Skoda Octavia I – trwałe auto na każdą kieszeń
Skoda Octavia I – jaki silnik wybrać?
Większość z silników Skody Octavii cieszy się dobrymi opiniami. Te najmniej polecane to małe i przestarzałe silniki o pojemności 1.4 l 8V o mocy 60 KM. Niska moc jest ich główną wadą, bo nie radzą sobie z tak dużym autem, a przy tym nie są oszczędne. Trwałość tej jednostki także pozostawia wiele do życzenia. Na szczęście Octavia z tym silnikiem nie jest zbyt popularna, więc szanse żeby na nią trafić są niewielkie.
Znacznie lepszym wyborem będzie Octavia z silnikiem 1.6 l MPI (wielopunktowy wtrysk paliwa) o mocy 102 KM. Być może to starsza konstrukcja, ale bardzo trwała. Pod względem szybkości i oszczędności wypada przeciętnie, ale pod względem trwałości bije na głowę większość konkurencji.
Kolejny z silników w gamie to 1.4 l o mocy 75 KM z 16-zaworową głowicą. Te silniki również nie zachwycają mocą. Dodatkowo mogą zdarzyć im się problemy z odmą, które skutkują wyciekiem oleju.
Silnik 1.6 l MPI dostępny był w trzech wersjach mocy: 75, 101 i 102 KM. Jest to jednostka, która świetnie współpracuje z LPG i dobrze znosi spore przebiegi. Zdarzają jej się problemy z popsutymi cewkami zapłonowymi, zabrudzoną przepustnicą, czy problemy z odmą. Jednak są to raczej wyjątki, gdyż na ogół te silniki bez większych awarii pokonują setki tysięcy kilometrów.
Silnik 1.8 l z 20 zaworami występował w wersji wolnossącej o mocy 125 KM oraz w opcji z turbo o mocy 150 KM. W tym silniku trzeba szczególnie dbać o układ chłodzenia. Warto mieć na uwadze niską trwałość kompensatorów luzów zaworowych i uważać na głośną pracę rozrządu.
Skoda Octavia sprzedawana była także w wersji RS o mocy 180 KM. Ta wersja gwarantowała osiągi na poziomie porównywalnym do bardziej nowoczesnych Octavii: 7,9 sekund do setki i prędkość maksymalną 235 km/h.
Kolejną konstrukcją jest silnik 2.0 l o mocy 115 KM. Odznacza się dość wysokim spalaniem, ale sprawdzi się u osób, które nie robią zbyt wielu kilometrów oraz cenią sobie spokój.
Diesle w Skodzie Octavii I
Wśród silników wysokoprężnych w Skodzie Octavii można znaleźć silniki SD, czyli Diesle bez turbo. Jest to rozwiązanie niespotykane w nowoczesnej motoryzacji. Silnik 1.9 l generuje 68 KM przez co rozpędza się do setki w niebywale długie 19 sekund i rozwija maksymalną prędkość 160 km/h. Jednocześnie jest on pancerny, przez co doskonale znosi wysokie przebiegi.
Stosunkowo oszczędną i tanią w naprawie opcją była Octavia z silnikiem 1.9 l TDI z pompą rozdzielaczową. Silnik występował w wersjach: 90 lub 110 KM. Słabsza wersja nie miała koła dwumasowego i zmiennej geometrii łopatek turbin.
Po 2004, na przekór innym producentom, którzy masowo zaczęli stosować zasilanie listwą common rail, Skoda uznała, że w jej gamie nadal jest miejsce na pompowtryskiwacze. Silniki z pompowtryskami występowały w dwóch wariantach mocy: 101 lub 130 KM. Mocniejszy z nich rozpędzał się do setki w 9,7 sekundy i osiągał prędkość maksymalną prawie 210 km/h.
Ile kosztuje Skoda Octavia I?
Najtańsze egzemplarze Skody Octavii można kupić już za 2 tys. zł. Z 4-6 tys. zł w portfelu można przebierać w ofertach. Zakup najdroższych egzemplarzy wiąże się z wydatkiem ok. 20 tys. złotych. Mimo wysokiej niezawodności, ze względu na swój wiek, Octavia I może mieć problemy z korozją. Przed zakupem warto sprawdzić też ewentualne wycieki ze skrzyń biegów oraz stan miski olejowej. Co jeszcze warto wiedzieć przed zakupem Skody Octavii I? Dowiedz się z testu OTOMOTO TV!