29 września 2022

Nie na takie auto czekali fani M GmbH. BMW XM i 13 jego najważniejszych cech

2023 BMW XM

Jest drugim samodzielnym BMW M w historii i jednocześnie najmocniejszym autem niemieckiej marki. Poza tym wyróżnia się ogromnymi wielkością i masą. Oto 13 najważniejszych cech BMW XM.

BMW XM jest wielkie, kontrowersyjne, wulgarne, a poza tym wzbudza skrajne emocje. Z pewnością nie takiego auta spodziewali się fani M GmbH, dla których niedoścignionym wzorem pozostaje M1.

Supersportowe, z centralnie umieszczonym 6-cylindrowym silnikiem o mocy 274 KM, niemal z miejsca stało się kultowy. Swoje trzy grosze dorzucił do tego marketing niemieckiego wytwórcy, który stworzył wyścigową serię BMW Procar, towarzyszącą Formule 1.

BMW M1

BMW M1.

Pomysł był absolutnie genialny – 5 najszybszych kierowców z piątkowych treningów Formuły 1 dołączało do stałych bywalców serii, aby zmierzyć się z nimi na torze. Wyścigowe auta mocno różniły się od oryginału. Miały mocno poszerzone nadwozia i silnik o mocy 460 KM, a do tego – wspaniałe motywy sponsorskie.

Seria funkcjonowała przez przez dwa lata. Pierwszym mistrzem BMW Procar był Niki Lauda, natomiast drugim – Nelson Piquet. Dzięki prostemu i absolutnie genialnemu pomysłowi na powołanie wyścigowej serii, M1 stało się wręcz ikoną sportu samochodowego. Łącznie powstało 399 egzemplarzy drogowych – każdy w cenie 100 000 marek niemieckich.

BMW M1 Procar

BMW M1 Procar. Za kierownicą – Niki Lauda.

Drugiemu samodzielnemu BMW M GmbH powtórka z historii zdecydowanie nie grozi. Stanowi on po prostu odpowiedź na współczesne potrzeby klientów. Jest wielkim SUV-em z hybrydowym układem napędowym – notabene pierwszym w historii zbrojnego ramienia BMW – teoretycznie łączącym ze sobą osiągi, komfort i wszechstronność.

Oto 13 cech najnowszego BMW XM:

Potężny samochód

Najnowsze dziecko M GmbH mierzy 5,1 m długości, 2,0 m szerokości oraz 1,75 m wysokości. Rozstaw osi wynosi nie mniej imponujące 3,1 m. Całości dopełniają nie tylko potężna osłona chłodnicy i zwalista sylwetka, ale również masa własna.

2023 BMW XM

Ta startuje z pułapu 2710 kg!

BMW XM: mocarny układ hybrydowy

BMW XM jest napędzane przez hybrydowy układ napędowy, którego serce stanowi 4,4-litrowy, podwójnie turbodoładowany silnik V8, wyposażony w wielorzędowy kolektor wydechowy i zoptymalizowany proces separacji oleju. Wytwarza on 489 KM oraz 650 Nm.

Do współpracy ma 8-biegowy automat, w obudowie którego umieszczono silnik elektryczny o mocy 197 KM i maksymalnym momencie sięgającym 280 Nm.

2023 BMW XM

Łącznie układ napędowy BMW XM cechuje się 653 KM i 800 Nm, rozwieszonymi równo pomiędzy 1600 a 5000 obr./min.

Wielki akumulator

Życiodajne elektrony silnik elektryczny czerpie z akumulatora o pojemności użytkowej sięgającej aż 25,7 kWh. Dzięki niemu XM jest w stanie przejechać na samym prądzie dystans 82-88 km z maksymalną prędkością 140 km/h (TUTAJ przeczytasz, jak działa auto elektryczne).

Bateria BMW może przyjąć prąd z mocą dochodzącą do 7,4 kW. Ładowanie zabiera wtedy 4 godz. 25 minut. Dla porównania, słabszy, bo 510-konny Range Rover Sport, zaopatrzony w baterię o pojemności uzytkowej 31,8 kWh może być ładowany z mocą 50 kW (DC).

BMW XM: niezbyt porywające osiągi

Z jednej strony, jak na coś, co waży 2710 kg, XM jest szalenie szybkie. W końcu do 100 km/h rozpędza się w czasie 4,3 s. Z drugiej, na tle chociażby Lamborghini Urusa wypada nieco blado.

650-konne auto z Włoch, pierwsze 100 km/h „robi” już w 3,6 s i jest w stanie pomknąć 305 km/h. Dla porównania XM osiąga, ograniczoną elektronicznie prędkość 250 km/h lub 270 km/h – po zakupieniu pakietu M Driver.

2023 BMW XM

Za to XM przebija Urusa nie tylko możliwością jazdy na prądzie, ale i średnim zużycie paliwa, ustalonym na 1,5-1,6 l/100 km (Urus: średnio 12,3 l/100 km). Oczywiście, pod warunkiem, że kierowca co 100 km zatrzyma się na kilkugodzinne ładowanie akumulatora.

Za rok pojawi się mocniejsze XM

W przyszłym roku zadebiutuje mocniejszy wariant XM. Różnica będzie polegać głównie na mocy silnika spalinowego. Łącznie model o nazwie Label Red ma dysponować 748 KM i 1000 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Stawiamy dolary przeciw orzeszkom, że taki sam układ napędowy będzie pracował w nowej generacji BMW M5.

BMW XM: zawsze z dodatkowym zastrzykiem Nm

Zwiększone przełożenie wstępne pomiędzy wirnikiem silnika elektrycznego, a wałem wejściowym 8-biegowej przekładni automatycznej sprawia, że chwilowo w kierunku kół trafia 450 Nm. Poprawia to start z miejsca oraz zdecydowanie wyostrza reakcje na dodanie gazu.

2023 BMW XM

Zawsze z napędem 4×4

Dzięki silnikowi zamontowanemu w przekładni, XM zawsze – także na prądzie – dysponuje napędem obu osi. Co ważne, w trybie 4WD Sport większość momentu obrotowego trafia do tylnych kół (TUTAJ przeczytasz o rodzajach napędu 4×4).

Pierwsze BMW M z tylną osią skrętną

Aby wirtualnie zniwelować masę auta i rozstaw osi, BMW zaopatrzyło swoje najnowsze dziecko w tylną oś skrętną. Ma to pomóc w dynamicznym pokonywaniu zakrętów, w których kierowca z pewnością doceni seryjny system kasowania przechyłów nadwozia oraz sportowy mechanizm różnicowy.

2023 BMW XM

Nie bez znaczenia tutaj są również niemal idealny rozkład mas pomiędzy osiami, a także nisko położony środek ciężkości, co auto zawdzięcza dużemu akumulatorowi, zabudowanemu w podłodze.

BMW XM : solidny prześwit

BMW XM wyróżnia się prześwitem o wartości aż 22 cm, a więc wyraźnie większym niż w typowym SUV-ie. Tylny mechanizm różnicowy może zostać tutaj całkowicie zblokowany, pomagając wyjechać np. z zaspy.

2023 BMW XM

Ponad 50 kolorów nadwozia

Auto dostępne będzie w ponad 50 kolorach nadwozia z palety BMW Individual.

BMW XM: wyjątkowe wnętrze

Wewnątrz XM stawia na komfort i ekskluzywność. Jego kabina została wykończona bardziej luksusowo niż w innych modelach BMW, ale kokpit prezentuje się znajomo za sprawą dwóch ekranów najnowszego systemu iDrive, umieszczonego pod pojedynczą taflą szkła.

2023 BMW XM

Made in USA

BMW XM ma być wytwarzane w amerykańskim Spartanburgu. Zakład jest obecnie głównym wytwórcą uterenowionych modeli niemieckiej marki w postaci X3, X4, X5, X6 i X7.

Produkcja XM, dla którego najważniejszymi rynkami są USA, Chiny i Bliski Wschód, ruszy w grudniu bieżącego roku.

BMW XM: prawie 1 mln zł

BMW XM jest już dostępne w polskim konfiguratorze. Auto startuje z pułapu 935 000 zł…

2023 BMW XM - GALERIA

2023 BMW XM
2023 BMW XM
2023 BMW XM
2023 BMW XM
2023 BMW XM
2023 BMW XM
2023 BMW XM
2023 BMW XM
2023 BMW XM
2023 BMW XM
2023 BMW XM
2023 BMW XM
2023 BMW XM
2023 BMW XM
2023 BMW XM
2023 BMW XM
2023 BMW XM
2023 BMW XM
2023 BMW XM