Skoda Octavia kończy 25 lat. Jak dla mnie ma ich aż 61. Skąd różnica?
Pięć generacji i 7 milionów sprzedanych egzemplarzy. Trudno się dziwić, że dla Czechów Skoda Octavia to ikona. Wzór przestronności i funkcjonalności, samochód, który wyznacza trendy i jest najważniejszy w gamie. No właśnie cztery czy pięć? 25 czy 61 lat?
Skoda niechętnie sięga do swojej historii, szczególnie tej z okresu siermiężnej Czechosłowacji. Mimo świetnego muzeum w Mlada Bolesław o modelach powstałych w latach 50. – 80. chciałaby najchętniej zapomnieć. Dziwne, bo przecież tak samo, jak budował Skodę model Popular, tak samo robiła to pierwsza Octavia z 1959 roku, jej następca model 1000 MB i później model 100, a także jedno z bardziej rozpoznawalnych aut Czechosłowacji — Skoda 742, czyli rodzina kompaktowych samochodów osobowych produkowanych w latach 1976 − 1990.
Właśnie dlatego sięgając do historii Octavii, jedni liczą jej początek od 1959 roku, inni od 1996. Dla jednych dzisiejsza Octavia to czwarta generacja, dla innych to już piąta. W zależności zatem od tego, jak liczymy, Octavia może mieć okrągłą rocznicę 25 lat lub 61.
Bez względu jednak na obliczenia Octavia to bestseller marki. Ten model jest tym, czym dla Niemców Volkswagen Golf, dla Japończyków Toyota Corolla dla Amerykanów Ford serii F. A wszystko rozpoczęło się w 1959 roku w komunistycznej Czechosłowacji. Aż dziw, że w siermiężnej ówczesnej rzeczywistości pozwolono na produkcję tak filigranowego i atrakcyjnego samochodu.
I generacja 1959 – 1971
W latach 60. minionego wieku był to ósmy samochód, jaki powstał w zakładach Skody. Właśnie dlatego nadano mu nazwę Octavia, która pochodzi od łacińskiego słowa „octo” oznaczającego liczbę osiem.
Nadwozie miało niewiele więcej niż cztery metry długości, dominowały pękate kształty i fikuśne przetłoczenia. Zwieńczeniem tylnych błotników było nawet coś w rodzaju amerykańskich skrzydeł. Oczywiście w wydaniu europejskim, czyli w minimalistycznej formie.
Może trudno w to uwierzyć, ale pierwsza Skoda Octavia była dwudrzwiowa, nawet w wersji kombi. Zastąpiła ona popularną na początku lat 50. Skodę 440 – Spartak.
Okrągłe kształty skrywały całkiem nowoczesne rozwiązania. Co prawda silniki były takie same jak w Spartaku, jednak oprócz nowoczesnego designu nowa Octavia otrzymała nowe zawieszenie, w którym zastosowano po raz pierwszy w Skodzie sprężyny śrubowe i teleskopowe tłumiki drgań.
Skoda Octavia (typ 985, od 1961 r. typ 702) napędzana była silnikiem o pojemności zaledwie litra (1089 cm3) i mocy 40 KM. Mocniejsza była odmiana Octavia Super (1221 cm3, 45 KM).
W 1960 roku do oferty dołączyła Skoda Octavia TS (Touring Sport), czyli kombi. z litrowym silnikiem, ale o mocy 50 KM. Auto mogło się rozpędzić do 128 km/h zużywający przy tym średnio 9 l/100 km. Najmocniejsza Octavia – 1200 TS, nikt jeszcze wtedy nie myślał o odmianie RS, pojawiła się nieco później i miała silnik 1,2 o mocy 55 KM.
Produkcję I generacji Octavii zakończono w 1971 roku. Zastąpił ją model 1000 MB określany potocznie 1000 małych Błędów. I coś w tym było, bo z bezawaryjnością Octavii nowy model miał niewiele wspólnego.
Pierwszą Skodę Octavię można było kupić także w Polsce. Jednak niewiele osób było stać na takie cudo. Byliśmy skazani na krajowe produkty przemysłu motoryzacyjnego, czyli przestarzałą Warszawę i awaryjną Syrenę.
II generacja 1996 – 2010
Jedni liczą historię Octavii właśnie od tej generacji, inni sięgają dalej w przeszłość. Pewne jest, że Współczesna wersja Octavii zadebiutowała w 1996 roku. Była już w całości zaprojektowana z udziałem marki Volkswagen, który w 1991 roku kupiła najpierw 30 proc. udziałów marki Skoda, by do 2000 stać się jej głównym udziałowcem.
Oczywiście historię Skody pod skrzydłami VW rozpoczęła Felicja, jednak to Octavia była pierwszym modelem w pełni przemyślanym i skonstruowanym z udziałem inżynierów VW.
Auto jak na ówczesne czasy był nowoczesne i atrakcyjne wizualnie. Trudno się dziwić, wykorzystywało podzespoły niemieckiego producenta: od silników, zawieszenia, po płytę podłogową. Wielu twierdziło, że to nic innego jak przebrany Volkswagen Golf, jednak Skoda miała od samego początku swój udział w tworzeniu modelu. Auto było znacznie od niego większe od swojego pierwowzoru z Niemiec no i miała logo Skody na masce.
Samochód został zbudowany na bazie płyty podłogowej VW A4 PQ 34, która wykorzystana została do budowy m.in. Golfa IV, Audi A3 oraz TT, Volkswagena Bora/Jetta. Pod koniec 1997 roku wprowadzona została wersja kombi, która w 1999 roku otrzymała opcjonalny napęd na cztery koła. W 1998 roku do listy wyposażenia standardowego pojazdu dodano system ABS oraz poduszkę powietrzną kierowcy.
W 2000 roku auto przeszło face lifting. Zmieniony został m.in. przedni zderzak oraz tylne lampy, a także odświeżono atrapę chłodnicy. Przy okazji liftingu wprowadzona została sportowa odmiana RS. Pomimo zaprezentowania w 2004 roku II generacji modelu I generacja pozostała na rynku pod nazwą Skoda Octavia Tour, która do dzisiaj cieszy się dużym zainteresowaniem na rynku samochodów używanych. Uchodzi za niezawodny, duży i komfortowy model. Produkcję zakończono 9 listopada 2010 roku.
W Octavii II generacji stosowano benzynowe i wysokoprężne silniki VAG. Benzynowe od pojemności 1.4 do 2 litrów o mocach od 60 do 180 KM. W przypadku wysokoprężnych dostępny był tylko 1.9 l. o mocy od 68 do 131 KM.
Jedną z charakterystycznych cech praktycznego litwacka stanowił wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego i biernego, w tym przednie i boczne poduszki powietrzne. Oprócz tego design i przestronność modelu idealnie odpowiadały na potrzeby klientów.
Więcej o Octavii II gen znajdziesz TUTAJ.
III generacja 2004 – 2013
Trzecia generacja Skody Octavii została zaprezentowana w 2004 roku podczas Salonu Samochodowego w Genewie. Dzięki ponadczasowej elegancji i jeszcze większej przestrzeni, we wnętrzu, samochód kontynuował historię sukcesu swojego poprzednika. Do jego popularności przyczynił się większy bagażnik i najnowsze technologie. Jeszcze bardziej poprawiono komfort jazdy, a bezpieczeństwo poprawiło wprowadzenie ABS oraz czterech poduszek powietrznych i nowych aktywnych zagłówków.
Ponownie wykorzystano wspólną dla koncernu płytę podłogową, tym razem VW A5 PQ wspólną dla Golfa V, Audi A3, Seata Altea, Leon oraz Toledo, a także VW Jetta, Touran oraz Golfa Plus. Początkowo pojazd występował wyłącznie w wersji liftback, w 2004 roku dołączyła wersja kombi.
W 2005 zaprezentowano usportowioną odmianę RS, a w 2007 roku po raz pierwszy w historii modelu, uterenowioną wersję Scout, która otrzymała powiększony o 13 mm prześwit, napęd na cztery koła realizowany przez sprzęgło Haldex 4 generacji oraz plastikowe nakładki karoserii. Octavia Scout była oferowana z 1.8 TSI oraz 2.0 TDI. Co ciekawe bazowa odmiana kosztowała 100 tysięcy złotych.
W 2008 roku auto przeszło face lifting. Zmienione zostały m.in. przednie i tylne reflektory, zderzaki, pokrywa silnika oraz delikatnie przemodelowane zostało wnętrze. Zmieniono w nim m.in. zegary oraz kierownicę.
IV generacja 2012 – 2020
O popularności Octavia niech świadczy fakt, że model nie powstawał tylko w czeskiej fabryce w Mlada Boleslav. Auto budowane było także w Rosji, Chinach, Indiach, Kazachstanie, Algierii i na Ukrainie.
Czwarta generacja przyniosła jednak duże zmiany. To była rewolucja, bo po raz pierwszy Skoda została zbudowana na platformie modułowej MQB wykorzystanej do budowy m.in. Audi A3, Seata Leona, Volkswagen Jetta oraz Golfa VII. Po roku od debiutu pojawiła się wersja kombi oraz RS.
Najmocniejsza Octavia w historii napędzany był silnikiem benzynowym 2.0 TSI o mocy 220 KM lub silnikiem wysokoprężnym 2.0 TDI o mocy 184 KM. Niższe zawieszenie, zmienione zderzaki z wlotami powietrza i dyfuzorem umieszczonym oraz tylny spojler miały poprawić osiągi auta.
Rok później pojawił się kolejny Stout z Haldexem piątej generacji oraz wersja G-TEC zasilana gazem ziemnym wyposażona w benzynowy silnik 1.4 TGI o mocy 110 KM.
W 2015 roku podczas targów motoryzacyjnych w Genewie zaprezentowano wersję RS 230, która w stosunku do zwykłej wersji RS otrzymała zwiększoną o 10 KM moc silnika. W przeciwieństwie do podstawowej wersji RS auto otrzymało pakiet stylistyczny Black składający się z czarnych listew wokół okien, polakierowaną na czarno ramką atrapy chłodnicy, czarnymi obudowami lusterek zewnętrznych, a także 19-calowymi alufelgami. Dla polepszenia trakcji, auto standardowo wyposażone jest w mechaniczną blokadę mechanizmu różnicowego przedniej osi.
Więcej o Octavii II gen znajdziesz TUTAJ.
V generacja 2019 – do teraz
Obecna, piata generacja Octavia to już nie tylko pojemny i komfortowy samochód, a nowoczesne auto napakowane technologiami, będące cały czas on-line. Samochód korzysta z najnowszych systemów Infotainment, synchronizując się ze smartfonem.
Wśród systemów wspierających bezpieczeństwo, po raz pierwszy pojawił się aktywny system zapobiegania kolizjom (Collision Avoidance Assist) oraz system ostrzegania przy wysiadaniu (Exit Warning).
Octavia zmieniła się także wizualnie, stała się większa, zyskał bardziej muskularną sylwetkę i więcej ostrych linii. Duże zmiany pojawiły się także w kabinie pasażerskiej, na czele z kokpitem. Wyróżnia się on dużym, 10-calowym dotykowym ekranem służącym do sterowania klimatyzacją, radiem i nawigacją.
Oferuje też łączność Bluetooth, Apple CarPlay i Android Auto. Oryginalnym rozwiązaniem jest też nowa, dwuramienna kierownica.
Zbudowana na nowej platformie MQB Octavia IV jest nie tylko większa pod kątem wymiarów zewnętrznych, ale i ma obszerniejsze wnętrze. Przekłada się to szczególnie na przestrzeń dla pasażerów tylnej kanapy i pojemność bagażnika, który w przypadku liftbacka mierzy 600 litrów, a wersji kombi – jest duży na 640 litrów.
Octavia IV oferowana jest zarówno w wariantach benzynowych, jak i wysokoprężnych. Po raz pierwszy ofertę rozbuduje też odmiana hybrydowa typu plug-in o nazwie Octavia iV, która będzie dostępna w dwóch wariantach mocy.
Octavia RS iV
W 2020 roku zaprezentowano Octavię RS iV wyposażoną w napęd hybrydowy typu plug-in (PHEV), składającym się z silnika benzynowego 1.4 TSI oraz jednostki elektrycznej o mocy 116 KM. Deklarowana przez producenta łączna moc układu to 245 KM i 400 Nm. Samochód przyśpiesza do 100 km/h w czasie 7,3 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 225 km/h.
Tradycyjna Octavia RS też jest. Wyposażona w silnik benzynowy 2.0 TSI o mocy 245 KM i z maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 370 Nm, oferowana jest wyłącznie z napędem na przednie koła i 6-biegową przekładnią manualną lub 7-biegową automatyczną DSG.
Przyśpieszenie do 100 km/h zajmuje 6,7 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. Oczywiście dostępna jest także odmiana z silnikiem wysokoprężnym. To motor 2.0 TDI o mocy 200 KM i z maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 400 Nm. W tym wypadku możemy zamawiać samochód zarówno z napędem na koła przednie, jak i AWD. Octavia RS TDI dostępna będzie jedynie z 7-biegową skrzynią automatyczną DSG, natomiast osiągi to 6,8 sekundy do pierwszych 100 km/h i 243 km/h prędkości maksymalnej.
Samochód otrzymał ponadto progresywny układ kierowniczy, niższe o 15 mm zawieszenie o sportowej charakterystyce oraz za dodatkową opłatą elektrycznie regulowane zawieszenie Dynamic Chassis Control. W przypadku wersji benzynowej otrzymamy także mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu z wielopłytkowym mokrym sprzęgłem. We wnętrzu pojazdu znajdziemy także kubełkowe fotele, elementy wykończeniowe przypominające włókno węglowe oraz akcenty charakterystyczne dla wersji RS.
Bez wątpienia Octavia to najważniejszy model dla Skody. Dzisiaj to nowoczesne i przestronne auto napakowane elektroniką i systemami bezpieczeństwa. Na rynku wtórnym samochodów jest jednak naprawdę sporo, choć trzeba powiedzieć jasno, Octavia trzyma cenę.