Seat Leon I – auto ze sportowym zacięciem
Leon skonstruowany został na tej samej platformie co Golf IV i pierwsze Audi A3. W jego przypadku zawieszenie zostało nieco bardziej usztywnione. W końcu to czasy, w których hasłem Seata było „Auto Emocion”. Leon I świetnie się prowadzi, ma niezłą moc i gwarantuje kierowcy niesamowite wrażenia.
Seat Leon – benzyna?
Wybór silników w Seacie Leonie był bardzo szeroki. Najszersza była gama silników benzynowych. Nie wszystkie jednostki pasowały do sportowego wizerunku tego auta, czego przykładem może być silnik 1.4 l o mocy 75 KM. Auto wyposażone w ten silnik może nadać się ewentualnie do spokojnej jazdy miejskiej.
Kolejny z dostępnych silników to 1.6 l 8V MPI o mocy 101-102 KM, który może poszczycić się świetną trwałością i dobrą współpracą z instalacją LPG. Pojawił się także w wariancie z 16-zaworową głowicą o mocy 105 KM.
W ofercie znalazło się kilka wersji silnika 1.8 l z 20-zaworową głowicą. Dostępny był w wersji wolnossącej o mocy 125 KM oraz w wersjach z turbiną o mocy 180 i 210 KKM. Z kolei w wersji Cupra R generował nawet 225 KM.
Największy z silników dostępnych w gamie, 2.8 l, osiągał moc 204 KM. Można było go spotkać zarówno w wersji Cupra, jak i zwykłej.
Czy Diesel?
W silnikach Diesla także znajdziemy jednostki, które nie bardzo pasują do sportowego charakteru auta, np. 1.9 l SDI o mocy 68 KM, który jednak cieszy się bardzo dobrymi opiniami. Z kolei silniki 1.9 l TDI w wariantach mocy 90 i 110 KM są dynamiczne i bardzo oszczędne. Niestety, często przebieg auta sprawia, że trudno wśród nich znaleźć dobry egzemplarz.
W bardziej nowoczesnych jednostkach w tym modelu można znaleźć silniki o mocy 101, 130, a w wersji Cupra nawet 150 KM.
Większość silników Seata Leona jest godna polecenia. W przypadku silników benzynowych 1.4 l i 1.6 l problemem bywa odma, która zamarza i wyrzuca olej. Mogą pojawić się też problemy z przepustnicą, psującymi się cewkami czy sondą lambda. Jednak 1.6 l 8V w wersji LPG da nam gwarancję taniej jazdy.
W silnikach 1.8 l T warto zwrócić uwagę na układu rozrządu. Jeśli nie pracuje cicho, problemem mogą być popychacze zaworów lub napinacz i łańcuch. Dobrze przyjrzeć się też turbinie. Problematyczne mogą być cewki zapłonowe, a czasami przepływomierz.
Silnik 2.8 l jest dość skomplikowaną konstrukcją, więc wymiana rozrządu, sprzęgła dwumasowego czy pompy wody będą dość kosztowne. Jednocześnie jest to dość trwały silnik, więc nie trzeba obawiać się usterek.
Problemem silników Diesla bez pompowtrysków może być duży przebieg. Specyficzna kultura pracy może zaskoczyć kierowców przyzwyczajonych do zasilania Common Rail. Trudno jednak źle mówić także o silnikach TDI z pompowtryskami. Szczególnie wersje 130 i 150 KM zapewniały dobrą dynamikę, przy stosunkowo niedużym spalaniu.
Ile kosztuje Seat Leon?
W 2020 roku śmiało można powiedzieć, że Leon I to auto na każdą kieszeń. Najtańsze oferty oscylują w granicach 4 tys. złotych. Z kolei najdroższe, dotyczące wersji Cupra z końcowych lat produkcji, to wydatek rzędu 34 tys. złotych. Czego spodziewać się po aucie w tak korzystnej cenie? Zobacz, jak zaprezentowało się w naszym teście.