Odnowione BMW X7 – przedsmak nowej serii 7
Najbardziej praktyczny model Bawarczyków, po 4 latach od premiery, doczekał się gruntownej modernizacji. Najmocniej zmienił się przód nadwozia BMW X7, w którym pojawiły się dzielone reflektory. Co ciekawe, takie same znajdą się w nowej generacji serii 7, mającej zadebiutować już za kilka dni.
Wytwarzane w Stanach Zjednoczonych BMW X7 wywołało ogromną sensację w momencie swojej premiery. Wszystko za sprawą wręcz karykaturalnie dużej osłony chłodnicy w postaci typowych dla tej marki podwójnych nerek. Auto na rynku konkuruje z Mercedesem GLS-em czy Range Roverem.
Odnowione X7 również jest „tym pierwszym”. Nie dość, że daje przedsmak tego, jak będzie wyglądać przód przyszłej „siódemki”, to jeszcze rozpoczyna nowy etap w historii BMW. Dlaczego? Otóż według przedstawicieli producenta z Bawarii, ma ono zwiastować przyszły język stylistyczny luksusowych modeli BMW (TUTAJ przeczytasz o potężnym SUV-ie: BMW XM).
BMW X7 – z dzielonymi reflektorami
Dzielone reflektory X7 z rocznika modelowego 2023 składają się z wysoko umieszczonych diodowych lamp do jazdy dziennej, podczas gdy niżej zabudowane LED-y odpowiadają za światła mijania i drogowe.
Zmodyfikowano również osłonę chłodnicy, która zyskała nieco inny kształt i wykończenie. W topowym modelu M60i jest ona standardowo podświetlana. Z tyłu zmiany są bardziej subtelne i ograniczają się do nowych trapezoidalnych żłobień wewnątrz kloszów lamp, co według BMW zapewnia więcej światła.
Co jeszcze? BMW wprowadziło do X7 14 nowych kolorów nadwozia, w tym szary miedziany metalik oraz niebieski M Marina Bay, zarezerwowany wyłącznie dla modelu M60i. Warianty ze sportowym pakietem M wyróżniają się teraz m.in. większym dolnym wlotem powietrze w zderzaku, 21-calowymi obręczami kół oraz trapezoidalnymi końcówkami rur wydechowych.
Wersja M60i została standardowo wyposażona w obręcze 22-calowe, natomiast opcjonalnie na jej piasty mogą być założone aż 23-calowe koła. To kolejna nowość dla całej marki BMW, a debiutująca w zmodyfikowanym X7.
Z układem mild hybrid
Pomiędzy przednimi kołami X7 będzie mógł pracować jeden z trzech silników do wyboru: dwa benzynowe i wysokoprężny. Wszystkie wraz z modernizacją zostały wzbogacone o 48-woltowy układ mikrohybrydowy, na który składa się głównie, zamontowany na wale korbowym, rozrusznik zintegrowany ze skrzynią biegów. Zapewnia od dodatkowe 12 KM i 200 Nm.
Wszystkie jednostki napędowe współpracują ze zmodernizowaną 8-biegową przekładnią automatyczną, zaopatrzoną w łopatki przy kierownicy, launch control oraz w funkcję Sprint. Aby z niej skorzystać wystarczy nacisnąć i przytrzymać lewą łopatkę przynajmniej przez 1 s.
To powoduje, że wszystkie elementy układów napędowego i jezdnego zostają przełączone w najbardziej sportowe ustawienia. Ponadto aktywowany zostaje dodatkowy elektryczny „strzał” z momentu obrotowego, pochodzący z układu mild hybrid.
Od 352 do 530 KM
Na szczycie gamy silnikowej X7, nie licząc Alpiny XB7 (ponad 600 KM), znajduje się teraz M60i (uprzednie M50i), którego 4,4-litrowe V8 nadal rozwija 530 KM i 750 Nm. Dzięki temu do 100 km/h rozpędza się w 4,7 s, osiągając prędkość maksymalną wynoszącą 250 km/h.
Poniżej w gamie występuje 3-litrowa, rzędowa jednostka 6-cylindrowa w wariancie xDrive40i, która teraz może się pochwalić mocą 380 KM i maksymalnym momentem obrotowym o wartości 520 Nm (chwilowo: 540 Nm). Oznacza to zysk, odpowiednio, 47 KM i aż 70 Nm. Osiągi? 0-100 km/h w 5,8 s (wcześniej: 6,3 s) i prędkość maksymalna wynosząca 250 km/h (243 km/h).
Z kolei 6-cylindrowy turbodiesel 3.0 rozwija teraz 352 KM i 700 Nm (chwilowo: 720 Nm), a więc jest mocniejszy niż wcześniej o jedyne 12 KM. Oferuje on praktycznie identyczne przyspieszenie do 100 km/h jak w modelu sprzed modernizacji, czyli w 6,1 s, ale jednocześnie o 2 km/h niższą prędkość maksymalną (243 zamiast 245 km/h) i nieco podniesione zużycie paliwa. Teraz BMW podaje średni zakres na poziomie 7,6-8,7 l/100 km, natomiast uprzednio: 7,7-8,3 l/100 km.
BMW X7 – osiągi w służbie komfortu
Osiągi to jedno, ale BMW X7 musi być również samochodem komfortem. Zapewnia to adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne przy obu osiach, które standardowo współpracuje z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami. W ten sposób, przynajmniej według przedstawicieli niemieckiej marki, ten wielki SUV łączy się w sobie „charakterystyczną dla BMW dynamikę połączoną z doskonałym komfortem podczas długich podróży” (TUTAJ przeczytasz o używanych BMW serii 5 F10).
X7 M60i standardowo jest zaopatrzone ponadto w aktywny układ kierowniczy (Integral Active Steering), sportowy mechanizm różnicowy przy tylnej osi oraz w system Executive Drive z aktywną stabilizacją przechyłów. Oba te elementy są dostępne jako opcja dla modeli 6-cylindrowych, podobnie jak pakiet xOffroad.
Pod jedną taflą szkła
Najważniejszą nowość w kabinie stanowi system multimedialny, zaopatrzony teraz w dwa ekrany, połączone ze sobą jedną taflą szkła. Składa się on z 12,3-calowego wyświetlacza przed oczami kierowcy oraz z 14,9-calowego ekranu centralnego. To duża zmiana w stosunku do stosowanych wcześniej, oddzielnych wyświetlaczy o przekątnej 12,3 cala.
Mimo tych zmian X7 zachowało fizyczny kontroler iDrive, sterowanie głosowe i gestami oraz dotykową matrycę, dzięki czemu kierowca może nadal decydować o sposobie interakcji z samochodem. System informacyjno-rozrywkowy działa teraz w oparciu o najnowsze oprogramowanie iDrive 8, oferujące dużą szybkość przetwarzania danych oraz sporą listę usług połączonych.
Przykład? Identyfikator BMW ID pozwala na łatwe personalizowanie i zapisywanie ustawień pojazdu. Łączność 5G z przypisaną osobistą kartą eSIM jest seryjna, a w systemie nawigacji pojawiła się, znana choćby z Mercedesów, funkcja rozszerzonej rzeczywistości.
Nowość stanowi także BMW Digital Key Plus, który umożliwia blokowanie i odblokowywanie samochodu za pomocą iPhone’a.
BMW X7 – wyższy poziom bezpieczeństwa
BMW X7 zostało również zmodernizowane pod kątem bezpieczeństwa aktywnego. Nowość stanowi rozszerzony zakres funkcji oferowanych przez system ostrzegania przed kolizją czołową, który zmniejsza również ryzyko zderzenia z rowerzystami, pieszymi lub nadjeżdżającymi pojazdami podczas skręcania (TUTAJ znajdziesz przewodnik po systemach bezpieczeństwa).
W przypadku wyboru opcjonalnego tempomatu Active Cruise Control z funkcją Stop&Go, w wyposażeniu znajdą się również funkcje automatycznego wspomagania jazdy z ograniczeniem prędkości, monitorowania trasy i rozpoznawania świateł drogowych. Nowością jest także ostrzeganie przy opuszczaniu pojazdu, monitorujące obszar z boku podczas otwierania drzwi.
Poza tym BMW X7 może zostać wyposażone w nowy system Parking Assistant Professional, w którym asystent cofania przejmuje kierowanie na odcinku 200 m, oraz w nowego Asystenta Przyczepy.