Jak długo trwa całkowite schłodzenie silnika samochodu?
Czy zastanawialiście się kiedyś, ile czasu zajmuje schłodzenie silnika po jeździe i jak długo musicie czekać, aby po jego zgaszeniu wykonać podstawowe czynności serwisowe? Przygotowaliśmy dla was zestawienie, w którym możecie to sprawdzić.
Samochód jest niezwykle złożonym i skomplikowanym urządzeniem – to nie ulega wątpliwości. W końcu w jego trzewiach pracuje tysiące części, z których silnik i jego elementy w czasie jazdy mocno się nagrzewają. Z tego względu rozpoczęcie czynności serwisowych, jak sprawdzenie poziomu oleju, czy wymiana świec zapłonowych wymaga pewnej cierpliwości.
Ile czasu musi upłynąć od jazdy do sprawdzenia oleju?
Po jeździe na sprawdzenie oleju nie należy czekać krócej niż 30 minut. Jeśli jednostka napędowa samochodu osiągnęła temperaturę roboczą, trzeba ją wyłączyć i odczekać pełne 30 minut na schłodzenie.
Z drugiej strony, jeśli samochód nie był używany, należy uruchomić jednostkę napędową na kilka minut (wystarczy około 5 minut), a następnie wyłączyć ją i sprawdzić poziom oleju. Jeśli wykonujesz tę czynność na zimnym silniku, olej nie będzie prawidłowo spływał, co może spowodować fałszywy odczyt poziomu tego płynu.
Jak długo samochód musi stygnąć, aby można było wymienić w nim olej?
Czas stygnięcia samochodu potrzebny do wymiany oleju jest mniej więcej taki sam, jak czas potrzebny do sprawdzenia oleju. Jeśli silnik osiągnął temperaturę roboczą, przed wymianą oleju należy pozostawić go do ostygnięcia na 30 minut.
Jednak podobnie jak w przypadku kontroli oleju, jeśli samochód jest całkowicie zimny, należy go uruchomić na kilka minut. To rozgrzeje olej, dzięki czemu będzie on swobodniej spływał. Lekkie podgrzanie oleju przed jego wymianą znacznie bowiem przyspieszy ten proces (TUTAJ przeczytasz o wypadaniu zapłonu i jego objawach).
Jak długo trzeba czekać, aż silnik ostygnie, aby sprawdzić lub dolać płyn chłodzący?
Po użyciu samochodu należy odczekać co najmniej 30 minut przed próbą sprawdzenia lub dolania płynu chłodzącego. Po tym czasie nastąpi wystarczające schłodzenie silnika, aby można było go obsługiwać bez ryzyka zranienia się o gorące elementy.
Specjaliści zalecają uruchomienie silnika na kilka minut po dolaniu lub wymianie płynu chłodzącego.
Jak długo silnik musi stygnąć, aby można było wymienić świece zapłonowe?
Idealny moment na wymianę świec zapłonowych to czas, w którym silnik stygnie przez całą noc lub dzień, czyli około 8 godzin. Jeśli jednak dojdzie do awarii świec zapłonowych, powinniście być w stanie wymienić świece, gdy silnik ostygnie, czyli w ciągu 30-60 minut.
Świece zapłonowe są częściowo metalowe, więc mogą długo utrzymywać ciepło, stwarzając potencjalne zagrożenie poparzenia. Z tego powodu specjaliści zalecają zachowanie bezpieczeństwa i wykonanie tej czynności na zimnym silniku.
Co decyduje o czasie schłodzenia silnika?
O tym, jak szybko nastąpi schłodzenie silnika decydują następujące czynniki:
Długość jazdy
Jeśli samochód został włączony, aby przejechać wzdłuż bloku i z powrotem, schłodzenie silnika prawdopodobnie nie zajmie pełnych 30 minut. Jeśli jednostka napędowa pracowała tylko przez około 5 minut, można oczekiwać, że będzie chłodna w przeciągu 10 minut, a całkowicie zimna w ciągu 1 godziny (TUTAJ przeczytasz o tym, jak odpowietrzyć układ chłodzenia).
Z drugiej strony, jeśli właśnie zakończyłeś 6-godzinną podróż, schłodzenie silnika będzie wymagało więcej czasu. Po wielogodzinnej jeździe samochodem można oczekiwać, że silnik ostygnie w ciągu 20-40 minut. Powinien być całkowicie zimny po około 3 godzinach.
Rozmiar silnika
Z pewnością silnik 4-cylindrowy będzie stygł o kilka minut szybciej niż 12-cylindrowy. Różnica w czasie stygnięcia nie powinna być większa niż 15 minut, ale należy ją wziąć pod uwagę, jeśli po wyłączeniu silnika planuje się wykonywanie czynności serwisowych.
Temperatura otoczenia
Ten czynnik jest bardzo ważny. Jeśli w miejscu, w którym się znajdujesz, panuje temperatura około 30-35 stopni Celsjusza, a samochód stoi bezpośrednio na słońcu, silnik będzie się mocniej nagrzewał. Jeśli samochód będzie się piekł w słońcu, całkowite ochłodzenie może potrwać do 45 minut, a nawet 1 godzinę.
Z drugiej strony, jeśli znajdujesz się w chłodnym miejscu, gdzie temperatura powietrza jest niższa niż 5 stopni Celsjusza, samochód ostygnie znacznie szybciej, być może w czasie krótszym niż 20 minut. Aby jednak uniknąć obrażeń, nadal zaleca się odczekanie pełnych 30 minut nim podejmie się jakiekolwiek czynności serwisowe.
Poziom płynu chłodzącego
Płyn chłodzący to ciecz, która obniża i reguluje temperaturę silnika. Jeśli zabraknie płynu chłodzącego, chłodzenie silnika będzie trwało dłużej. Brak płynu chłodzącego jest częstą przyczyną przegrzewania się jednostki napędowej.
Materiał bloku silnika
Materiały, z których wykonany jest blok silnika, mogą się różnić, co ma duży wpływ na szybkość chłodzenia silnika. Bloki stalowe stygną dłużej niż bloki aluminiowe. Najdłużej schładzają się jednak bloki żeliwne.
Jakość izolacji silnika
Wszystkie silniki mają pewien poziom izolacji cieplnej. Po włączeniu ogrzewania w samochodzie, ciepło jest pobierane z jednostki napędowej. Im lepsza jest jej izolacja, tym dłużej trwa jego chłodzenie. Izolacja zatrzymuje ciepło i sprawia, że silnik nie oddaje go tak szybko, jak mógłby.
Schłodzenie silnika – jak zrobić to szybko?
Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci szybko schłodzić silnik, gdy się przegrzeje.
Otwórz pokrywę silnika
Jeśli musisz szybko wyruszyć w drogę, bardzo pomocne może być otworzenie maski i pozostawienie silnika do ostygnięcia. Wyłączenie go to pierwszy krok do schłodzenia jednostki napędowej, a otwarcie maski daje jej dodatkowy „oddech”.
Podmuch ciepła
Ta metoda może wydawać się dziwna, ale może być bardzo pomocna. Jeśli nadal jeździsz przegrzanym samochodem, musisz wyłączyć klimatyzację i włączyć nadmuch ciepłego powietrza. Będzie to prawdopodobnie nieprzyjemne, ale gorące powietrze dostanie się do kabiny i opuści komorę silnika, pomagając mu się ochłodzić (TUTAJ przeczytasz o przyczynach nierównej pracy silnika).
Zaprzyjaźnij się z neutralnym biegiem
Jeśli stoisz w korku i nie możesz zjechać na pobocze, pomocne może być przełączenie biegu na luz i kilkukrotne wciśnięcie pedału gazu. W ten sposób aktywujesz wentylator i pompę wodną, co przyspieszy ich pracę. Takie działanie zwiększy ilość powietrza i wody przepływających przez chłodnicę samochodu, co pozwoli na schłodzenie silnika.
Jak najmniej używaj pedału gazu
Jeśli musisz kontynuować jazdę, jak najrzadziej używaj pedału gazu. Im częściej będziesz jechać na biegu jałowym, tym mniejsze będzie zaangażowanie silnika, co da mu szansę na lekkie ochłodzenie. Ta metoda jest jednak najmniej skuteczna.