15 grudnia 2022

Rodzaje wtyczek i gniazd do ładowania samochodów elektrycznych

etyka ładowania

Ładowanie samochodu elektrycznego w niczym nie przypomina tankowania. I choć na pierwszy rzut oka wydaje się skomplikowane, w rzeczywistości takie nie jest. Oto przewodnik po rodzajach wtyczek i gniazd do samochodów elektrycznych.

Podobnie jak w przypadku telefonów, również w odniesieniu do ładowarek samochodów elektrycznych producenci doszli do porozumienia w celu standaryzacji wtyczek. Choć nie zawsze tak było.

Obecny standard wtyczek do samochodów elektrycznych uwzględnia przede wszystkim dwie zmienne. Są to kraj, z jakiego pochodzi dany producent auta oraz rynek, na jaki został przeznaczony, wytworzony przez niego pojazd.

Ogólnie ładowarki do elektryków dzielimy przede wszystkim ze względu na szybkość ładowania. Wyróżniamy więc złącza bardzo szybkie i ultraszybkie oraz szybkie i  wolne.

Bardzo szybkie i ultraszybkie ładowarki

O tym, że ładowarka jest szybka mówi się w momencie, gdy do samochodu dostarcza prąd stały (DC) z mocą wynoszącą 50 kW. Zwykle uzupełnia ona baterię do 80% jej pojemności w około 40 minut. To najczęściej spotykany w polskich warunkach rodzaj szybkich ładowarek.

Ultraszybkie ładowarki prądu stałego mogą „nabijać” akumulator z mocą sięgającą nawet 350 kW! Oznacza to, że są w stanie napełnić go do 80% jego całkowitej pojemności w czasie wynoszącym zaledwie 18-20 minut. Oczywiście, do takiego prądu musi być przystosowana architektura samego auta.

Obecnie na rynku nie ma wielu modeli, które potrafią w pełni wykorzystać moc ultraszybkich ładowarek. Są to m.in. Audi e-tron GT, Porsche Taycan, Lucid Air czy też Kia EV6 i Hyundaie Ioniq 6 i 5. Wszystkie te modele łączy jedno – architektura 800-woltowa, a więc znacznie mniej popularna niż stosowana obecnie 400-woltowa.

Bardzo szybkie i ultraszybkie złącza do ładowarek

Złącze Typu 1 CCS

CCS

To najpopularniejsze gniazdo do szybkiego i ultraszybkiego ładowania. Na wejście CCS składają się złącze prądu stałego (DC) i przemiennego (AC). Występuje w większości współczesnych aut elektrycznych.

CCS BMW i3

Gniazdo CCS jest dostępnie również w innym formacie. Z takiego, jak na poniższych zdjęciu korzystają m.in. BMW i3, czy Jaguar I-Pace.

Złącze CHAdeMO

wtyczka CHAdeMO

Ten rodzaj gniazda pozwala na ładowanie prądu (DC) z mocą do 50 kW. Takie połączenie jest preferowane przede wszystkim przez japońskich i koreańskich producentów samochodów elektrycznych. Popularne modele, w których można znaleźć CHAdeMo to Mitsubishi Outlander PHEV i Nissan Leaf.

Złącze typu 2

Wtyczka typu 2

Zapewnia ono możliwość ładowania prądem przemiennym (AC) z mocą sięgającą 43 kW. Ten typ złącza spotyka się w każdym elektryku, przeznaczonym na rynek europejski, choć są wyjątki, jak np. starsze generacje Renault Zoe.

Warto pamiętać, że bardzo szybkie ładowarki mają zazwyczaj dwa kable z najpopularniejszymi złączami, czyli CCS i CHAdeMO. Przy korzystaniu z nich wybiera się po prostu wtyczkę pasującą do danego samochodu.

Szybkie ładowarki

W przypadku tego typu ładowarek akumulator samochodu elektrycznego jest ładowany z prędkością 7-22 kW. W tym przypadku do baterii zostaje dostarczony prąd zmienny (AC). Taki rodzaj ładowarek jest najczęściej wykorzystywany w przypadku domowych wallboxów, ale nie tylko. Szybkie ładowarki znaleźć można również w publicznych stacjach.

Złącze typu 2

Wtyczka typu 2

To samo złącze, co powyżej.

Złącze typu 1

wtyczka typu 1

Pozwala na dostarczenie prądu z mocą do 7 kW. Jest zazwyczaj spotykane w starszych pojazdach na prąd, jak choćby Nissan Leaf pierwszej generacji (2010-2017 r.).

Wolne ładowarki

Wolna ładowarka jest oceniana na prędkość do 6 kW prądu przemiennego. Gdybyśmy za pomocą kabla podłączyli auto do domowego gniazdka, dostarczyłoby ono prąd z mocą 3 kW.

Ładowanie w taki sposób jest tak naprawdę wykorzystywane niemal wyłącznie w sytuacjach awaryjnych. Zajmuje ono bowiem… całą wieczność.

Złącze typu 2

Wtyczka typu 2

Do 6 kW prądem zmiennym (AC). Większość pojazdów elektrycznych wyprodukowanych w Europie ma złącze typu 2.

Złącze typu 1

wtyczka typu 1

Do 6 kW AC. To gniazdo jest zwykle spotykane w starszych pojazdach elektrycznych, takich jak Nissan Leaf z lat 2010-2017.

Superładowarki Tesli

Tesla ma własne ładowarki, zwane Superchargerami. Obecnie Amerykanie dysponują około 40 000 punktów ładowania, co sprawia, że jest to zdecydowanie największa sieć na świecie. W Polsce mamy jedynie 10 punktów z Superchargerami.

Superładowarki Tesli dostarczają prąd z mocą do 150 kW. Oznacza to możliwości nabicia baterii do poziomu 80% w około 30 minut.

CCS Tesli

Tesla Model 3 - gniazdko CCS

Do 150 kW prądu stałego. To połączenie jest przeznaczone dla Modeli 3 i Y.

Złącze Tesli typu 2

Wtyczka Tesla Model Y

Do 150 kW prądu stałego. Używane w Modelach S i X.

Ciekawostka: niektórzy właściciele Tesli Model S i Model X używają adapterów gniazd, które pozwalają im korzystać z dowolnych publicznych wtyczek CCS i CHAdeMO.

Rodzaje wtyczek do ładowania elektryków - GALERIA

CCS
wtyczka CHAdeMO
Wtyczka typu 2
CCS BMW i3
wtyczka typu 1
Tesla Model 3 - gniazdko CCS
Wtyczka Tesla Model Y