Rynek samochodów osobowych – listopad 2020
Kupujemy coraz mniej samochodów. Jak wynika z analiz Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, rynek samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 t. skurczył się w listopadzie o 6,3 proc. W liczbach bezwzględnych to mniej rejestracji aż o 3177 aut.
Od 1 stycznia do końca listopada na polskich drogach przybyło w sumie 428 563 nowych aut (osobowych i dostawczych). To aż o 24,2 proc., czyli 136 831 samochodów mniej, niż w tym samym okresie ubiegłego roku.
Rynek samochodów używanych wygląda nieco lepiej, choć i tak sprowadzamy coraz mniej aut. Od początku stycznia do końca listopada zarejestrowano w Polsce zaledwie 706 359 używanych aut z zagranicy, czyli mniej o 17,9 proc. To o 222 669 pojazdów mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Trendy i upodobania polskich kierowców jednak się nie zmieniają. 55,7 proc. to auta starsze niż 10 lat, a 53,3 proc. to auta z silnikami benzynowymi (Diesel 43,1 proc.). Nie sprowadzamy także masowo używanych hybryd (to zaledwie 0,8 proc. rejestracji), ani samochodów elektrycznych (jedynie 0,2 proc.).
W internecie inaczej
Sytuację na rynku wtórnym potwierdzają dane portalu ogłoszeniowego Otomoto. Rynek samochodów używanych również się zmienia. Jak wynika z raportu za listopad najwięcej wystawień wśród samochodów używanych dotyczyło aut marki Volkswagen, Opel i Ford. Polscy internauci najchętniej wyświetlali jednak ogłoszenia Audi, BMW i Mercedesa.
Top 10 – najwięcej ogłoszeń samochodów używanych:
- Opel Astra
- Audi A4
- BMW Serii 3
- Volkswagen Golf
- Volkswagen Passat
- Ford Focus
- BMW serii 5
- Skoda Octavia
- Ford Mondeo
- Audi A6
Top 10 – najwięcej wyświetleń samochodów używanych:
- BMW serii 3
- Audi A4
- BMW serii 5
- Volkswagen Golf
- Audi A6
- Volkswagen Passat
- Opel Astra
- Audi A3
- Mercedes E
- Ford Focus
Jak wynika z danych Otomoto, największym zainteresowaniem internautów cieszą się auta z silnikami benzynowymi, nieco mniej diesle, a znacznie gorzej jest z autami benzynowymi z instalacją LPG. Wśród ofert zaledwie 1,7 proc. stanowiły auta hybrydowe, a 0,3 proc. auta elektryczne.
Biorąc pod uwagę ceny samochodów, najwięcej ogłoszeń dotyczy aut w cenie 15-20 tys. zł, 30-40 tys. zł i 50 – 75 tys. zł. Okazuje się jednak, że najczęściej szukamy aut droższych niż magiczne 30 tys. Według raportu najchętniej oglądamy auta w przedziale 30-40 tys. zł. i 50-75 tys. zł.
Najwięcej ogłoszeń dotyczy samochodów z przebiegiem między 175-200 tys. km, a najpopularniejszy wiek aut zarówno wśród samochodów wystawianych i tych wyszukiwanych, to 13-17 lat. To ponad 20 proc wszystkich wystawień i wyświetleń ogłoszeń w listopadzie.
Skoda Octavia najpopularniejsza w internecie
Najpopularniejszymi autami nowymi w listopadzie wg. raportu Otomoto, okazały się Volkswagen, BMW i Skoda. Najchętniej jednak wyświetlano ogłoszenia BMW, Mercedesa i Audi.
Top 10 – najwięcej ogłoszeń samochodów nowych:
- Skoda Octavia
- Volswagen Golf
- Fiat Tipo
- Hyundai Tucson
- Skoda Superb
- Ford Focus
- Volkswagen Tiguan
- Dacia Duster
- BMW X3
- Volkswagen T-cross
Top 10 najwięcej wyświetleń samochodów nowych:
- Skoda Octavia
- Volkswagen Tiguan
- Skoda Superb
- Volkswagen Golf
- Fiat Tipo
- Hyundai Tucson
- Mercedes E
- Mercedes GLE
- Mercedes GLC
- BMW serii 5
W przypadku nowych samochodów znacznie bardziej interesują nas auta z silnikami benzynowymi (64 proc.) niż dieslami (zaledwie 25 proc.). Udział hybryd w liczbie ogłoszeń to z kolei 6,2 proc., a aut elektrycznych 1.3 proc.