Wymiana oleju w skrzyni biegów – czy to ważne?
Skrzynia biegów, podobnie jak silnik, aby zminimalizować tarcie i zapewnić odpowiednie chłodzenie – wykorzystuje olej. Należy jednak pamiętać, że jest on inny niż ten, który stosuje się w jednostce napędowej. Jest też od niego droższy, ale i bardziej żywotny. Nie oznacza to jednak, że jest wieczny, więc warto wiedzieć, jak prawidłowo go wymienić.
Wymiana oleju to konieczność
Kwestia wymiany oleju w skrzyni biegów jest dość kontrowersyjna. Producenci często podają informacje o braku konieczności wymiany oleju w przekładni. Jednak kiedy mija gwarancja, to każdy kierowca powinien wziąć sprawy we własne ręce i olej – w uzasadnionych przypadkach nawet profilaktycznie – wymienić. Dotyczy to przede wszystkim automatycznych skrzyni biegów, ale nie zapominajmy o tej czynności także w „manualach”.
Praca oleju w skrzyni
Olej w skrzyni biegów nie pracuje zwykle w tak ekstremalnych warunkach jak elementy silnika. Łatwo się o tym przekonać w nowoczesnych samochodach, w których – dzięki komputerom pokładowym – mamy wgląd w temperatury: płynu chłodzącego, oleju i oleju w skrzyni. Ten pierwszy stosunkowo szybko osiąga roboczą temperaturę 90°C. W tym czasie olej silnikowy wciąż pozostaje niedogrzany mając 45-55°C, podczas gdy olej w przekładni będzie miał dopiero 20-25°C.
Jak często wymieniać olej w skrzyni?
Pierwszej wymiany powinno się dokonać po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów nowym samochodem. Dlaczego? Ponieważ w okresie docierania wszystkich mechanizmów samochodu powstaje najwięcej tarć. Opiłki metalu gromadzą się właśnie w oleju, dlatego warto go wymienić dość szybko.
Później jest to już rzadsza czynność. Zaleca się – zależnie od producenta – kolejną wymianę zrobić po 60-120 tys. km, a następnie częściej, co 40-80 tys. km.
Jak wymienić olej?
Istnieją dwa sposoby – metodą statyczną i dynamiczną. Ta pierwsza polega na odkręceniu korka i spuszczeniu starego oleju, tak jak odbywa się to przy wymianie oleju silnikowego. Druga z metod, tzw. dynamiczna polega na odessaniu oleju ze skrzyni przy użyciu specjalistycznej maszyny. Ten sposób ma tę zaletę, że pozwala na pozbycie się większej ilości starego oleju. Niestety jest też droższy, niż konwencjonalne „spuszczenie”.
Koszty wymiany oleju w skrzyni
Usługa należy do standardowych czynności obsługowych, ale nie jest tania. Koszt wymiany oleju zależeć będzie od rodzaju skrzyni, prostoty jej wykonania i marki samochodu. W przypadku najprostszych skrzyń manualnych zwykle jest to od 100 do 300 zł.
Wymiana oleju w samochodach ze skrzynią automatyczną będzie dużo droższa, szczególnie jeśli zdecydujemy się na wymianę dynamiczną. W takiej sytuacji nawet 1000 zł nie powinno dziwić.
Cały zabieg wymiany w profesjonalnych warsztatach nie powinien zająć więcej niż kilkudziesięciu minut.
Dobry olej przekładniowy to wydatek od 50-60 zł za litr w przypadku tzw. zamiennika. Oryginał z ASO może kosztować nawet ponad 100 zł za litr.
Do skrzyń manualnych zazwyczaj wlewa się 2-3 litry. Automaty potrzebują więcej – 5, a nawet 7 litrów. Dotyczy to oczywiście popularnych modeli. W przypadku rzadkich modeli, z dużymi silnikami, wszystkie te koszty proporcjonalnie rosną.
Jak zawsze warto sprawdzić ceny usługi w różnych warsztatach, w tym w autoryzowanej stacji obsługi.
Zbyt niska cena powinna być komunikatem ostrzegawczym, że podczas naszej nieobecności, mechanik sprawdzi jedynie poziom oleju i ewentualnie go uzupełni, a nie wymieni.