Woda wydobywająca się z rury wydechowej – co to oznacza?
Woda z rury wydechowej zazwyczaj nie oznacza niczego niepokojącego. Zdarza się jednak, że stanowi sygnał ostrzegawczy o pewnej, poważnej awarii.
W większości przypadków woda wydobywająca się z rury wydechowej nie oznacza żadnej awarii. Ale na początek warto sobie odpowiedzieć na pytanie – skąd bierze się woda w rurze wydechowej?
Skąd woda w wydechu?
Woda wydobywająca się z samochodu to tak naprawdę skroplone spaliny. Gdy auto chłodzi się po jeździe, opary skraplają się i stają się wodą.
Najczęściej wodę wydobywającą się z rury wydechowej można dostrzec w zimnych miesiącach, szczególnie jeśli często wykorzystujemy samochód do jazdy na krótkich odcinkach.
Kiedy silnik jest uruchomiony, z rury wydechowej wydobywa się niewidoczna para wodna. Gdy samochód zostaje wyłączony, para wodna skrapla się i staje się wodą.
Możliwe przyczyny wydobywania się wody z wydechu
Istnieje kilka różnych powodów, dla których woda może wypływać z rury wydechowej. Większość z nich jest całkowicie normalna i nieszkodliwa.
Katalizator działa prawidłowo
Zadaniem katalizatora jest zmniejszenie ilości zanieczyszczeń emitowanych przez samochód. Zamienia on tlenek węgla w mniej szkodliwy dwutlenek węgla. W tym procesie powstaje również para wodna, która skrapla się w wodę i może wyciekać z rury wydechowej.
Samochód schładza się po długiej jeździe
Podczas jazdy razem ze spalinami z wydechu wydobywa się także para wodna. Jeśli auto się schłodzi, część oparów zalega w rurze wydechowej, gdzie się skrapla w wodę. Oczywiście, nie stanowi to żadnego powodu do niepokoju (TUTAJ przeczytasz ile czasu trwa schłodzenie samochodu).
Kondensacja ciepła
Kiedy na zewnątrz jest zimno, warto przez minutę lub dwie rozgrzać na postoju samochód. Jeśli tego nie zrobisz, para wodna spowoduje kondensację, czego objawem będzie woda wydobywająca się z rury wydechowej.
Problem z tłokami
Choć woda wydobywająca się z rury wydechowej jest normalnym zjawiskiem, jeśli towarzyszą jej dym i zapach spalenizny, oznacza to poważny problem i konieczność zabrania samochodu do mechanika. Istnieje bowiem prawdopodobieństwo, że coś jest nie tak z tłokami.
Co to są tłoki i jak działają?
Tłoki są podstawowym elementem silnika spalinowego. To tak naprawdę metalowy cylinder, który porusza się w górę i w dół wewnątrz bloku. Dookoła niego znajdują się trzy pierścienie: pierścień kompresyjny, ściągający i olejowy.
Tłoki są zazwyczaj wykonane z aluminium, a pierścienie ze stali. Tłok jest połączony z korbowodem, który jest przymocowany do wału korbowego. Współpracują one ze sobą, aby obracać wałem korbowym (TUTAJ przeczytasz jak jeździć autem z silnikiem Diesla).
Gdy tłoki pracują w górę i w dół, pierścień olejowy pobiera olej z cylindra. Z czasem zużywa się on, przez co nie będzie w stanie prawidłowo usuwać oleju. Wtedy olej dostanie się do komory spalania, co może spowodować dym i wodę wydobywające się z silnika.