22 lutego 2021

Nowe technologie w służbie kierowców cz.1

Nowe technologie są nieodłączną częścią świata motoryzacji. Asystent pasa ruchu, aktywny tempomat, czujniki martwego pola… To, co jeszcze niedawno wydawało nam się niespotykaną świeżynką, dziś jest powszechnym standardem. Kreatywność inżynierów wydaje się nie mieć końca, również w transporcie ciężkim. Co wyróżnia innowacyjne systemy, dzięki którym podróż wielotonowym ciągnikiem siodłowym staje się bezpieczniejsza i o wiele wygodniejsza? Co by się stało gdyby kierowca sprzed 30 lat wyruszył w trasę jednym z dzisiejszych samochodów ciężarowych?

Nowe technologie: MirrorCam

Ta nadal rzadko spotykana funkcja jest szczególnie istotna dla kierowców ciężarówek z naczepami. W Mercedesie Actros nie zobaczymy już wsporników i obudowanych luster zwiększających opór powietrza. Zamiast tego w środku kabiny zamontowano 15-calowe ekrany, których obraz podąża za kołami naczepy, nawet przy sporym skręcie. Żeby kontrolować ślad poruszania się pojazdu na skrzyżowaniu, kierowca nie musi nawet zmienić swojej pozycji. Co więcej, “lusterka” w ekranie umożliwiają znacznie większą kontrolę otoczenia podczas cofania, bo przełączają się na tryb szerokokątny.

"<yoastmark

Technologia lusterek-ekranów prawdopodobnie przyspieszy i już niedługo znajdziemy je także w większości samochodów osobowych. Póki co, pochwalić się nią może najnowsze Audi e-tron – jeden z pierwszych samochodów z kamerami i wyświetlaczami zastępującymi tradycyjne lusterka zewnętrzne. Czy wszystkim kierowcom szybko uda się przestawić na taką innowację? Zapewne to tylko kwestia przyzwyczajenia.

Asystent skrętu wkrótce obowiązkowy?

Wymagania dotyczące bezpieczeństwa i zmiany w tych regulacjach często spędzają sen z powiek przewoźników. Tym bardziej, że diametralne różnice występują tuż po przekroczeniu granicy kraju, a czasem nawet miasta! 

Za aktualny przykład może posłużyć Wiedeń, a wkrótce też Londyn. W tych miastach obowiązuje całkowity zakaz poruszania się pojazdów nieposiadających asystenta skrętu w prawo, a ważących ponad 7,5 tony. Dobra widoczność przy skręcie w tym kierunku jest częstym wyzwaniem nawet dla samochodów osobowych, nie wspominając już ciężarowych. Spostrzeżenie (z miejsca kierowcy) rowerzysty stojącego obok ciężarówki może graniczyć z cudem. Radar bliskiego zasięgu oparty na czujnikach pozwala na precyzyjne wykrywanie elementów otoczenia pojazdu. W tym innych uczestników ruchu drogowego oraz przeszkód na drodze. 

W centrum Wiednia samochody ciężarowe o masie powyżej 7,5t mogą poruszać się tylko wtedy, gdy zostały wyposażone w system asystenta skrętu w prawo.

Możemy się spodziewać, że niedługo w ślad za dwoma wyżej wymienionymi miastami pójdą kolejne europejskie stolice. Komisja Europejska szacuje, że do 2038 r. tego typu rozwiązania pomogą ocalić życie ponad 25 000 osobom i zapobiec poważnym obrażeniom u co najmniej 140 000 osób. W efekcie przyczyni się to do realizacji długoterminowego celu UE, jakim jest ograniczenie do 2050 roku liczby ofiar śmiertelnych i ciężko rannych do bliskiej zeru.

System Optivision Renault

Popularny i niezastąpiony, automatyczny tempomat z technologią topografii terenu stworzono z myślą o klientach flotowych. Dzięki niemu ciężarówka dokonuje autonomicznej decyzji o dostosowaniu prędkości i obrotów silnika do wzniesień lub spadków na drodze. Potrafi odpuścić gaz przed końcem podjazdu, przejść na bieg neutralny i „toczyć” się z górki, jednocześnie pozwalając na rozpęd przed następnym wzniesieniem. 

Efekty? Zdecydowanie mniejsze zużycie paliwa, układu hamulcowego, opon oraz przede wszystkim większy komfort kierowcy, szczególnie w ciężkich warunkach drogowych. Nim się obejrzymy pojazdy będą znały polskie drogi lepiej niż prowadzący je kierowcy.