24 sierpnia 2022

Naprawa szyb samochodowych – kiedy klejenie, a kiedy wymiana?

naprawa szyby samochodowej (1)

Przednia szyba w samochodzie nie tylko chroni przed czynnikami zewnętrznymi. Pomaga również utrzymać integralność pojazdu, co czyni ją istotnym elementem bezpieczeństwa. Niestety, często ulega ona uszkodzeniu. Naprawa szyb samochodowych – kiedy klejenie, a kiedy wymiana na nową?

Bez dwóch zdań szyba czołowa jest jednym z elementów pojazdu najbardziej narażonych na uszkodzenia. W końcu przejmuje ona na siebie pęd powietrza, w którym czasem mogą trafić się różne odłamki czy kamienie spod kół pojazdów jadących z przodu.

Szyba czołowa stanowi nie tylko integralną część struktury samochodu, ale w razie wypadku pomaga w prawidłowym działaniu czołowych poduszek powietrznych. Poza tym odpowiada za zapewnienie jak najlepszej widoczności w trakcie jazdy.

W poniższym materiale odpowiadamy na pytania dotyczące naprawy szyb samochodowych. Kiedy je kleić, a kiedy wymieniać?

Szyby samochodowe – czym się różnią?

Szyby samochodowe, w zależności od zastosowania, różnią się między sobą rodzajem użytego szkła. Przednie szyby są wykonanie z mocniejszego i odpornego na rozbicie szkła, co ma chronić kierowcę i pasażerów przed obrażeniami w razie wypadku.

Wyróżnia się dwa rodzaje szyb samochodowych – hartowane i laminowane. Przednia jest przeważnie wykonana ze szkła laminowanego, natomiast reszta szyb w samochodzie, czyli tylna i boczna – ze szkła hartowanego.

Laminowane szkło samochodowe

Szkło laminowane składa się z dwóch arkuszy szkła i znajdującej się pomiędzy nimi folii poliwinylowej. W procesie laminowania wykorzystuje się bardzo wysoką temperaturę, mającą za zadanie związać ze sobą te dwa arkusze (TUTAJ przeczytasz o żywotności akumulatora).

Laminowana szyba przednia jest odporna na ekstremalne warunki pogodowe oraz na zbicie. Folia winylowa, znajdująca się pomiędzy taflami szkła zapobiega jej roztrzaskaniu w przypadku kolizji, przeciwdziałając poważnym obrażeniom kierowcy i pasażerów znajdujących się w samochodzie.

naprawa szyby samochodowej (1)

Wytrzymałość szkła laminowanego sprawia, że przednią szybę można poddawać naprawom w przypadku drobnych odprysków czy niewielkich pęknięć.

Co ciekawe, przednia szyba w samochodzie stanowi nie tylko barierę chroniącą kabinę przed działaniem czynników zewnętrznych, ale jest również ważnym elementem bezpieczeństwa. Otóż odpowiada za wsparcie dachu (do 30%). Dlatego, jeśli przednia szyba uległa uszkodzeniu, ma to bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo na drodze. Jest to więc ważny powodem, aby wszelkie pęknięcia zostały jak najszybciej wyeliminowane.

Szkło hartowane

Szkło hartowane w procesie wytwarzania poddaje się działaniu bardzo wysokich temperatur, po czym nagle zostaje schłodzone. Dzięki temu jest bardzo twarde, ale w przypadku mocnego uderzenia, rozpada się na drobniutkie kawałki, co ma zapobiec obrażeniom, spowodowanym przez ostre krawędzie szkła.

Tego typu szkło jest stosowane również w ekranach telefonów, niektórych okularach przeciwsłonecznych czy też w urządzeniach kuchennych. W przeciwieństwie do laminowanego, nie poddaje się go naprawom.

Naprawa szyb samochodowych: rodzaje uszkodzeń przedniej szyby

Uszkodzenia przedniej szyby samochodowej dzieli się na dwie podstawowe kategorie. Są to odpryski i pęknięcia. Oczywiście, możliwe jest również wystąpienie ich kombinacji.

Odpryski

Powstają zazwyczaj po uderzeniu w szybę niedużego elementu, np. kamienia. Dzięki szkłu laminowanemu, użytemu do jej wytworzenia, odłamki uderzające w przednią szybę powoduję „odpryśnięcie” od niej kawałków szkła.

odprysk - naprawa szyby samochodowej

Wyróżnia się kilka różnych rodzajów odprysków:

  • dołek, czyli niewielkie zagłębienie szyby, w którym brakuje szkła
  • „oko byka”, będące nieco większe niż dołek i mające kolisty kształt z dziurą po uderzeniu
  • półksiężyc – jest podobny do „oka byka”, ale obszar, który uległ uszkodzeniu nie jest okrągły
  • kombinacja uszkodzeń, czyli np. niewielki dołek z promieniście rozchodzącymi się od niego pęknięciami

Istotne jest, aby odpryski naprawiać od razu po ich pojawieniu się, ponieważ mogą one osłabić przednią szybą oraz spowodować powstanie dodatkowych pęknięć. Zaniedbany mały odprysk może nawet doprowadzić do konieczności wymiany szyby na nową.

Pęknięcia

Chociaż są one najczęściej spotykane w przedniej szybie, pęknięcia mogą tworzyć się na każdym kawałku szkła w samochodzie. Pojawiają się one zarówno na szkle laminowanym, jak i hartowanym. Oto, co prowadzi do pęknięcia przedniej szyby:

  • uszkodzenia mechaniczne, czyli np. kamień spod kół innego samochodu
  • zastosowanie niskiej jakości kleju do jej przymocowania
  • źle wyprostowane nadwozie po naprawie blacharskiej, czyli np. przekoszenie otworu szyby prowadzące do naprężeń nadwozia
  • nieprawidłowe ustawienie auta przy wklejaniu szyby (auto powinno stać na równej nawierzchni i na własnych kołach)
  • wada fabryczna nadwozia samochodu, spotykana najczęściej w pierwszym roku użytkowania i usuwana na gwarancji
  • szyba niskiej jakości
  • nagła zmiana temperatury – np. gdy użyjesz gorącej wody do stopienia lodu na szybie

pęknięcie - naprawa szyby samochodowej

Istnieje kilka różnych rodzajów pęknięć:

  • pęknięcie krawędziowe – zaczyna się w odległości kilku centymetrów od krawędzi szyby lub sięga do jej krawędzi
  • pęknięcie pływające – zaczyna się w dowolnym miejscu przedniej szyby, ale nie występuje w pobliżu jej krawędzi
  • pęknięcie od odprysku – niewielki odprysk może przekształcić się w pęknięcie
  • długie pęknięcie – ma więcej niż 15 cm długości
  • pęknięcie gwiaździste – to seria pęknięci promieniujących od pojedynczego odprysku i wyglądem przypominające gwiazdę

Kiedy uszkodzenia szyby samochodowej nadają się do naprawy?

Tak, uszkodzenia przedniej szyby mogą być naprawiane, ale nie wszystkie. Aby kwalifikowała się ona do regeneracji, muszą zostać spełnione następujące kryteria:

  • odprysk nie znajduje się bezpośrednio w polu widzenia kierowcy (czyli na wysokości jego oczu)
  • średnica odprysku jest mniejsza niż 24 mm
  • pęknięcie znajduje się w odległości nie mniejszej niż 10 cm od krawędzi szyby
  • uszczerbek znajduje się na zewnętrznej części szyby
  • na szybie występują liczne odpryski

Jak przebiega naprawa szyby samochodowej?

naprawa szyby samochodowej (1)

Naprawa przedniej szyby samochodowej przebiega w następujący sposób:

  • usunięcie wilgoci, powietrza i drobinek szkła z powstałego ubytku (poprzez wywiercenie maleńkiego otworu przez górną warstwę szkła lub poprzez wyskrobanie drobnych cząstek szkła)
  • wypełnienie ubytku specjalną żywicą syntetyczną (za pomocą pompy pod ciśnieniem, zamontowanej wokół uszkodzonego obszaru). Narzędzie uszczelnia obszar i cyklicznie, pomiędzy ciśnieniem a podciśnieniem, ostrożnie wtłacza utwardzalną, bezbarwną żywicę w uszkodzenia zewnętrznej warstwy szkła. Przywraca to strukturę i wygląd szkła
  • żywica szklana jest następnie utwardzana światłem UV, co zmienia ją z cieczy w ciało stałe
  • wreszcie, naprawiony obszar jest czyszczony i polerowany w razie potrzeby, co czyni go prawie niewidocznym i przywraca integralność przedniej szybie

Naprawa szyb samochodowych – cena

Zabieg naprawy szyby samochodowej trwa od około 30 minut od 1 godziny. Usługa przeprowadzona w profesjonalnym zakładzie pozwala na przywrócenie szybie pierwotnej wytrzymałości (TUTAJ przeczytasz o dopuszczalnej masie całkowitej pojazdu).

naprawa szyby samochodowej (1)

Naprawa pojedynczego odprysku to koszt od około 100 zł w przypadku samochodu osobowego i 120 zł – przy pojeździe ciężarowym.

Naprawa szyby samochodowej – czy można podjąć się jej samodzielnie?

Owszem, można spróbować naprawić szybę przednią samodzielnie, jednak eksperci absolutnie tego nie zalecają. W sprzedaży można znaleźć tzw. zestawy naprawcze do szyb, ale zazwyczaj są one rozwiązaniem tymczasowym. Nawet, jeśli klej czy inne rozwiązanie spowalniają rozprzestrzenianie się uszkodzenia, szyba nie będzie naprawiona w sposób trwały.

Naprawę szyby najlepiej powierzyć profesjonalnemu zakładowi, zaopatrzonemu w profesjonalne narzędzia. Tylko to da gwarancję trwałej i porządnie wykonanej usługi (TUTAJ poznasz historię aut elektrycznych).

Wymiana szyb samochodowych – kiedy jest konieczna i ile kosztuje?

Wymiana szyb samochodowych jest konieczna w momencie, gdy nie spełniają one wytycznych, dzięki którym można poddać je naprawie. Czyli:

  • uszczerbek znajduje się w polu widzenia kierowcy
  • uszczerbek występuje zbyt blisko krawędzi, gdzie na szybę działają największe naprężenia
  • odprysk ma zbyt dużą średnicę
  • na szybie występuje zbyt wiele odprysków
  • uszczerbek „przeszedł” przez folię poliwinylową

Za wymianę i montaż szyby przedniej należy zapłacić od 130 do 240 zł. Do tej kwoty należy jednak doliczyć cenę szyby czołowej, wynoszącą przeciętnie 500-700 zł (cena dotyczy zamiennika). W przypadku szyb bocznych koszt montażu wynosi 80-150 zł, a tylnej – 150-220 zł.

naprawa szyby samochodowej (1)
naprawa szyby samochodowej (1)
naprawa szyby samochodowej (1)
odprysk - naprawa szyby samochodowej
pęknięcie - naprawa szyby samochodowej