Woskowanie samochodu – poradnik krok po kroku
Woskowanie samochodu to nie tylko dbanie o jego estetykę. To także zabezpieczenie lakieru przed czynnikami zewnętrznymi oraz przedłużenie jego trwałości. W naszym poradniku dowiecie się krok po kroku, jak woskować nadwozie auta.
O samochód trzeba dbać – tylko wtedy odwdzięczy się długą i bezawaryjną pracą. Przeglądy czy wymiana oleju to jedno. Należy pamiętać również o jego nadwoziu, które nieustannie jest narażone na działanie zewnętrznych czynników, negatywnie wpływających na powłokę lakierniczą. Wielu kierowców na hasło detailing dostaje gęsiej skórki dlatego, by zadbać o samochód a szczególnie o jego lakier wystarczy zwyczajne woskowanie. Czym ono jest?
Woskowanie samochodu, choć często pomijane przez kierowców, pozwala nie tylko odświeżyć wygląd nadwozia, ale i zabezpieczyć je przed „otoczeniem”. Dlatego warto regularnie poddawać auto temu zabiegowi.
W jakim celu woskuje się samochód?
Woskowanie samochodu ma jedną podstawową zaletę. Mianowicie pozwala na zachowanie w dobrym stanie lakieru bezbarwnego, chroniącego przed czynnikami powodującymi korozję. Czyli przed śniegiem, deszczem, solą, promieniami UV, ptasimi odchodami czy innymi zanieczyszczeniami. Trzeba pamiętać, że to lakier bezbarwny nadaje blask samochodowi (TUTAJ przeczytasz o konserwacji podwozia).
Gdy ulega on zużyciu, właściwy lakier staje się podatny na blaknięcie, odbarwienia, a w końcu – na rdzę. Woskowanie samochodu jest więc sposobem na utrzymanie jego świeżego wyglądu oraz zachowanie odpowiedniej wartości przy odsprzedaży.
Woskowanie samochodu „na mokro” a woskowanie „na sucho”?
Spośród metod woskowania wyróżnia się dwie podstawowe – „na mokro” lub „na sucho”. Pierwsza z nich to proces znacznie szybszy niż drugi. Nie dość, że może być on przeprowadzony bezpośrednie po umyciu nadwozia auta, a więc bez konieczności wysuszenia go, to jeszcze płynny wosk pozwala na lepsze dotarcie we wszystkie zakamarki.
Woskowanie „na sucho” jest dużo bardziej pracochłonne, ale w zamian zapewnia lepszy efekt. Taki zabieg stosuje się przede wszystkim w przypadku nieco starszych aut, które mają już podniszczony lakier. Przeprowadza się go przy użyciu pasty, dzięki czemu łatwiej kontrolować nakładaną ilość wosku, a tym samym ograniczyć jego zużycie.
W tej metodzie wosk nakłada się od górnej do dolnej części nadwozia. Ważne jest, aby wcześniej dokładnie umyć samochód, eliminując w ten sposób wszystkie zanieczyszczenia, oraz osuszyć jego nadwozie (TUTAJ przeczytasz o nabijaniu klimatyzacji).
Co będzie potrzebne do woskowania samochodu?
- Zestaw do mycia samochodu – bez dokładnego umycia nadwozia nie osiągniemy oczekiwanego efektu
- Specjalny aplikator w postaci gąbki – pozwala nałożyć odpowiednią ilość wosku, aby uzyskać wymaganą warstwę
- Ściereczka z mikrowłókien – idealna do polerowania samochodu. Najlepiej mieć kilka takich ściereczek
- Wosk – warto zainwestować w produkt renomowanej firmy
- Miękka szczotka do detali
Woskowanie samochodu – jaki preparat wybrać?
Wybierając wosk, musisz wziąć pod uwagę swój poziom cierpliwości, ilość czasu, jaką chcesz poświęcić na woskowanie, oraz swoje oczekiwania co do rezultatów. Chociaż istnieje wiele różnych rodzajów wosków, można je ogólnie podzielić na trzy kategorie: woski w paście, w płynie i w sprayu.
Pierwszy z nich jest zazwyczaj najskuteczniejszy i najdłużej utrzymuje się na samochodzie (od 3 do 6 miesięcy), a jedno opakowanie pasty powinno wystarczyć na długi czas. Minusem tego rozwiązania jest fakt, że przed woskowaniem samochodu należy nałożyć go na podkładkę z aplikatorem.
Znacznie łatwiej nakłada się wosk w płynie, stanowiący mieszankę naturalnego wosku i syntetycznych polimerów zapewniających dobrą ochronę przed promieniami UV. Można go wycisnąć bezpośrednio na nadwozie samochodu lub używając do tego podkładki z aplikatorem. Oczywiście, nie ma on tak skoncentrowanej formuły jak wosk w paście, więc jego działanie może nie być równie długie. Płynny wosk nadaje pojazdowi ładny połysk, ale jego powłoka jest cienka i może nie przetrwać zbyt długo. Szacuje się, że na nadwoziu utrzymuje się maksymalnie do 8 tygodni.
Najłatwiejsze w aplikacji są woski w sprayu, ponieważ po prostu rozpyla się je przy nadwoziu. Ich używania pozwala na oszczędzenie godzin żmudnej pracy, jednak nie zapewnia powalających rezultatów. Woski w sprayu mają w sobie sporo wody, dlatego ich trwałość nie będzie równie długa, co wosku w płynie, nie mówiąc już o wosku w paście.
Poza powyższymi woskami należy jeszcze wymienić wosk Carnuba. Czym on jest? Składa się on z naturalnej substancji, znanej z tego, że nadaje lakierowi wspaniały połysk. Jego trwałość nie jest jednak zbyt długa, dlatego wymaga częstszego stosowania niż w przypadku innych wosków z tej listy.
Mimo wszystko najlepiej używać wosków w płynie, ponieważ stanowią one złoty środek pomiędzy wygodą nakładania a skutecznością działania (TUTAJ przeczytasz o ustawianiu zbieżności).
Woskowanie samochodu – krok po kroku
Przygotowanie samochodu do woskowania
Pierwszym krokiem do woskowania samochodu jest jego umycie, ponieważ nie ma sensu nabłyszczać samochodu, który jest pokryty brudem, pyłkami i ptasimi odchodami. Przed rozpoczęciem woskowania należy upewnić się, że samochód jest suchy oraz znaleźć nieco cienia.
Zaleca się bowiem, aby woskować auto z dala od bezpośredniego światła słonecznego, ponieważ słońce szybko wysuszy wosk. Ponadto, jeśli na zewnątrz jest gorąco, w cieniu będzie po prostu wygodniej pracować.
Nakładanie wosku
Wykonują ruchy okrężne, utwórz cienką warstwę wosku na nadwoziu samochodu. Unikaj nakładanie go na reflektory, szyby i plastikowe elementy wykończeniowe. Pamiętaj jednak, aby nie nakładać zbyt dużej warstwy wosku, ponieważ w takiej sytuacji nie wyschnie on prawidłowo, pozostawiając po sobie dużo resztek. Może się zdarzyć, że aby się ich pozbyć, będziesz musiał ponownie umyć samochód.
Wosk warto nakładać fragmentami, skupiają się np. na masce, drzwiach czy konkretnym błotniku.
Płynny wosk
Nakłada się go szybko oraz bajecznie łatwo i, co ważne, nie sposób przedawkować ilości takiego wosku.
Twardy wosk/pasta
Twardy wosk zawiera naturalny wosk Carnauba. Nakładanie go jest pracochłonne, co wynika z faktu, że wymaga wyczucia oraz dokładności. Po jego aplikowaniu należy odczekać chwilę, jednak nie za długą, ponieważ środek nie może zbytnio stwardnieć. Jeśli tak się stanie, trudno będzie usunąć jego nadmiar, szczególnie, gdy trafi w szpary w nadwoziu.
Co ważne, wosk Carnauba przed nakładaniem warto nieco rozgrzać i nałożyć przy pomocy gąbczastego aplikatora. Warto też pamiętać, że auto powinno być idealnie czyste. Tylko wtedy efekt prac będzie należyty.
Pozostawienie wosku do wyschnięcia
Po nałożeniu wosku należy pozostawić go na kilka minut do wyschnięcia. Gotowość do polerowania poznasz po tym, że wosk będzie miał matowy, kredowy wygląd. Warto też zapoznać się z instrukcją obsługi preparatu, ponieważ z uwagi na właściwości żrące, nie może on pozostawać zbyt długo na samochodzie.
Polerowanie
Polerowanie to żmudny proces, do którego używa się ściereczki z mikrowłókien, ale podzielenie pracy na poszczególne elementy może go nieco ułatwić. Wykonuje się to za pomocą kolistych ruchów z odrobiną nacisku – błędem jest zbyt mocne przyciskanie ściereczki do nadwozia. Polerowanie należy kontynuować aż do momentu uzyskania lustrzanej powłoki.
Do polerowania można wykorzystać również polerkę mechaniczną. Podobnie jak w przypadku samego wosku, warto zainwestować w dobry sprzęt, a przed samym zakupem – sprawdzić w sklepie stacjonarnym jak „leży” on w dłoniach. W końcu przy polerowaniu ważna jest wygoda pracy z polerką.
Podobnie jak w przypadku polerowania ręcznego, pracę najlepiej podzielić na kilka etapów, starając się na każdym z elementów wykonywać podobne ruchy. Istotne jest, aby w trakcie polerowania kontrolować temperaturę lakieru, dbając aby się on nie przegrzewał.
Jak często woskować auto?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, jak często właściciel samochodu powinien woskować swój pojazd. W niektórych przypadkach wystarczy dwa razy do roku. Dla innych woskowanie jest konieczne co trzy lub cztery miesiące, albo przy zmianie pór roku (TUTAJ przeczytasz o przechowywaniu opon).
Odstępy czasowe mają wiele wspólnego z surowością środowiska, w którym używa się samochodu. W przypadku pojazdów garażowanych w pomieszczeniach o kontrolowanym klimacie, woskowanie jest wymagane rzadziej. W przypadku pojazdów zaparkowanych na ulicy i wystawionych na działanie surowej zimowej pogody lub całorocznego bezpośredniego światła słonecznego woskowanie musi odbywać się częściej. Najważniejsze jest, aby woskować samochód w takich odstępach czasu, które zawsze zapewniają ochronę lakieru bezbarwnego.
Określenie tego odstępu czasu opiera się na założeniu, że wosk będzie się samoistnie zużywał. Najbardziej oczywistym sposobem stwierdzenia, czy warstwa wosku się rozrzedza, jest obserwowanie, jak woda zbiera się na powierzchni pojazdu. Ze względu na napięcie powierzchniowe wosk powoduje, że woda zbiera się w kulki i spływa. Jeśli woda nie spływa, oznacza to, że warstwa wosku nie jest obecna, a lakier bezbarwny nie jest chroniony.
Innym sposobem sprawdzenia, czy wosk pozostał na lakierze, jest przejechanie palcem po powierzchni pojazdu. Woskowana powierzchnia jest bowiem wyraźnie inna w dotyku niż niewoskowana. Ta pierwsza okazuje się gładsza i pozwala palcowi przesuwać się po niej bez wysiłku. Niewoskowana powierzchnia będzie bardziej szorstka w dotyku.
Jeśli wosk nie jest wyczuwalny, czas na ponowną aplikację, niezależnie od tego, ile czasu upłynęło od ostatniej aplikacji.