Najlepsze SUV-y na rynku. Raport ISR 2021.
Do popularności SUV-ów nikogo przekonywać nie trzeba, ale czy zdajecie sobie sprawę, ile aut tego typu jest na rynku? Tylko w Polsce to ponad 140 różnych modeli i to już niemal we wszystkich segmentach. Od najmniejszych crossoverów, przez SUV-y bulwarowe, po dzielne i duże SUV-y z napędem na cztery koła. Który jest najlepszy, jaki jest najtańszy? Jakiego SUV-a wybrać? Oto najlepsze SUV-y na rynku.
Jak wynika z raportu Internetowy Samochód Roku, przygotowanego przez serwis OTOMOTO, Polacy z roku na rok coraz chętniej szukają właśnie samochodów typu SUV. Różnego rodzaju zestawienie potwierdzają widoczny od wielu miesięcy trend: sercami kierowców zawładnęły SUV-y. Już prawie połowa wyświetlanych ogłoszeń to auta w tej kategorii (49,5 proc. wyświetleń).
Podczas wyszukiwania wystarczy wybrać kategorię SUV, by w wynikach otrzymać ponad 40 tys. ogłoszeń z autami z tego segmentu. Mało? Udział wyszukiwań używanych aut osobowych pod względem nadwozia na przestrzeni lat także potwierdza coraz większe zainteresowanie SUV-ami.
O ile w 2016 roku było to zaledwie 9 proc., tak dzisiaj to już ponad 21. Takie wzrostu nie odnotowały żadne inne segmenty. Co więcej, sedany, auta typu kombi czy nawet popularne samochody kompaktowe notują regularne spadki zainteresowania (patrz tabela poniżej).
52 tys. zł czy 707 KM?
Który SUV jest zatem najlepszy, jaki jest najtańszy? Jakiego SUV-a wybrać? Pytanie nie jest proste, bo na rynku SUV-ów i crossoverów jest naprawdę sporo. Każda marka ma ich po kilka. To już nie tylko trzy tradycyjne wielkości. Jest ich znacznie więcej.
W ofercie można znaleźć naprawdę małe crossovery jak Toyotę Aygo X, odmiany coupé, w których królują marki grupy VAG i marki premium, a także SUV-y elektryczne jak Volkswagen ID.4 GTX, czy ostatnią premierę Skodę Enyaq Coupe iV.
Nadal jednak najtańszym SUV-em na rynku jest Dacia Duster. Za auto w wersji 1.0 TCe o mocy 90 KM w wersji Access trzeba zapłacić wyjściowo 52 200 zł. To naprawdę niewiele, tym bardziej że średnia cena za auto tego typu to przynajmniej 130 tys. zł. Nie wspominając już o tych najdroższych i najmocniejszych, jak Aston martin DBX 707 o mocy 707 KM. Po drodze nie brakuje także SUV-ów za 300 tys. zł i może to być np. zwykła Skoda Enyaq Coupe RS iV czy jeszcze droższych już z półki premium Audi RSQ8 (ok. 650 tys. zł) czy Mercedes Maybach GLS (ponad 800 tys. zł.). Na nie chętnych także nie brakuje.
A jeśli komuś tradycyjny SUV nie przypadł do gustu, może szukać crossovera o właściwościach kombi i komforcie limuzyny. Takie auto zaprezentował niedawno Citroen. Model C5 X ma wynieść SUV-y do innego wymiaru.
Ostatnio głośnym echem odbiła się także długo wyczekiwana premiera Alfy Romeo Tonale. To drugi w ofercie SUV, mniejszy od modelu Stelvio. Wyjątkowy, bo Alfa Romeo nie rozpieszcza swoich fanów ilością premier. Po względem ilości różnego rodzaju SUV-ów i crossoverów dominuje lider rynku, czyli Toyota. Proponuje ona swoim klientom aż 7, a niedługo po wprowadzeniu na rynek pierwszego elektrycznego auta, a jakże SUV-a, nawet 8 różnego rodzaju suvocrossoerów.
Który najlepszy?
To kolejne pytanie bez odpowiedzi. Bo z takiej masy różnych modeli, każdy kierowca z pewnością wybierze coś dla siebie. Pewnym drogowskazem mogą być różnego rodzaju konkursy i plebiscyty.
Tytuł World Car of the Year przyznawany przez 93 dziennikarzy z 28 krajów otrzymał w ubiegłym roku elektryczny SUV Volkswagena – ID.4. Z kolei polscy dziennikarze w plebiscycie Car of the Year Polska najlepszym autem okrzyknęli a jakże SUV-a, Forda Mustang Mach– E.
Z kolei dziennikarze magazynu „Autocar” do pierwszej trójki najlepszych SUV-ów wybrali dość egzotycznego na naszym rynku Range Rovera Evoque, Volvo XC40 i Mazdę CX-5.
Z pewnością na wybór miał wpływ fakt, że Range Rover Evoque to auto brytyjskie, luksusowe w swojej kategorii, nie za duże i zapewniające klientom poczucie wyjątkowości. Do tego dochodzi przestronne wnętrze, niezłe silniki także w wersji hybrydowej i nadal atrakcyjny wygląd, bo auto ma już swoje lata.
Inny magazyn, także brytyjski „What car”, swój ranking najlepszych SUV-ów oparł o głosy czytelników, a dokładnie o ich przygody ze swoimi, maksymalnie pięcioletnimi SUV-ami. Przepytano ponad 13 tys. kierowców na temat historii usterek w samochodach i kosztów napraw. Na tej podstawie powstał indeks niezawodności. Im on jest wyższy, tym lepiej.
Jakie auta znalazły się na podium?
- Na trzecim miejscu — Skoda Kodiaq z indeksem 96,5 proc. Usterki Kodiaqa dotyczyły 17 proc. samochodów w posiadaniu przez ankietowanych „What Car?”.
- Na drugim miejscu – Mazda CX-5 z indeksem 96,9 proc. Usterki dotyczyły również 17 proc. samochodów.
- Na pierwszym miejscu – Ford Kuga z indeksem 97,8 proc. Usterki dotyczyły tylko 5 proc. samochodów.
Najpopularniejsze według ISR
W Polsce w TOP 10 najczęściej wyświetlanych modeli nowych samochodów osobowych SUV-ów również nie brakuje. Na pierwszym miejscu uplasował się Hyundai Tucson. To właśnie tego modelu najczęściej szukali internauci planujący zakup auta. Co ciekawe W Raporcie ISR 2021 ten sam model zajął dopiero 8. miejsce.
Na piątym miejscu w tegorocznym raporcie znalazł się kolejny SUV, czyli Mercedes GLE. Pierwszą dziesiątkę zamykają odpowiednio:
Audi Q5, BMW X5, Volkswagen Tiguan.
Używane bez SUV-ów
Z listy TOP10 wypadła Dacia Duster (zwyciężczyni rankingu w 2018 roku). Nie ma też popularnych kompaktów, a w ich miejsce wpadły oczywiście droższe SUV-y, czyli Audi Q5, BMW X5 i Volkswagen Tiguan. Wynika z tego, że aż połowa modeli na liście najpopularniejszych samochodów nowych to nadwozia typu SUV.
Co ciekawe wśród najczęściej wyszukiwanych używanych modeli aut osobowych w TOP10 SUV-ów brak. Tutaj nadal królują sedany i auta kompaktowe (patrz tabela poniżej). Pieresze trzy miejsca podium od wielu lat zajmują BMW serii 3, Audi A4 i BMW serii 5.