Odpowietrzanie układu chłodzenia – jak to zrobić? Poradnik
Układ chłodzenia spełnia bardzo ważne zadanie w silniku – odpowiada za to, aby zawsze pracował on w optymalnej temperaturze. Zapowietrzony oznacza nie tylko możliwość przegrzania jednostki napędowej, ale i obniżony komfort. Podpowiadamy jak odpowietrzyć układ chłodzenia.
Latem układ chłodzenia ma kluczowe znaczenie – w końcu przy wysokich temperaturach otoczenia trudniej odprowadzić ciepło z pracującego silnika niż przy niskich. Każdy problem związany z tym układem może być źródłem przegrzania jednostki napędowej, co prowadzi do poważnych uszkodzeń.
Jedną z bolączek układu chłodzenia jest zapowietrzenie. Dochodzi do niego przede wszystkim w momencie źle przeprowadzonej wymiany płynu chłodniczego, nieszczelności układu lub błędu podczas uzupełniania chłodziwa (TUTAJ dowiesz się wszystkiego o wycieraczkach samochodowych).
Odpowietrzanie układu chłodzenia – dlaczego należy to robić?
Powietrze w układzie chłodzenia mocno ogranicza obieg chłodziwa, a nawet go blokuje, co może mieć opłakane konsekwencje. Najbardziej łagodnym wymiarem kary w wyniku przegrzania silnika jest uszkodzenie uszczelki pod głowicą.
Poważniejsze to m.in. pęknięcie pierścieni tłokowych czy głowicy, a nawet zatarcie jednostki napędowej. Naprawa powyższych uszkodzeń zazwyczaj wymaga już ogromnych nakładów finansowych.
Z tego powodu należy systematycznie sprawdzać stan układu chłodzenia. Zapewni to bowiem długą i bezawaryjną pracę silnika (TUTAJ przeczytasz o piaskowaniu kół).
Po czym poznać zapowietrzony układ chłodzenia?
Najczęstszym objawem zapowietrzonego układu chłodzenia jest nagły wzrost temperatury silnika, co można zaobserwować kontrolując wskaźnik temperatury. Jego nienaturalne skoki są sygnałem wskazującym, że ewidentnie coś jest nie tak. Przy braku reakcji z czasem będą się one nasilać.
Jeśli samochód jest regularnie serwisowany, mechanicy dokonują wymiany płynu chłodniczego co 2 lata – na tyle jest obliczona jego żywotność. Oczywiście, warto go wymienić wcześniej, jeśli np. samochód pokonuje bardzo duże przebiegi (TUTAJ znajdziesz przewodnik po instalacjach LPG).
Odpowietrzanie układu chłodzenia – jak to zrobić?
Uwaga! Odpowietrzenia układu chłodzenia zawsze należy wykonywać wyłącznie przy zimnym silniku. Odkręcenie korka płynu chłodniczego tuż po jeździe, ze względu na wysokie temperaturę i ciśnienie panujące w układzie, może doprowadzić nawet do poparzenia.
Co istotne, odpowietrzenie silnika można przeprowadzić samemu, i to bez konieczności używania narzędzi. Procedura wygląda następująco:
- odkręć nakrętki chłodnicy i zbiorniczka wyrównawczego, a następnie uruchom silnik. Jeśli widoczne są pęcherzyki powietrza, jest to informacja o zapowietrzeniu układu.
- uwalnianie gazu towarzyszącego chłodziwu może trwać nawet kilka minut. Efektem ubocznym tego procesu jest spadek poziomu płynu w zbiorniczku wyrównawczym. Dlatego należy go uzupełnić.
- czekaj aż silnik się rozgrzeje i jednocześnie delikatnie poluzuj odpowietrzniki (jeśli auto jest w nie wyposażone), co pozwoli pozbyć się zbędnego powietrza.
- moment, gdy zacznie wydobywać się z odpowietrzników płyn jest znakiem, że układ został odpowietrzony.
Jeśli w komorze silnika nie ma odpowietrzników, należy pomóc ujść powietrzu z układu poprzez energiczne ściskanie górnych przewodów. Tutaj obowiązuje ta sama zasada, jak wcześniej i o powodzeniu operacji odpowietrzania świadczy brak pęcherzyków w płynie znajdującym się w zbiorniczku wyrównawczym (TUTAJ przeczytasz jak zwalczyć nieprzyjemne zapach w kabinie samochodu).
Aby sprawdzić czy układ chłodzenia został prawidłowo odpowietrzony, należy uruchomić wentylację samochodu. Ciepłe powietrze płynące z kratek stanowi informację o tym, że operacja zakończyła się sukcesem.