Wzrost zainteresowania samochodami nisko- i zeroemisyjnymi. Ale głównie nowymi. RAPORT ISR 2022
Ze względu na decyzję władz Unii Europejskiej od pojazdów zeroemisyjnych nie ma już raczej ucieczki. Jak wynika z badania Internetowy Samochód Roku 2022 (ISR 2022), liczba ogłoszeń nowych aut elektrycznych w serwisie otomoto.pl w 2022 roku wzrosła aż o 40%. Nadal jednak obawiamy się modeli używanych.
Pod koniec 2022 roku w Polsce było zarejestrowanych 64 705 samochodów osobowych i użytkowych o napędzie elektrycznym i zelektryfikowanym – wynika z licznika elektromobilności Polskiego Związku Paliw Alternatywnych. Oznacza to wzrost o 33% w porównaniu z rokiem 2021. Z tej liczby 51% stanowiły modele w pełni elektryczne, natomiast resztę – hybrydy plug-in.
Pomimo tego, większość z nas do tej pory nie miało żadnego kontaktu z elektromobilnością, a aż 3/4 Polaków nie zna nikogo, kto jeździ autem na prąd– dowiadujemy się z raportu ISR 2022. „Na rynku brakuje realnego doświadczenia – często ci, którzy chcieliby mieć samochód elektryczny, nie mieli dotychczas styczności z tę technologią. Ani bezpośrednio, ani nawet przez znajomych” – uważa Agnieszka Czajka, General Manager OTOMOTO.
„Polacy nie mają komu zadać pytania o najbardziej nurtujące kwestie i właśnie tutaj widzimy wspólne zadanie dla całej branży motoryzacyjnej. Musimy mówić o samochodach elektrycznych do tych, którzy chcą je mieć, ale nie wiedzą z czym konkretnie dla nich i ich gospodarstwa domowego będzie się to wiązać” – dodaje.
Wzrost elektryków, spadek hybryd
Z jednej strony liczba ogłoszeń nowych samochodów elektrycznych w serwisie otomoto.pl wzrosła o 40% – z 3877 w 2021 roku do 5406 sztuk w 2022 roku – z drugiej spadła liczba hybryd (z 13 427 do 11 203 sztuk). Ale nie wynika to z mniejszego zainteresowania klientów autami z takim napędem, tylko z nadal obserwowanym w zeszłym roku brakiem półprzewodników.
Jak wynika z raportu ISR 2022, rośnie za to liczba ofert z używanymi autami elektrycznymi i hybrydowymi. W zeszłym roku w serwisie otomoto.pl pojawiło się 6978 ogłoszeń pojazdów czysto bateryjnych, podczas gdy w 2021 roku – 5103. Z kolei w przypadku hybryd było to 35 610, natomiast rok wcześniej – 28 210.
Raport ISR 2022: wiek ma znaczenie
W raporcie ISR 2022 zarysowuje się ogromna rozbieżność w liczbie wyświetleń samochodów niskoemisyjnych w zależności od tego, czy są to pojazdy nowe, czy też używane. To wynik niewiedzy, biorącej się z tego, że elektromobilność jest ciągle raczkującą gałęzią motoryzacji. Obawy budzą przede wszystkim trwałość baterii i koszt ich naprawy/wymiany.
W rezultacie zainteresowanie w serwisie otomoto.pl używanymi samochodami elektrycznymi i hybrydami jest niewielkie. W przypadku pierwszych wynosi zaledwie 0,69%, natomiast drugich – 2,05%.
Dla porównania nowe hybrydy w 2022 roku wygenerowały 12,2% wszystkich wyświetleń, a elektryki – 6,4%. W efekcie samochody niskoemisyjne zapracowały łącznie na wynik 18,6%. Cztery lata temu było to raptem 1,5% i z roku na rok systematycznie rośnie. Zainteresowanie takimi pojazdami z pewnością jest konsekwencją decyzji Unii Europejskiej o zakazie rejestracji nowych z silnikami spalinowymi po roku 2035.
Raport ISR 2022: rośnie cena aut nieskoemisyjnych
Jak wynika z badania ISR 2022, tak jak w przypadku spalinowych samochodów osobowych, inflacja nie ominęła także i modeli niskoemisyjnych. W porównaniu z 2021 rokiem najbardziej zdrożały używane samochody elektryczne, których średnia cena poszybowała do góry o 32%, osiągając pułap 177 340 zł.
Dla porównania za nowego elektryka w 2022 roku średnio trzeba było zapłacić 321 148 zł, co stanowi wzrost o 29%. Wolniej rosły ceny hybryd. W przypadku aut wprost z salonu o 25% (do 213 137 zł), a używanych – o 10% (112 102 zł).
TUTAJ znajdziesz pełną wersję raportu Internetowy Samochód Roku 2022.