Rodzaje nadwozia. Które wybrać? Wady i zalety

Nie tylko gołym okiem widać, że na polskich drogach królują sedany i SUV’y. Rywalizacja między tymi typami nadwozi jest bardzo interesująca. Z jednej strony klasyczna linia i elegancja, z drugiej większe gabaryty i teoretycznie większa przestrzeń bagażowa. Pod uwagę trzeba też wziąć względy ekonomiczne. Zazwyczaj sedany w porównywalnym wieku i wyposażeniu są cenowo atrakcyjniejsze w stosunku do kombi, SUV-a czy VAN-a.
Szukając nowego auta pierwszym kryterium jest oczywiście cena. Interesuje nas też przebieg, stan techniczny, potwierdzone pochodzenie i historia pojazdu. Na drugim planie pozostają rodzaje nadwozia. Te najpopularniejsze to:
- SUV
- sedan
- kompakt/hatchback
- minivan
Na które rodzaje nadwozia zwrócić uwagę? Załóżmy, że wszystkie inne czynniki schodzą na dalszy plan a decyzję podejmujemy tylko biorąc pod uwagę cechy poszczególnych typów nadwozi!
Sedan
Klasyczna bryła, kojarzona z elegancją i prestiżem. To zwykle w tej wersji nadwozia, producenci oferują najbogatsze wersje wyposażenia i najmocniejsze silniki. Przestrzeń pasażerska jest wyraźnie oddzielona od części bagażowej. W efekcie, nawet po złożeniu tylnej kanapy, przestrzeń zwykle jest ograniczona elementami konstrukcyjnymi, które utrudniają przewóz większych przedmiotów.

Nadwozie typu sedan cieszy się największą popularnością w Polsce. Na zdjęciu BMW seria 3
Kompakt
Bardzo popularny segment samochodów, kojarzony z nadwoziem typu hatchback. Odznacza się dużą uniwersalnością, ma wystarczającą ilość miejsca dla 4 osób. Często takie samochody wykorzystywane są do jazdy po mieście, ale także do podróży służbowych. Pojemność bagażnika zazwyczaj jest mniejsza niż w sedanach, ale za to 5-te drzwi ułatwiają załadunek większych przedmiotów.
Ze względu na niewielką masę własną kompakty mają bardzo dobre właściwości jezdne, zwinność w prowadzeniu, a opływowe i nieduże gabaryty ułatwiają manewrowanie w ciasnych uliczkach. Naturalnie mogą służyć jako samochody rodzinne, pod warunkiem, że jesteśmy świadomi kompromisów jakie nas czekają. Gdy na pokład kompkatu zamontujemy 2 foteliki dziecięce, a do bagażnika będziemy chcieli wsadzić wózek, wówczas z pewnością rozmarzymy się o nadwoziu typu kombi.

Skoda Fabia to sztandarowy kompakt czeskiego producenta należącego do VWG
Kombi
Nadwozie, które znajduje się w ofercie większości marek i silnie konkuruje z SUVami. Jeśli nie zależy nam na poczuciu siedzenia wysoko nad asfaltem, a potrzebujemy praktycznego samochodu o bardzo dobrych właściwościach jezdnych – to będzie dla nas świetny wybór. Przestaliśmy już kojarzyć ten typ nadwozia z samochodami użytkowymi, które w latach 90-tych często woziły towary z hurtowni, a w weekend służyły podczas wyjazdów krajoznawczych. Dziś kombi to synonim mądrego wyboru, często równie elegancki jak limuzyna.
Nadwozia kombi oferują paradoksalnie znacznie więcej miejsca dla pasażerów i na bagaż od SUVa tej samej klasy. Ze względu na niski środek ciężkości, zawieszenie tych aut może być zestrojone bardziej komfortowo bez umniejszania doskonałych właściwości trakcyjnych. Oczywiście mówimy o wszelkich warunkach poza trudniejszymi bezdrożami. Z badań i ankiet wynika bowiem, że właściciele SUV-ów rzadko wyruszają w wymagającymi teren.

Klasyczne Volvo 240 w wersji kombi – w XX wieku to jeden z najbardziej rozpoznawalnych kształtów rodzajów nadwozi szwedzkiego producenta. Dziś ten rodzaj nadwozia prezentuje się już zupełnie inaczej
SUV
Większy prześwit, często muskularna sylwetka, wyższa pozycja za kierownicą. Projektowo SUV-y – podobnie jak inne rodzaje nadwozia, czyli niegdyś vany i minivany – idą w górę, dlatego znajdziemy w nich więcej przestrzeni na głowę i nogi, a wyżej usadowione fotele dają większy komfort jazdy na dłuższych trasach. Dzięki temu kierowca zajmuje wygodniejszą pozycję, którą zapewnia naturalne ułożenie nóg i kręgosłupa. Łatwiejsze tu jest też wsiadanie i wysiadanie, co nie jest bez znaczenia choćby dla nieco starszych kierowców i pasażerów.
Większy prześwit, to niestety często wyższy próg załadunku i mniej przestrzeni na bagaże, ale także wyżej położony środek ciężkości. Dlatego niestety najczęściej cechą charakterystyczną SUV-ów jest sztywniej zestrojone zawieszenie, tak by uzyskać kompromis pomiędzy wygodą użytkową a stabilnością jazdy.
Większe opory powietrza to też czynnik wpływający na wyższe zużycie paliwa. Do tego najczęściej dochodzą większe rozmiary kół i nierzadko napęd 4×4. Musimy to wziąć pod uwagę, planując ewentualne koszty eksploatacji tego typu samochodów.
A co ze zdolnością terenową SUV-ów? Tutaj bardzo dużo zależy od konkretnego modelu. Bezdyskusyjnie jednak, na gorszej jakości drogach, są mniej wrażliwe na uszkodzenia podwozia. Przy dzisiejszych zaawansowanych systemach elektronicznych potrafią zawstydzić niejeden samochód terenowy.

Hyundai Tucson to jeden z najpopularniejszych SUV-ów w Polsce
Minivan
Mniej atrakcyjny wygląd, mniejszy prestiż niż SUV czy sedan… a jednak to auto o wielu talentach. Najczęściej dysponuje właściwościami jezdnymi na pograniczu sprawnego hatchbacka i SUV-a. Dodatkowo, przy podobnych gabarytach, ma zdecydowanie najwięcej przestrzeni i najbardziej ustawny bagażnik.
Jeśli chodzi o silniki, do minivanów często montowane są układy napędowe dzielone ze sprawdzonymi w boju masowo znanymi modelami. Oznacza to niedrogą eksploatację.
Ktoś kto ceni sobie prawdziwą uniwersalność i wygodę, gdy przejedzie się nowoczesnym minivanem, może nagle zmienić swoje preferencje i porzucić fascynację SUV-ami.
***
W drugim tygodniu lutego OTOMOTO opublikuje swój doroczny raport Internetowy samochód roku 2020. A w nim, między innymi, zestawienie najczęściej wyszukiwanych nadwozi. Drogi kierowco, planując zakup samochodu – przeanalizuj swoje potrzeby oraz możliwości budżetowe. Każde nadwozie ma swoje charakterystyczne cechy – wady i zalety. Pozdrawiam wszystkich fanów motoryzacji!
Adam Knietowski
Adam Knietowski, instruktor techniki jazdy, nauki jazdy. W dorobku zawodowym autor wielu branżowych opracowań, dotyczących systemów bezpieczeństwa, ergonomii i techniki prowadzenia samochodu. Niezależny trener i specjalista techniki motoryzacyjnej. Doradzał flotom w wyborze samochodów, audytor kosztów użytkowania samochodów. Pasjonat zarówno klasycznej motoryzacji jak i nowoczesnych technologii w tym elektromobilności. Autor innowacyjnych programów szkoleń kierowców.