta nad Wisłą rzeczywiście się nie zmieniają? Czy 300 tys. km to duży przebieg? To tylko niektóre pytania, na które odpowiada Internetowy Samochód Roku 2021.
Ceny rosną. Póki co nie spadną
Rosnące ceny to jeden z tematów, który zdominował dyskusję w motoryzacyjnym świecie 2021 roku. Inflacja dotknęła zarówno rynek samochodów nowych, jak i używanych. Z roku na rok, maleje udział oferowanych, używanych pojazdów w najniższych przedziałach cenowych. Nie idzie za tym jednak obniżenie średniego wieku samochodów, ani ich przebiegów.
– Nie widać na rynku wystarczająco silnego czynnika, który mógłby odwrócić trend rosnących cen na rynku samochodów osobowych. Jedynie wzrost stóp procentowych, połączony ze znacznym schłodzeniem gospodarki, mógłby istotnie wpłynąć na sytuację na rynku. Jeżeli ceny na rynku samochodów osobowych będą rosły w dotychczasowym tempie, to w ciągu następnych 12 miesięcy możliwe jest ich podwojenie w porównaniu do ich poziomu sprzed pandemii – mówi Jakub Wojtakajtis, dyrektor ds. strategii i zarządzania danych w OLX Europe.
Więcej o sytuacji na rynku motoryzacyjnym na stronach oraz m.in. ranking najdroższych supersamochodów wystawianych w OTOMOTO w 2021 roku na stronach 6-12 raportu ISR 2021.
Elektromobilność z efektem kuli śniegowej
Elektromobilność w Polsce rozwija się coraz szybciej. W ubiegłym roku park BEV (samochody całkowicie elektryczne) i PHEV (hybrydy typu plug-in) powiększył się ponad dwukrotnie (o 101% r/r). To rekordowy wynik. Flota elektrycznych pojazdów użytkowych powiększyła się o 97%. W tym segmencie również odnotowano najwyższy wzrost w historii.
– Spodziewamy się, że w 2022 r. rejestracje BEV i PHEV nie będą liczone już w tysiącach, lecz w dziesiątkach tysięcy egzemplarzy. Mimo że mówimy przede wszystkim o rynku pierwotnym, dynamiczny wzrost liczby ofert na wtórnym rynku samochodów elektrycznych jest kwestią czasu. Będzie postępował wraz z rozwojem floty EV zarówno w Polsce, jak i w pozostałych krajach Unii Europejskiej. Tam rynkowy udział samochodów osobowych z napędem elektrycznym osiągnął średni poziom 18%. Był zatem zbliżony do udziału pojazdów z silnikami Diesla – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).
Więcej o rEKOrdowym roku dla pojazdów nisko- i zeroemisyjnych, oraz m.in. ranking najpopularniejszych nowych i używanych elektryków oraz hybryd na stronach 13-21 raportu ISR 2021.
Gusta Polaków odporne na koronawirusa
Raport ISR to od lat również, a dla niektórych przede wszystkim, ranking najpopularniejszych samochodów nowych i używanych w Polsce. O ile w pierwszym obszarze niemal co roku obserwujemy wyraźną rotację, o tyle na rynku wtórnym nasz gust nie zmienia się w ogóle.
Kiedyś królem tego rankingu OTOMOTO był Volkswagen Golf, ale kilka lat temu ustąpił miejsca BMW Serii 3. I okazuje się, że ani pandemia, ani inne problemy dotykające branży motoryzacyjnej, nie zmieniają sentymentu polskich kierowców do modeli samochodów używanych. Ranking wygląda niemal identycznie jak przed rokiem. Dla niektórych to nuda, dla innych potwierdzenie stałości rynkowych trendów.
Więcej o rankingu Internetowy Samochód Roku 2021 oraz m.in. zestawienie najpopularniejszych marek i modeli samochodów dostawczych na stronach 22-30 raportu ISR.