Nierówna praca silnika – co może być przyczyną?
Stanowi pierwsze ostrzeżenie o tym, że z jednostką napędową zaczyna dziać się coś złego. Nie zawsze jednak oznacza to konieczność przeprowadzenia drogiej naprawy. Nierówna praca silnika – przeczytaj, co może być jej przyczyną i jak pozbyć się usterki.
Z silnikiem jest jak z sercem człowieka. To najważniejszy element samochodu, od którego tak naprawdę zależy sposób jego funkcjonowania. Dlatego wszelkich oznak nieprawidłowości, w tym nierównej pracy, absolutnie nie należy bagatelizować.
Nierównomierna praca jednostki napędowej na biegu jałowym lub w trakcie przyspieszenia, odznaczająca się również szarpaniem, to oznaka utraty mocy na jednym lub kilku cylindrach. Powodów tego może być mnóstwo – niektóre są błahe i łatwe do zdiagnozowania oraz tanie w naprawie. Inne wymagają już poważnej ingerencji we wnętrze jednostki napędowej, a co za tym idzie – są drogie.
Najczęstsze przyczyny nierównej pracy silnika
Przyczyny nierównej pracy silnika są różne w zależności od tego, jakim paliwem jest on zasilany. Dlatego w zależności od tego, czy jest to jednostka benzynowa, wysokoprężna, czy też na LPG, należy szukać różnych przyczyn problemu.
Nierówna praca silnika benzynowego
- Układ zapłonowy
Powodów nierównej pracy silnika związanych z układem zapłonowym może być kilka. Pierwszym, jaki bierze się pod uwagę, jest zły stan świec zapłonowych, które mogą mieć np. zbyt dużą przerwę na elektrodzie. To powoduje wypadanie zapłonu, co skutkuje nierównomierną pracą. Świece należy wymieniać regularnie – najlepiej według zaleceń producenta, choć asekuracyjnie można to zrobić co 30 000 km. Oczywiście, przy okazji zachęcamy do stosowania zamienników renomowanych producentów.
Kolejną bolączką może być zły stan przewodów zapłonowych, co sprawia również problemy z uruchamianiem – szczególnie przy niskich temperaturach i dużej wilgotności powietrza. Przyjmuje się, że należy je wymieniać co 4 lata.
Trzeci problem związany z układem zapłonowym to uszkodzona cewka. W jej przypadku silnik nie tyle pracuje nierówno, co dość gwałtownie przerywa podczas przyspieszenia, doprowadzając do wyraźnego szarpania (TUTAJ dowiesz się wszystkiego o woskowaniu samochodu).
- Przepustnica
Nierówna praca silnika może być także związana z zabrudzoną przepustnicą, w której odkłada się nagar. Problem ten można rozwiązać czyszcząc ją specjalnym środkiem, a jeśli to nie pomoże – wymieniając na nową. Da się ją regenerować, co nie należy do tanich, lub też kupić nową.
Koszt? Oczywiście zależny od marki i modelu samochodu oraz tego, czy część jest oryginalna. Należy jednak liczyć się z wydatkiem od około 400-500 zł.
- Czujnik przepustnicy
Awarię czujnika najlepiej rozpoznać nie tylko przez szarpanie obrotów podczas rozpędzania, ale także utrzymywanie się silnika na wysokich obrotach po odjęciu nogi z gazu. Gaśnięcie silnika przy ruszaniu również może świadczyć o uszkodzeniu czujnika przepustnicy.
- Zużyta pompa paliwowa i zapchany filtr paliwa
Szarpanie silnika może być spowodowane również zapchaniem filtra paliwa, co dotyczy głównie samochodów o wysokich przebiegach.
Jeśli jednak auto będzie traciło moc przy przyspieszaniu z gazem wciśniętym do podłogi, a w innych sytuacjach podobna dolegliwość nie będzie obecna, powodem może być zużyta pompa paliwa. A więc niewystarczająco wydajna, aby „nadążyć” za zapotrzebowaniem silnika.
- Uszkodzenie czujnika położenia wału korbowego
Objawia się to nie tylko przerywaniem podczas przyspieszania, ale także niemożnością silnika do wejścia na najwyższe obroty.
- Przepływ powietrza i spalin
W przypadku niedostatecznej ilości powietrza dostającego się do komory spalania silnik również może pracować nierówno, a na dodatek nie dysponować odpowiednią mocą przy rozpędzaniu. Za taki stan rzeczy należy winić albo przewody dostarczające powietrze, albo mocno zabrudzony filtr.
Silnik może pracować nieprawidłowo również z powodu niedrożności układu wydechowego. W tym przypadku odczuwalny jest również spadek mocy.
Nierówna praca silnika wysokoprężnego
- Wtryskiwacze
W przypadku silnika wysokoprężnego pierwsze podejrzenie o nierówną pracę zawsze spada na wtryskiwacze oraz podkładki, znajdujące się pod nimi. Ich wymiana wiąże się również z koniecznością wyrównania gniazd w głowicy, dlatego warto ją zlecić fachowemu zakładowi.
O awarii wtryskiwaczy świadczą takie objawy, jak trudne uruchomianie silnika, dymienie z rury wydechowej oraz nadmierne zużycie paliwa. O ile wtryskiwacze elektromagnetyczne można jeszcze regenerować, o tyle piezoelektryczne praktycznie zawsze wymagają wymiany, co jest operacją idącą już w tysiące złotych (TUTAJ dowiesz się wszystkiego o nowym taryfikatorze mandatów).
- Filtr paliwa
Ze względu na rodzaj paliwa, zawierającego m.in. parafinę, ma on zdecydowanie trudniejsze „życie” niż filtr paliwa w jednostkach benzynowych, dlatego należy wymieniać go przy każdym przeglądzie. W niskich temperaturach może zostać zatkany przez wytrącającą się parafinę, co objawia się nierównomierną pracą jednostki napędowej.
Podaje ona paliwo do wtryskiwaczy pod bardzo wysokim ciśnieniem i tak jak one, jest wyjątkowo wrażliwa na olej napędowy niskiej jakości. Choćby z tego względu warto tankować na renomowanych stacjach, a żeby dodatkowo zabezpieczyć silnik przed złym paliwem – systematycznie wymieniać filtr.
Niestety, naprawa pompy, jak i sama pompa paliwa, to droga „zabawa”.
Kolejną przyczyną nierównej pracy, a także wyraźnie utrudnionym rozruchem, kopceniem oraz wibracjami jednostki napędowej są świece żarowe, których zadanie polega na uruchamianiu silnika oraz nagrzewaniu go w początkowej fazie.
Zaleca się wymianę co 80 tys. km lub nawet co 200 tys. km w przypadku świec ceramicznych.
Nierówna praca silnika zasilanego LPG
- Przewody instalacji gazowej
W przypadku silnika zasilanego LPG przyczyn nierównej pracy należy upatrywać przede wszystkim w instalacji gazowej. Najczęściej winowajcą są przewody, na których absolutnie nie należy oszczędzać. Specjaliści zalecają bowiem, aby wymieniać je co 30-40 tys. km oraz dobierać w odpowiedni sposób. W przeciwnym razie można doprowadzić do uszkodzenia katalizatora lub kolektora ssącego.
Najtańsze podzespoły mogą w nieodpowiedni sposób dawkować paliwo, co prowadzi do nierównomiernej pracy silnika. Dlatego zaleca się stosowanie komputera renomowanej firmy oraz z funkcją automatycznej adaptacji, poprawiającej osiągi i pozwalającej oszczędzać paliwo.
- Przewody doprowadzające gaz
Doprowadzają gaz do wtryskiwaczy i przez lata zużywają się. Prowadzi to do ich rozszczelniania, co skutkuje niewystarczającymi dawkami paliwa.
- Filtry
Szarpanie może być spowodowane również niewymienianiem filtrów (gazu w stanie ciekłym, montowanego przed reduktorem oraz gazu w stanie lotnym, który jest umiejscowiony przed wtryskiwaczami). Należy je wymieniać co 10-15 tys. km, a więc przy okazji rutynowych przeglądów instalacji LPG (TUTAJ dowiesz się wszystkiego o systemie czterech kół skrętnych).
Co ważne, ich wymiana we własnym zakresie powoduje utratę gwarancji na instalację gazową.
Opisane powyżej problemy nie są oczywiście wszystkimi, jakie mogą powodować nierównomierną pracę silnika. Należą jednak do podstawowych, a więc takich, od których należy zacząć poszukiwania usterki.