Rynek samochodów – wyniki 2020 i styczeń 2021
W biegłym roku rynek nowych samochodów osobowych skurczył się aż o 22,9 proc. To pierwszy taki spadek od 7 lat. Najlepiej sprzedającą się marką została Toyota, wyprzedzając dotychczasowego lidera rynku Skodę. Trzecie miejsc zajął Volkswagen.
Rok 2020 zamknęliśmy wynikiem 428 347 zarejestrowanych nowych samochodów osobowych. Najlepiej sprzedawały się Toyoty (61 331 szt.), Skody (56 332 szt.) i Volkswageny (37 203 szt.). Dokładne wyniki publikowaliśmy TUTAJ.
Co ciekawe biorąc pod uwagę modele, to nadal Skoda Octavia jest najchętniej wybieranym autem na naszym rynku. Z wynikiem 18 668 szt. zanotowała co prawda spadek o 8,4 proc., jednak wyprzedziła Toyotę Corollę, której sprzedało się 17 508 szt. (spadek 11.1 proc.). Trzecie miejsce zajęła Toyota Yaris z wynikiem 15 378 szt. I to jedno z niewielu aut, które poprawiło ubiegłoroczny wynik (wzrost o 9,3 proc.).
Na kolejnych miejscach znalazły się:
- Skoda Fabia 12 135 szt. (spadek o 29 proc.)
- Dacia Duster 11 565 szt. (spadek o 24,6 proc.)
- Toyota Rav4 9 587 szt. (wzrost o 39 proc.)
- Fiat Tipo 8 744 szt. (spadek o 6,8 proc.)
- Renault Clio 8 615 szt. (spadek o 0,7 proc.)
- Toyota C-HR 8271 szt. (wzrost o 8,3 proc.)
- Volkswagen Golf 7 340 szt. (spadek o 42,7 proc.)
Styczeń w polskim internecie
A jak zapowiada się obecny rok? Najnowsze dane, jakie płyną z internetu, napawają optymizmem. Bez wątpienia pandemia nadal będzie miała wpływ na wyniki sprzedaży, jednak duży ruch zapowiada się wśród aut krajowych.
Jak wynika z danych Otomoto, wśród nowych samochodów najchętniej wystawiane były w styczniu 2021 modele Volkswagena (11,8 proc.) Skody (8 proc.) i BMW (8 proc.). Z kolei wśród największej liczby wyświetleń dominuje Mercedes (10,6 proc.), Audi (9,4 proc.) i BMW (9,4 proc.). Volkswagen zajmuje dopiero czwarte miejsce, a Skoda piąte. Ubiegłoroczny lider rynku, czyli Toyota wśród nowych aut wyszukiwanych w polskim internecie zajmuje dopiero 8 miejsce. Wyprzeda ją Ford i Kia. Pierwszą dziesiątkę zamykają auta Fiata. Volvo i Mini.
Najwięcej wyświetleń nowych samochodów ma miejsce w województwie pomorskim, kujawsko-pomorskim i mazowieckim z kolei najwięcej wystawień odnotowano w województwie kujawsko-pomorskim, mazowieckim i wielkopolskim.
Używane odwrotnie
W przypadku samochodów używanych na podium wdrapały się inne marki. Wśród wystawień króluje Opel (8,8 proc.) tuż przed Volkswagenem (8,7 proc.) i Fordem (7,9 proc.).
Z kolei wród wyświetleń przodują auta marki Audi (11 proc.) BMW (9,7 proc.) i Mercedesa (7,5 proc).
Do 200 tys. przebiegu
Delikatne zmiany trendów widać w przypadku najchętniej wyszukiwanego przebiegu. Coraz częściej szukamy ogłoszeń samochodów z przebiegiem do 200 tys. km. Najchętniej te w przedziale 175-200 tys. km. i mniejszym.
30 tys. ale też droższe
Magiczny próg 30 tys. złotych w przypadku używanego auta też się nieco zmienia. Internauci równie chętnie szukają aut droższych, w przedziale 50-75 tys. zł. Dopiero później patrzą na te za 30-40 tys. zł.
Hybrydy i elektryki w ogonie
Analizując wyniki wystawień i wyszukiwań pod względem napędu, zdecydowanie większą popularnością cieszą się auta z silnikami benzynowymi (52,3 proc. wyszukiwań i 48,1 proc. wystawień), niż te z silnikami wysokoprężnymi. Diesle spadły wyraźnie na drugie miejsce (odpowiednio 39,6 proc. i 44,6 proc.).
Rynek używanych samochodów hybrydowych mimo coraz większej popularności nadal nie przekracza 6 i 5 proc., a elektrycznych jest poniżej jednego procenta (0,3 i o,5 proc.). Znacznie popularniejszym napędem alternatywnym dla Polaków okazuje się autogaz. Auta z napędem benzynowym i instalacją LPG stanowią 6,1 proc. wyświetleń i 5,1 proc. wystawień samochodów używanych.