Nie na takie auto czekali fani M GmbH. BMW XM i 13 jego najważniejszych cech
Jest drugim samodzielnym BMW M w historii i jednocześnie najmocniejszym autem niemieckiej marki. Poza tym wyróżnia się ogromnymi wielkością i masą. Oto 13 najważniejszych cech BMW XM.
BMW XM jest wielkie, kontrowersyjne, wulgarne, a poza tym wzbudza skrajne emocje. Z pewnością nie takiego auta spodziewali się fani M GmbH, dla których niedoścignionym wzorem pozostaje M1.
Supersportowe, z centralnie umieszczonym 6-cylindrowym silnikiem o mocy 274 KM, niemal z miejsca stało się kultowy. Swoje trzy grosze dorzucił do tego marketing niemieckiego wytwórcy, który stworzył wyścigową serię BMW Procar, towarzyszącą Formule 1.
Pomysł był absolutnie genialny – 5 najszybszych kierowców z piątkowych treningów Formuły 1 dołączało do stałych bywalców serii, aby zmierzyć się z nimi na torze. Wyścigowe auta mocno różniły się od oryginału. Miały mocno poszerzone nadwozia i silnik o mocy 460 KM, a do tego – wspaniałe motywy sponsorskie.
Seria funkcjonowała przez przez dwa lata. Pierwszym mistrzem BMW Procar był Niki Lauda, natomiast drugim – Nelson Piquet. Dzięki prostemu i absolutnie genialnemu pomysłowi na powołanie wyścigowej serii, M1 stało się wręcz ikoną sportu samochodowego. Łącznie powstało 399 egzemplarzy drogowych – każdy w cenie 100 000 marek niemieckich.
Drugiemu samodzielnemu BMW M GmbH powtórka z historii zdecydowanie nie grozi. Stanowi on po prostu odpowiedź na współczesne potrzeby klientów. Jest wielkim SUV-em z hybrydowym układem napędowym – notabene pierwszym w historii zbrojnego ramienia BMW – teoretycznie łączącym ze sobą osiągi, komfort i wszechstronność.
Oto 13 cech najnowszego BMW XM:
Potężny samochód
Najnowsze dziecko M GmbH mierzy 5,1 m długości, 2,0 m szerokości oraz 1,75 m wysokości. Rozstaw osi wynosi nie mniej imponujące 3,1 m. Całości dopełniają nie tylko potężna osłona chłodnicy i zwalista sylwetka, ale również masa własna.
Ta startuje z pułapu 2710 kg!
BMW XM: mocarny układ hybrydowy
BMW XM jest napędzane przez hybrydowy układ napędowy, którego serce stanowi 4,4-litrowy, podwójnie turbodoładowany silnik V8, wyposażony w wielorzędowy kolektor wydechowy i zoptymalizowany proces separacji oleju. Wytwarza on 489 KM oraz 650 Nm.
Do współpracy ma 8-biegowy automat, w obudowie którego umieszczono silnik elektryczny o mocy 197 KM i maksymalnym momencie sięgającym 280 Nm.
Łącznie układ napędowy BMW XM cechuje się 653 KM i 800 Nm, rozwieszonymi równo pomiędzy 1600 a 5000 obr./min.
Wielki akumulator
Życiodajne elektrony silnik elektryczny czerpie z akumulatora o pojemności użytkowej sięgającej aż 25,7 kWh. Dzięki niemu XM jest w stanie przejechać na samym prądzie dystans 82-88 km z maksymalną prędkością 140 km/h (TUTAJ przeczytasz, jak działa auto elektryczne).
Bateria BMW może przyjąć prąd z mocą dochodzącą do 7,4 kW. Ładowanie zabiera wtedy 4 godz. 25 minut. Dla porównania, słabszy, bo 510-konny Range Rover Sport, zaopatrzony w baterię o pojemności uzytkowej 31,8 kWh może być ładowany z mocą 50 kW (DC).
BMW XM: niezbyt porywające osiągi
Z jednej strony, jak na coś, co waży 2710 kg, XM jest szalenie szybkie. W końcu do 100 km/h rozpędza się w czasie 4,3 s. Z drugiej, na tle chociażby Lamborghini Urusa wypada nieco blado.
650-konne auto z Włoch, pierwsze 100 km/h „robi” już w 3,6 s i jest w stanie pomknąć 305 km/h. Dla porównania XM osiąga, ograniczoną elektronicznie prędkość 250 km/h lub 270 km/h – po zakupieniu pakietu M Driver.
Za to XM przebija Urusa nie tylko możliwością jazdy na prądzie, ale i średnim zużycie paliwa, ustalonym na 1,5-1,6 l/100 km (Urus: średnio 12,3 l/100 km). Oczywiście, pod warunkiem, że kierowca co 100 km zatrzyma się na kilkugodzinne ładowanie akumulatora.
Za rok pojawi się mocniejsze XM
W przyszłym roku zadebiutuje mocniejszy wariant XM. Różnica będzie polegać głównie na mocy silnika spalinowego. Łącznie model o nazwie Label Red ma dysponować 748 KM i 1000 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
Stawiamy dolary przeciw orzeszkom, że taki sam układ napędowy będzie pracował w nowej generacji BMW M5.
BMW XM: zawsze z dodatkowym zastrzykiem Nm
Zwiększone przełożenie wstępne pomiędzy wirnikiem silnika elektrycznego, a wałem wejściowym 8-biegowej przekładni automatycznej sprawia, że chwilowo w kierunku kół trafia 450 Nm. Poprawia to start z miejsca oraz zdecydowanie wyostrza reakcje na dodanie gazu.
Zawsze z napędem 4×4
Dzięki silnikowi zamontowanemu w przekładni, XM zawsze – także na prądzie – dysponuje napędem obu osi. Co ważne, w trybie 4WD Sport większość momentu obrotowego trafia do tylnych kół (TUTAJ przeczytasz o rodzajach napędu 4×4).
Pierwsze BMW M z tylną osią skrętną
Aby wirtualnie zniwelować masę auta i rozstaw osi, BMW zaopatrzyło swoje najnowsze dziecko w tylną oś skrętną. Ma to pomóc w dynamicznym pokonywaniu zakrętów, w których kierowca z pewnością doceni seryjny system kasowania przechyłów nadwozia oraz sportowy mechanizm różnicowy.
Nie bez znaczenia tutaj są również niemal idealny rozkład mas pomiędzy osiami, a także nisko położony środek ciężkości, co auto zawdzięcza dużemu akumulatorowi, zabudowanemu w podłodze.
BMW XM : solidny prześwit
BMW XM wyróżnia się prześwitem o wartości aż 22 cm, a więc wyraźnie większym niż w typowym SUV-ie. Tylny mechanizm różnicowy może zostać tutaj całkowicie zblokowany, pomagając wyjechać np. z zaspy.
Ponad 50 kolorów nadwozia
Auto dostępne będzie w ponad 50 kolorach nadwozia z palety BMW Individual.
BMW XM: wyjątkowe wnętrze
Wewnątrz XM stawia na komfort i ekskluzywność. Jego kabina została wykończona bardziej luksusowo niż w innych modelach BMW, ale kokpit prezentuje się znajomo za sprawą dwóch ekranów najnowszego systemu iDrive, umieszczonego pod pojedynczą taflą szkła.
Made in USA
BMW XM ma być wytwarzane w amerykańskim Spartanburgu. Zakład jest obecnie głównym wytwórcą uterenowionych modeli niemieckiej marki w postaci X3, X4, X5, X6 i X7.
Produkcja XM, dla którego najważniejszymi rynkami są USA, Chiny i Bliski Wschód, ruszy w grudniu bieżącego roku.
BMW XM: prawie 1 mln zł
BMW XM jest już dostępne w polskim konfiguratorze. Auto startuje z pułapu 935 000 zł…