20 kwietnia 2022

Odnowione BMW X7 – przedsmak nowej serii 7

2023 BMW X7

Najbardziej praktyczny model Bawarczyków, po 4 latach od premiery, doczekał się gruntownej modernizacji. Najmocniej zmienił się przód nadwozia BMW X7, w którym pojawiły się dzielone reflektory. Co ciekawe, takie same znajdą się w nowej generacji serii 7, mającej zadebiutować już za kilka dni.

Wytwarzane w Stanach Zjednoczonych BMW X7 wywołało ogromną sensację w momencie swojej premiery. Wszystko za sprawą wręcz karykaturalnie dużej osłony chłodnicy w postaci typowych dla tej marki podwójnych nerek. Auto na rynku konkuruje z Mercedesem GLS-em czy Range Roverem.

Odnowione X7 również jest „tym pierwszym”. Nie dość, że daje przedsmak tego, jak będzie wyglądać przód przyszłej „siódemki”, to jeszcze rozpoczyna nowy etap w historii BMW. Dlaczego? Otóż według przedstawicieli producenta z Bawarii, ma ono zwiastować przyszły język stylistyczny luksusowych modeli BMW (TUTAJ przeczytasz o potężnym SUV-ie: BMW XM).

2022 BMW serii 7

BMW X7 – z dzielonymi reflektorami

Dzielone reflektory X7 z rocznika modelowego 2023 składają się z wysoko umieszczonych diodowych lamp do jazdy dziennej, podczas gdy niżej zabudowane LED-y odpowiadają za światła mijania i drogowe.

2023 BMW X7

Zmodyfikowano również osłonę chłodnicy, która zyskała nieco inny kształt i wykończenie. W topowym modelu M60i jest ona standardowo podświetlana. Z tyłu zmiany są bardziej subtelne i ograniczają się do nowych trapezoidalnych żłobień wewnątrz kloszów lamp, co według BMW zapewnia więcej światła.

Co jeszcze? BMW wprowadziło do X7 14 nowych kolorów nadwozia, w tym szary miedziany metalik oraz niebieski M Marina Bay, zarezerwowany wyłącznie dla modelu M60i. Warianty ze sportowym pakietem M wyróżniają się teraz m.in. większym dolnym wlotem powietrze w zderzaku, 21-calowymi obręczami kół oraz trapezoidalnymi końcówkami rur wydechowych.

Wersja M60i została standardowo wyposażona w obręcze 22-calowe, natomiast opcjonalnie na jej piasty mogą być założone aż 23-calowe koła. To kolejna nowość dla całej marki BMW, a debiutująca w zmodyfikowanym X7.

2023 BMW X7

Z układem mild hybrid

Pomiędzy przednimi kołami X7 będzie mógł pracować jeden z trzech silników do wyboru: dwa benzynowe i wysokoprężny. Wszystkie wraz z modernizacją zostały wzbogacone o 48-woltowy układ mikrohybrydowy, na który składa się głównie, zamontowany na wale korbowym, rozrusznik zintegrowany ze skrzynią biegów. Zapewnia od dodatkowe 12 KM i 200 Nm.

Wszystkie jednostki napędowe współpracują ze zmodernizowaną 8-biegową przekładnią automatyczną, zaopatrzoną w łopatki przy kierownicy, launch control oraz w funkcję Sprint. Aby z niej skorzystać wystarczy nacisnąć i przytrzymać lewą łopatkę przynajmniej przez 1 s.

To powoduje, że wszystkie elementy układów napędowego i jezdnego zostają przełączone w najbardziej sportowe ustawienia. Ponadto aktywowany zostaje dodatkowy elektryczny „strzał” z momentu obrotowego, pochodzący z układu mild hybrid.

Od 352 do 530 KM

Na szczycie gamy silnikowej X7, nie licząc Alpiny XB7 (ponad 600 KM), znajduje się teraz M60i (uprzednie M50i), którego 4,4-litrowe V8 nadal rozwija 530 KM i 750 Nm. Dzięki temu do 100 km/h rozpędza się w 4,7 s, osiągając prędkość maksymalną wynoszącą 250 km/h.

BMW X7 M60i - silnik

Poniżej w gamie występuje 3-litrowa, rzędowa jednostka 6-cylindrowa w wariancie xDrive40i, która teraz może się pochwalić mocą 380 KM i maksymalnym momentem obrotowym o wartości 520 Nm (chwilowo: 540 Nm). Oznacza to zysk, odpowiednio, 47 KM i aż 70 Nm. Osiągi? 0-100 km/h w 5,8 s (wcześniej: 6,3 s) i prędkość maksymalna wynosząca 250 km/h (243 km/h).

Z kolei 6-cylindrowy turbodiesel 3.0 rozwija teraz 352 KM i 700 Nm (chwilowo: 720 Nm), a więc jest mocniejszy niż wcześniej o jedyne 12 KM. Oferuje on praktycznie identyczne przyspieszenie do 100 km/h jak w modelu sprzed modernizacji, czyli w 6,1 s, ale jednocześnie o 2 km/h niższą prędkość maksymalną (243 zamiast 245 km/h) i nieco podniesione zużycie paliwa. Teraz BMW podaje średni zakres na poziomie 7,6-8,7 l/100 km, natomiast uprzednio: 7,7-8,3 l/100 km.

BMW X7 – osiągi w służbie komfortu

Osiągi to jedno, ale BMW X7 musi być również samochodem komfortem. Zapewnia to adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne przy obu osiach, które standardowo współpracuje z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami. W ten sposób, przynajmniej według przedstawicieli niemieckiej marki, ten wielki SUV łączy się w sobie „charakterystyczną dla BMW dynamikę połączoną z doskonałym komfortem podczas długich podróży” (TUTAJ przeczytasz o używanych BMW serii 5 F10).

2023 BMW X7

X7 M60i standardowo jest zaopatrzone ponadto w aktywny układ kierowniczy (Integral Active Steering), sportowy mechanizm różnicowy przy tylnej osi oraz w system Executive Drive z aktywną stabilizacją przechyłów. Oba te elementy są dostępne jako opcja dla modeli 6-cylindrowych, podobnie jak pakiet xOffroad.

Pod jedną taflą szkła

Najważniejszą nowość w kabinie stanowi system multimedialny, zaopatrzony teraz w dwa ekrany, połączone ze sobą jedną taflą szkła. Składa się on z 12,3-calowego wyświetlacza przed oczami kierowcy oraz z 14,9-calowego ekranu centralnego. To duża zmiana w stosunku do stosowanych wcześniej, oddzielnych wyświetlaczy o przekątnej 12,3 cala.

Mimo tych zmian X7 zachowało fizyczny kontroler iDrive, sterowanie głosowe i gestami oraz dotykową matrycę, dzięki czemu kierowca może nadal decydować o sposobie interakcji z samochodem. System informacyjno-rozrywkowy działa teraz w oparciu o najnowsze oprogramowanie iDrive 8, oferujące dużą szybkość przetwarzania danych oraz sporą listę usług połączonych.

2023 BMW X7

Przykład? Identyfikator BMW ID pozwala na łatwe personalizowanie i zapisywanie ustawień pojazdu. Łączność 5G z przypisaną osobistą kartą eSIM jest seryjna, a w systemie nawigacji pojawiła się, znana choćby z Mercedesów, funkcja rozszerzonej rzeczywistości.

Nowość stanowi także BMW Digital Key Plus, który umożliwia blokowanie i odblokowywanie samochodu za pomocą iPhone’a.

BMW X7 – wyższy poziom bezpieczeństwa

BMW X7 zostało również zmodernizowane pod kątem bezpieczeństwa aktywnego. Nowość stanowi rozszerzony zakres funkcji oferowanych przez system ostrzegania przed kolizją czołową, który zmniejsza również ryzyko zderzenia z rowerzystami, pieszymi lub nadjeżdżającymi pojazdami podczas skręcania (TUTAJ znajdziesz przewodnik po systemach bezpieczeństwa).

W przypadku wyboru opcjonalnego tempomatu Active Cruise Control z funkcją Stop&Go, w wyposażeniu znajdą się również funkcje automatycznego wspomagania jazdy z ograniczeniem prędkości, monitorowania trasy i rozpoznawania świateł drogowych. Nowością jest także ostrzeganie przy opuszczaniu pojazdu, monitorujące obszar z boku podczas otwierania drzwi.

Poza tym BMW X7 może zostać wyposażone w nowy system Parking Assistant Professional, w którym asystent cofania przejmuje kierowanie na odcinku 200 m, oraz w nowego Asystenta Przyczepy.

Nowe BMW X7 - GALERIA

2023 BMW X7
2023 BMW X7
2023 BMW X7
2023 BMW X7
2023 BMW X7
2023 BMW X7
2023 BMW X7
2023 BMW X7
2023 BMW X7
2023 BMW X7
2023 BMW X7
2023 BMW X7
BMW X7 M60i - silnik
2022 BMW serii 7