Auta na abonament: Tucson wygrywa ISR 2020
Obok popularnego SUV-a koreańskiej marki, na podium kategorii „auta na abonament” w rankingu Internetowy Samochód Roku 2020 znalazły się jeszcze Nissan Qashqai i Fiat Tipo. Na rynku wynajmu długoterminowego najważniejszym kryterium wyboru samochodów przez użytkowników jest miesięczny koszt. Dla aut sklasyfikowanych w pierwszej dziesiątce wynosi on średnio 1700 zł netto miesięcznie. Pandemia nic tu nie zmieniła.
Kategoria nowe „auta na abonament” pojawiła się w rankingu Internetowy Samochód Roku po raz pierwszy. Klasyfikacja modeli została dokonana na podstawie wniosków o abonament, jakie użytkownicy platformy złożyli przez cały 2020 rok. Wyniki opracowała platforma Carsmile. Za jej pośrednictwem można nie tylko wynająć, ale też wyleasingować nowy samochód.
Rządzą SUVy i crossovery
Zestawienie TOP 10 samochodów na abonament za 2020 rok potwierdza modę na SUVy i crossovery. Modele o tych dwóch typach nadwozia zdominowały tę kategorię . Poza Hyundaiem Tusconem i Nissanem Qashqai, w rankingu znalazły się jeszcze dwa inne SUVy. To Audi Q5 oraz BMW X3, a także crossover Toyota CH-R. Co ważne, w przypadku tych modeli mówimy tylko o jednym typie nadwozia, który „zapracował” sobie na tak wysokie miejsce auta w zestawieniu.
Inaczej jest w przypadku sklasyfikowanego na trzecim miejscu Fiata Tipo. Jego pozycja na podium jest zasługą sumarycznej liczby wniosków złożonych aż na trzy typy nadwozia. Mowa o hatchbacku, sedanie i kombi.
Na platformie Carsmile prezentowanych jest obecnie ponad 1200 samochodów, a wybory użytkowników rozkładają się na różne modele. Zwycięzca rankingu TOP 10 nowych aut na abonament miał zaledwie 4,4-proc. udział w łącznej liczbie wniosków złożonych przez użytkowników platformy w 2020 roku. To pokazuje jak trudno jest w tak dużej liczbie ofert wywalczyć sobie palmę pierwszeństwa.
Auta na abonament: koszt jest najważniejszy, a nie model
Czy pandemia wpłynęła na skład pierwszej dziesiątki najpopularniejszych aut na abonament? Jak już wspomniano, ta kategoria pojawiła się w raporcie Internetowy Samochód Roku po raz pierwszy. Jednak dane Carsmile za poprzednie lata potwierdzają, że koronawirus nie zmienił istotnie tego, jakie samochody wynajmujemy przez internet. Same modele uległy wprawdzie pewnym roszadom. Jednak auta sklasyfikowane na podium w 2020 roku były obecne również w zestawieniu TOP 10 w roku 2019.
Co ciekawe, uśredniony koszt miesięcznego abonamentu dla wszystkich modeli z najlepszej dziesiątki nie odbiega od średniej z zeszłego roku. To ok. 1700 zł netto dla umowy na 3 lata, bez wkładu własnego, z serwisami, oponami, ubezpieczeniem oraz assistnce. Nowością jest pojawienie się w czołowej dziesiątce jednego samochodu kosztującego powyżej 3 tys. zł netto miesięcznie, czyli BMW serii 4. Dla równowagi mamy też auto kosztujące poniżej tysiąca złotych (netto) miesięcznie – miejskiego Fiata 500.
– Dla internautów czynnikiem wyboru numer jeden jest miesięczny koszt użytkowania samochodu. Model auta, ma zdecydowanie mniejsze znaczenie i znajduje się dopiero na dziewiątej pozycji na liście czynników branych pod uwagę przy zakupie lub wynajmie pojazdu. Lojalność wobec modeli, a nawet marek, na rynku nowych samochodów praktycznie nie istnieje. Na pierwszym miejscu jest ekonomia. W tym sensie, wybierając auto dla siebie, raczej sięgniemy po excela lub kalkulator niż będziemy emocjonować się wyglądem pojazdu lub znaczkiem na masce – ocenia Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.
Zakupy online bardziej pragmatyczne
Z badania sondażowego przeprowadzonego przez Carsmile na przełomie czerwca i lipca 2020 roku wynika, że trzy najważniejsze czynniki przy wyborze auta to: miesięczny koszt, bezawaryjność oraz wyposażenie. Jest to szczególnie widoczne w przypadku samochodów na abonament, które traktujemy jako narzędzie usprawniające codzienne życie, a nie spełnienie dziecięcych marzeń. Dlatego do wyboru podchodzimy bardzo pragmatycznie.
Tego typu podejście jest też charakterystyczne dla osób kupujących czy wynajmujących samochód przez internet. – W e-salonie nie ma sprzedawcy, który zachęci do mocniejszego silnika czy dodatkowych elementów wyposażenia podnoszących koszt. Użytkownicy wybierają to, co jest im faktycznie potrzebne, licząc każdą złotówkę – podkreśla Michał Knitter.
Auta na abonament ze smartfona
O ile koronawirus nie wpłynął istotnie na to, jakie modele samochodów wybieramy przez interent, to z pewnością zwiększył zainteresowanie samym wykorzystaniem sieci do zakupu czy wyboru auta na abonament. Rok 2020 przyniósł znaczące zwiększenie ruchu na platformie Carsmile, co nastąpiło podczas pierwszego lockdownu, wiosną 2020 roku. Co ciekawe, większość użytkowników serwisu przegląda ofertę aut na smartfonie.