8 lutego 2022

Liderzy słabną, Fiat rośnie w siłę. Rynek nowych samochodów dostawczych w styczniu.

Renault Master

Nowy Ład i szalejące ceny energii nie sprzyjają inwestycjom we flotę samochodów dostawczych. Tym bardziej, jeśli na horyzoncie już widać podwyżki cen paliw. Jak wyglądał rynek samochodów dostawczych w styczniu?

Początek roku, skupił uwagę przedsiębiorców w Polsce przede wszystkim na zmianach w systemie podatkowym i rosnących cenach energii. Te czynniki mogą znacząco wpłynąć w kolejnych miesiącach na decyzje inwestycyjne, w tym wymianę floty w firmie. Nie wpływa to jednak na brak zainteresowania ogłoszeniami, bo w styczniu OTOMOTO odwiedziło ponad 8 milionów użytkowników, którzy wygenerowali ponad 280 milionów odsłon. Jakie nowe auta dostawcze wzbudzały ich zainteresowanie?

Renault i Iveco

Nowy rok nie oznacza nowego rozdania w rankingu popularności. Nadal rynek samochodów dostawczych zdominowało Renault (15 proc. wyświetleń ogłoszeń). Na drugim miejscu znalazło się Iveco, które ze zmiennym szczęściem walczy od kilku miesięcy o tytuł lidera (14 proc. wyświetleń).

Na trzeciej pozycji uplasowały się pojazdy Forda (12,5 proc. wyświetleń). I chociaż kolejność na podium nie zmieniła się w porównaniu z grudniem, to wszystkie trzy marki odnotowały mniejsze zainteresowanie swoimi samochodami niż miesiąc wcześniej. Wzrosła natomiast popularność ofert Fiata, który zajmuje czwarte miejsce w rankingu (10,4 proc. wyświetleń, zmiana o 0,7 p.p. w porównaniu z grudniem).

Lista życzeń potencjalnych kupujących nie zawsze pokrywa się z dostępnością pojazdów na rynku. W styczniu najłatwiej było kupić samochody dostawcze Forda (12,6 proc. wystawionych ogłoszeń). Na kolejnych miejscach znalazły się: Fiat (12,2 pro. ofert) i Opel (11,8 proc. ogłoszeń sprzedaży). Co ciekawe, pojazdy Iveco, które cieszą się dużą popularnością wśród użytkowników, znajdują się dopiero na 7. miejscu w rankingu liczebności ofert (8,2 proc. wystawionych ogłoszeń).

Styczniowe wyświetlenia ogłoszeń prognozują zbliżającą się wiosnę. Po kilku miesiącach uspokojenia, wzrasta zainteresowanie kamperami (20,4 proc. wyświetleń ogłoszeń i wzrost o 4,2 p.p. w porównaniu z grudniem). Najpopularniejsze są nadal furgony (41,1 proc. wyświetleń), a na dalszych miejscach plandeki i autolawety.

Jeśli dostawczak to z Dieslem

Przedsiębiorcy nie są nadal gotowi na eko-rewolucję na polskich drogach. Silniki niskoemisyjne cieszą się dużo mniejszą popularnością niż ma to miejsce w przypadku nowych samochodów osobowych (dla samochodów dostawczych: 2,5 proc. wyświetleń ogłoszeń). W tym segmencie rynku dominują silniki Diesla (92,9 proc. wyświetleń ofert). I nadal zdecydowana większość potencjalnych kupujących zainteresowana jest manualną skrzynią biegów (71,1 proc. wyświetleń ogłoszeń).

W styczniu poprawiła się dostępność samochodów tańszych marek i modeli na rynku. Ogłoszenia samochodów w cenie do 100 tys. złotych stanowiły 16,2 proc. wszystkich ogłoszeń (wzrost o 2 p.p. miesiąc do miesiąca). Co ciekawe, wraz ze wzrostem liczby tańszych ofert, wzrosło zainteresowanie tymi najdroższymi, powyżej 200 tys. złotych (37,3 proc. liczby wyświetleń).

Wyprzedaże?

60,9 proc. wystawionych ogłoszeń dotyczyło pojazdów wyprodukowanych w 2021 roku. To prawdopodobnie pojazdy, które choć niemal gotowe, nadal stoją na fabrycznych parkingach z powodu braku podzespołów elektronicznych.