Najpopularniejsze auta na rynku wtórnym
Niemiecka dominacja od lat
Cały ranking TOP10 najczęściej wyświetlanych ofert samochodów używanych zdominowany jest przez niemieckie modele, albo w Niemczech produkowane. Okazuje się również, że polscy kierowcy są bardzo stali w swoich wyborach, bo poza drobnymi zmianami miejsc w zestawieniu, od kilu lat lista preferowanych modeli nie zmienia się.
W 2021 roku najczęściej oglądanymi ogłoszeniami były oferty sprzedaży BMW Serii 3 (3,13% wyświetleń). Na drugim miejscu zainteresowania znalazło się Audi A4 (2,83% wyświetleń), a na trzecim BMW Serii 5 (2,24% wyświetleń). Kolejne miejsce to Volkswagen Golf (2,16% wyświetleń). I tutaj ciekawostka: ten ostatni model był absolutnym liderem popularności wśród polskich kierowców przez wiele, wiele lat. W latach 2010 – 2014 wygrywał co roku ranking zainteresowania, a w latach 2015 – 2019 zawsze znajdował się na podium TOP3. Teraz wysokie, ale jednak dopiero 4. miejsce.
Na kolejnych miejscach na liście preferencji użytkowników OTOMOTO znajdują się Audi A6 (2,14% wyświetleń) oraz Opel Astra (1,92% wyświetleń). Dopiero na 7. miejscu znajdujemy Volkswagena Passata, kiedyś jeden z najczęstszych wyborów na rynku wtórnym w Polsce (zawsze na liście TOP3 w latach 2010 – 2015). Kolejne miejsca to popularne kiedyś na polskich ulicach kompakty, czyli Audi A3 i Ford Focus (odpowiednio 1,54% i 1,44% wyświetleń). Ranking TOP10 zamyka Mercedes-Benz klasa C (1,40% wyświetleń).
Każdy chce mieć SUV-a?
Napisaliśmy „popularne kiedyś na polskich ulicach kompakty”, bo dzisiaj większość kierowców (podobnie jak wśród nowych samochodów) chce mieć SUV’a. Ich dominacja na rynku wtórnym jest co prawda jeszcze mniejsza niż na rynku pierwotnym, ale i tak znajdują się na 1. miejscu preferowanych nadwozi (21,4% wyświetleń). To pierwszy raz w historii, kiedy SUV’y wygrywają zestawienie najpopularniejszego nadwozia na rynku samochodów używanych.
Nieźle trzymają się także sedany, o których myśli niewiele mniej potencjalnych kupujących (20,4% wyświetleń ogłoszeń). Na trzecim miejscu znalazły się wersje kombi samochodów osobowych (16,6% wyświetleń).
Więcej o SUV-ach z Internetowego Samochodu Roku 2021 tutaj >>>
Poleasingowy albo 10+. Co najmniej
Średni wiek sprowadzanych w ubiegłym roku do Polski pojazdów to 12 lat i 6 miesięcy. Uwzględniając jednak tylko silniki benzynowe – nawet rok więcej. I takie samochody mają swoje grono odbiorców. Wyświetlenia samochodów z roczników 2007-2009 to 16% wszystkich wyświetleń. Ale największym zainteresowaniem cieszyły się poleasingowe samochody 4-letnie (7,07% wyświetleń), a uwzględniając też nieco starsze egzemplarze z roczników 2015-2017 mamy już prawie co piąte wyświetlane ogłoszenie (19,76%).
Najwięcej ofert sprzedaży nadal dotyczy samochodów najtańszych, do 29.000 złotych (56,1% ofert). Udział tego przedziału cenowego w wystawionych ogłoszeniach z roku na rok maleje. Zainteresowanych tego typu ogłoszeniami jest prawie połowa użytkowników (48,4% wyświetleń ofert). Rośnie natomiast grupa zainteresowana samochodami za 50.000-60.000 złotych (6,1% wyświetleń i wzrost o 0,5 p.p. w porównaniu z 2020 rokiem) oraz pojazdami za 100.000-150.000 złotych (5,2% wyświetleń i wzrost o 0,9 p.p. rok do roku).
Wśród samochodów używanych nadal najpopularniejsza jest manualna skrzynia biegów (57,43% wyświetleń), ale patrząc na rosnące co roku zainteresowanie automatami, może to być ostatni rok jej dominacji.