Podstawowe funkcje komputera pokładowego
Z jednej strony podstawowe funkcje komputera pokładowego mają dostarczać dane konieczne do bezpiecznej jazdy. Z drugiej natomiast mają nie odwracać uwagi osoby za kółkiem od drogi i otoczenia. Oczywiście nie ma tu również miejsca na koloryzowanie faktów. Dane dostarczane z samochodu dotyczą bezpieczeństwa oraz stanu technicznego. Dla dobra obu stron – maszyny oraz kierowcy.
Dane dotyczące trasy
Czyli dane z każdego kilometra, które auto zapisuje w swoim „dzienniczku”. Po wejściu w odpowiednie menu dowiemy się jaki dystans pokonaliśmy od startu, z jaką średnią prędkością oraz od jak dawna jesteśmy za kółkiem.
To tutaj znajdziemy odpowiedź na jedno z najsłynniejszych pytań motoryzacyjnych, tzn. „Ile pali?”. Zużycie paliwa może być podane jako chwilowe oraz średnie z trasy lub od ostatniego tankowania.
Prędkościomierz jest słabo czytelny? Aktualną prędkość poruszania się poznamy również na komputerze pokładowym. Przydatne, szczególnie gdy chcemy utrzymywać się w danych limitach lub zbliżamy się do drogiego fotografa w postaci fotoradaru.
Stan techniczny auta
Nikt nie lubi wizyt u mechanika. W dłuższej perspektywie użytkowania samochodu nie da się jednak uniknąć wizyt w serwisie.
Cyfrowy mechanik podróżuje z nami non stop. Oczywiście nie dokręci śrubki ani nie wykona żadnej fizycznej pracy, ale da nam informację na temat statusu auta. Najbardziej będziemy zadowoleni, jeśli wyświetlany komunikat będzie głosił „Brak uwag”.
Brak płynów eksploatacyjnych, przepalona żarówka, spadek ciśnienia w oponach, niski stan naładowania akumulatora, a nawet słynny i świecący grozą „check engine„. Te banalne komunikaty to systemy wczesnego ostrzegania, które mogą zapobiec poważniejszym usterkom. W większości sytuacji jesteśmy w stanie uporać się z problemem samodzielnie. Jednakże w przypadku bardziej skomplikowanych uszkodzeń, auto nie będzie już takie łaskawe i nie poda szczegółowej diagnozy. Tę otrzymamy w ASO lub serwisie.
Temperatury
Praca w optymalnym zakresie temperatur jest istotna dla maszyn w celu osiągnięcia optymalnej efektywności pracy oraz dla wydłużenia żywotności. W trakcie zimy, wielu kierowców czeka, aż auto nagrzeje się przed ruszeniem w trasę. Dotyczy to nie tylko kabiny pasażerskiej, ale także silnika.
W aucie zamontowanych jest kilka termometrów i dane z nich możemy również wyświetlić na komputerze. Dowiemy się nie tylko, jaka jest temperatura na zewnątrz, ale także, jaka jest temperatura cieczy chłodzącej lub oleju silnikowego. Należy pamiętać, by nie korzystać z pełni mocy silnika, dopóki nie osiągnie on temperatury roboczej. Z drugiej strony skali – zbyt wysokie temperatury silnika mogą świadczyć o zbyt agresywnej jeździe lub awarii układu chłodzenia.
Zasięg
Wizyty na stacjach benzynowych z oczywistego powodu nie należą do ulubionych miejsc, do których udajemy się samochodem. Komputer pokładowy bazując na ilości paliwa w baku oraz zapotrzebowaniu na konsumpcję paliwa jest w stanie wskazać, ile kilometrów jesteśmy w stanie jeszcze przejechać. Zazwyczaj komputer pokładowy jest tak skalibrowany, że nawet po zejściu zasięgu do 0 km, jesteśmy w stanie pokonać jeszcze pewien dystans. Różni się on w zależności od danego producenta.
Przebieg
Podczas kontroli policyjnej, w trakcie przeglądu lub przy oględzinach w celu kupna samochodu, wzrok automatycznie kierujemy na licznik kilometrów. Przebieg całkowity jest na stałe widoczny na wskazaniach na desce rozdzielczej. Jego modyfikacja jest nielegalna, a sam proceder „kręcenia liczników”, czyli sztucznego odmładzania zużycia auta z biegiem lat, jest coraz rzadziej spotykany.
Oprócz powyższego możemy korzystać z tzw. przebiegów dziennych lub tzw. trip’ów. To wskazania przebiegu od ostatniego skasowania. Dzięki tej funkcji możemy sprawdzić ile kilometrów mamy np. do pracy, przejechaliśmy w ciągu tygodnia lub jaki dystans pokonaliśmy udając się na wycieczkę.
Dane dotyczące układu hybrydowego/elektrycznego:
Auta hybrydowe lub elektryczne stanowią coraz większy odsetek pojazdów na drodze. Ich napędy wymagają przekazywania kierowcy dodatkowych informacji. Dotyczą one stanu naładowania akumulatora oraz pozostałego zasięgu (każdy kierowca elektryka zna ten stres poszukiwania ładowarki w pobliżu).
Nowością jest np. stan odzyskiwania energii w trakcie zwalniania lub hamowania, czyli tzw. ,,rekuperacja”. Oznacza to, że w trakcie wytracania prędkości odzyskujemy prąd do baterii, który później posłuży jako źródło energii do napędzania kół. W celu łatwiejszego zobrazowania co w danym momencie dzieje się z autem, zostały stworzone osobne sekcje w menu komputera pokładowego. Po jego otwarciu ukaże nam się wizualizacja auta z wyrysowanymi silnikami auta oraz kołami. W trakcie jazdy strzałki o zmiennych kierunkach wskażą kierowcy, w którym kierunku aktualnie przepływa energia.
Komputer pokładowy to kompan bezpiecznego dotarcia do celu. Wyświetla on niezbędne dane oraz najistotniejsze informacje dotyczące trasy oraz stanu pojazdu. Bagatelizowanie jego komunikatów może doprowadzić do… kłopotów. Zwłaszcza że bywa on pomocny w dostrzeżeniu problemu, którego kierowca nie jest w stanie samodzielnie dostrzec.
***
Mateusz Sikorski – od marketingu w trakcie studiów, po dział handlowy zawodowo. Od Bawarii, przez Czechy, do Lexusowych zakątków Japonii. Poznaję i spoglądam na aspekty motoryzacyjne wzdłuż i wszerz. Wszystko po to, by móc ocenić czy dane auto jest warte tego, by lać do niego paliwo.