3 sierpnia 2022

Woda wydobywająca się z rury wydechowej – co to oznacza?

woda z wydechu

Woda z rury wydechowej zazwyczaj nie oznacza niczego niepokojącego. Zdarza się jednak, że stanowi sygnał ostrzegawczy o pewnej, poważnej awarii. 

W większości przypadków woda wydobywająca się z rury wydechowej nie oznacza żadnej awarii. Ale na początek warto sobie odpowiedzieć na pytanie – skąd bierze się woda w rurze wydechowej?

Skąd woda w wydechu?

Woda wydobywająca się z samochodu to tak naprawdę skroplone spaliny. Gdy auto chłodzi się po jeździe, opary skraplają się i stają się wodą.

Najczęściej wodę wydobywającą się z rury wydechowej można dostrzec w zimnych miesiącach, szczególnie jeśli często wykorzystujemy samochód do jazdy na krótkich odcinkach.

Kiedy silnik jest uruchomiony, z rury wydechowej wydobywa się niewidoczna para wodna. Gdy samochód zostaje wyłączony, para wodna skrapla się i staje się wodą.

Możliwe przyczyny wydobywania się wody z wydechu

Istnieje kilka różnych powodów, dla których woda może wypływać z rury wydechowej. Większość z nich jest całkowicie normalna i nieszkodliwa.

Katalizator działa prawidłowo

katalizator

Zadaniem katalizatora jest zmniejszenie ilości zanieczyszczeń emitowanych przez samochód. Zamienia on tlenek węgla w mniej szkodliwy dwutlenek węgla. W tym procesie powstaje również para wodna, która skrapla się w wodę i może wyciekać z rury wydechowej.

Samochód schładza się po długiej jeździe

Podczas jazdy razem ze spalinami z wydechu wydobywa się także para wodna. Jeśli auto się schłodzi, część oparów zalega w rurze wydechowej, gdzie się skrapla w wodę. Oczywiście, nie stanowi to żadnego powodu do niepokoju (TUTAJ przeczytasz ile czasu trwa schłodzenie samochodu).

Kondensacja ciepła

woda z wydechu

Kiedy na zewnątrz jest zimno, warto przez minutę lub dwie rozgrzać na postoju samochód. Jeśli tego nie zrobisz, para wodna spowoduje kondensację, czego objawem będzie woda wydobywająca się z rury wydechowej.

Problem z tłokami

Choć woda wydobywająca się z rury wydechowej jest normalnym zjawiskiem, jeśli towarzyszą jej dym i zapach spalenizny, oznacza to poważny problem i konieczność zabrania samochodu do mechanika. Istnieje bowiem prawdopodobieństwo, że coś jest nie tak z tłokami.

Co to są tłoki i jak działają?

Tłoki są podstawowym elementem silnika spalinowego. To tak naprawdę metalowy cylinder, który porusza się w górę i w dół wewnątrz bloku. Dookoła niego znajdują się trzy pierścienie: pierścień kompresyjny, ściągający i olejowy.

Tłoki są zazwyczaj wykonane z aluminium, a pierścienie ze stali. Tłok jest połączony z korbowodem, który jest przymocowany do wału korbowego. Współpracują one ze sobą, aby obracać wałem korbowym (TUTAJ przeczytasz jak jeździć autem z silnikiem Diesla).

tłok

Gdy tłoki pracują w górę i w dół, pierścień olejowy pobiera olej z cylindra. Z czasem zużywa się on, przez co nie będzie w stanie prawidłowo usuwać oleju. Wtedy olej dostanie się do komory spalania, co może spowodować dym i wodę wydobywające się z silnika.

Woda z rury wydechowej - GALERIA

katalizator
woda z wydechu