Nowa fabryka Mercedesa w Jaworze. Będą w niej produkowane elektryczne auta dostawcze
Kolejna inwestycja Mercedesa w Jaworze. Po zakładach wytwarzających silniki, a także akumulatory do aut elektrycznych i zelektryfikowanych, Niemcy wybudują zakład produkcji elektrycznych samochodów dostawczych. Koszt? Około 1,3 mld euro!
Fabryka Mercedesa w Jaworze, którą uruchomiono w 2019 roku, odpowiada za produkcję jednostek napędowych oraz akumulatorów (od 2021 roku). Powstają w niej silniki OM65 i M254.
Pierwszy to 2-litrowy turbodiesel, którego można znaleźć w większość modeli Mercedesa (m.in. klasy A, B, C czy CLA, GLA i GLE), natomiast drugi – 2-litrowa jednostka benzynowa. Wyróżnia się ona elektryczną sprężarką oraz 48-woltową instalacją elektryczną. Mercedes stosuje ją w modelach klasy C i E oraz w SUV-ach GLC i GLE.
Z kolei w przylegającym do fabryki silników zakładzie powstają akumulatory, służące nie tylko zasilania układów hybrydowych, ale i pojazdów w pełni elektrycznych. Można je znaleźć m.in. w Mercedesach EQA i EQB.
Do tej pory Niemcy na budowę swojej fabryki w Jaworze przeznaczyli kwotę 600 mln euro (ponad 2,5 mld zł). Obecnie pracuje w niej 1000 osób.
Nowa inwestycja
Powstanie zupełnie nowego zakładu, znajdującego się vis-a-vis istniejącej fabryki (teren Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej), Mercedes planuje na lata 2023-2027. Samochody, które będą w nim wytwarzane, a więc pojazdy dostawcze o napędzie elektrycznym, skorzystają z baterii produkowanych tuż obok.
Za Jaworem przemawia również doskonała lokalizacja. Działka, na której znajduje się zakład Mercedesa, umiejscowiono przy drodze ekspresowej S3 i w niedalekim sąsiedztwie autostrady A4. Sam Jawor znajduje się w odległości około 70 km od Wrocławia.
„Decyzja o budowie nowej fabryki w Jaworze to kolejny kamień milowy na drodze do elektromobilności. Nie tylko repozycjonujemy nasze produkty, ale także zabezpieczamy na przyszłość cały łańcuch: od zaopatrzenia, przez produkcję, po logistykę i sprzedaż” – mówi Mathias Geisen, szef Mercedes-Benz Vans.
Pierwsza taka fabryka Mercedesa
Fabryka niemieckiego koncernu, jaką planuje on wybudować w Jaworze, ma być pierwszą, w której powstanę wyłącznie samochody dostawcze o napędzie elektrycznym. Zostaną one oparte na nowo opracowanej platformie. „W ten sposób wyznaczamy nowe standardy i posuwamy się naprzód na naszej drodze do zrównoważonej, w pełni elektrycznej mobilności” – twierdzi Mathias Geisen.
Nowa platforma nazywa się VAN.EA i będzie przeznaczona dla średnich oraz dużych samochodów użytkowych. Mercedes planuje rozpocząć budowę pojazdów opartych na niej już w 2025 roku. Data ta najprawdopodobniej oznacza również początek produkcji w nowo wybudowanej jaworskiej fabryce, w której zatrudnienie znajdzie około 2500 osób.
Na tę chwilę trzeba jednak zaznaczyć, że decyzja o konkretnej lokalizacji i rozpoczęciu budowy zależy od spełnienia wielu warunków ramowych. Jednym z nich jest pomoc w inwestycji ze strony polskiego rządu.
Zawirowanie wokół Riviana
Dotychczasowy plan zakładał, że nowa fabryka Mercedesa w Jaworze „obsłuży” również produkcję samochodów amerykańskiej marki pojazdów elektrycznych Rivian. Pomimo że ogłoszono go trzy miesiące temu, właśnie wstrzymano ewentualną rozbudowę przyszłego zakładu na potrzeby współpracy obu firm.
Decyzję taką Rivian ogłosił dnia 12 grudnia 2022 roku. Jego przedstawiciele w swoim oświadczeniu przyznali, że chcą skupić na swojej działalności konsumenckiej i komercyjnej. Obecnym celem jest po prostu uzyskanie przychodów ze sprzedaży samochodów w Stanach Zjednoczonych.
„Wstrzymanie partnerstwa z Mercedesem odzwierciedla nasz proces ciągłej oceny naszych głównych projektów kapitałowych, biorąc pod uwagę nasze obecne i przewidywane warunki gospodarcze” – powiedziała Claire McDonough, dyrektor finansowy Riviana.