Nowe technologie w służbie kierowców cz.1
Nowe technologie: MirrorCam
Ta nadal rzadko spotykana funkcja jest szczególnie istotna dla kierowców ciężarówek z naczepami. W Mercedesie Actros nie zobaczymy już wsporników i obudowanych luster zwiększających opór powietrza. Zamiast tego w środku kabiny zamontowano 15-calowe ekrany, których obraz podąża za kołami naczepy, nawet przy sporym skręcie. Żeby kontrolować ślad poruszania się pojazdu na skrzyżowaniu, kierowca nie musi nawet zmienić swojej pozycji. Co więcej, “lusterka” w ekranie umożliwiają znacznie większą kontrolę otoczenia podczas cofania, bo przełączają się na tryb szerokokątny.
Technologia lusterek-ekranów prawdopodobnie przyspieszy i już niedługo znajdziemy je także w większości samochodów osobowych. Póki co, pochwalić się nią może najnowsze Audi e-tron – jeden z pierwszych samochodów z kamerami i wyświetlaczami zastępującymi tradycyjne lusterka zewnętrzne. Czy wszystkim kierowcom szybko uda się przestawić na taką innowację? Zapewne to tylko kwestia przyzwyczajenia.
Asystent skrętu wkrótce obowiązkowy?
Wymagania dotyczące bezpieczeństwa i zmiany w tych regulacjach często spędzają sen z powiek przewoźników. Tym bardziej, że diametralne różnice występują tuż po przekroczeniu granicy kraju, a czasem nawet miasta!
Za aktualny przykład może posłużyć Wiedeń, a wkrótce też Londyn. W tych miastach obowiązuje całkowity zakaz poruszania się pojazdów nieposiadających asystenta skrętu w prawo, a ważących ponad 7,5 tony. Dobra widoczność przy skręcie w tym kierunku jest częstym wyzwaniem nawet dla samochodów osobowych, nie wspominając już ciężarowych. Spostrzeżenie (z miejsca kierowcy) rowerzysty stojącego obok ciężarówki może graniczyć z cudem. Radar bliskiego zasięgu oparty na czujnikach pozwala na precyzyjne wykrywanie elementów otoczenia pojazdu. W tym innych uczestników ruchu drogowego oraz przeszkód na drodze.
Możemy się spodziewać, że niedługo w ślad za dwoma wyżej wymienionymi miastami pójdą kolejne europejskie stolice. Komisja Europejska szacuje, że do 2038 r. tego typu rozwiązania pomogą ocalić życie ponad 25 000 osobom i zapobiec poważnym obrażeniom u co najmniej 140 000 osób. W efekcie przyczyni się to do realizacji długoterminowego celu UE, jakim jest ograniczenie do 2050 roku liczby ofiar śmiertelnych i ciężko rannych do bliskiej zeru.
System Optivision Renault
Popularny i niezastąpiony, automatyczny tempomat z technologią topografii terenu stworzono z myślą o klientach flotowych. Dzięki niemu ciężarówka dokonuje autonomicznej decyzji o dostosowaniu prędkości i obrotów silnika do wzniesień lub spadków na drodze. Potrafi odpuścić gaz przed końcem podjazdu, przejść na bieg neutralny i „toczyć” się z górki, jednocześnie pozwalając na rozpęd przed następnym wzniesieniem.
Efekty? Zdecydowanie mniejsze zużycie paliwa, układu hamulcowego, opon oraz przede wszystkim większy komfort kierowcy, szczególnie w ciężkich warunkach drogowych. Nim się obejrzymy pojazdy będą znały polskie drogi lepiej niż prowadzący je kierowcy.