Zawracanie na rondzie – jak prawidłowo wykonać ten manewr?

Wielu kierowców nie potrafi poruszać się po skrzyżowaniach z ruchem okrężnym, zwanych potocznie rondami. Podpowiadamy, jak po nich jeździć oraz jak prawidłowo wykonać zawracanie na rondzie.
Popularne ronda są zaprojektowane tak, aby utrzymać płynność ruchu, łagodzić możliwość pojawienia się korka, a także poprawić poziom bezpieczeństwa.
Co istotne, na rondach, w przeciwieństwie do tradycyjnych skrzyżowań, ruch zawsze odbywa się w tym samym kierunku, co znacznie ułatwia wykonywanie wszelkich manewrów. I choćby z tego względu z roku na rok powstaje coraz więcej tego typu skrzyżowań.
A jak prawidłowo wykonać zawracanie na rondzie? O tym piszemy w poniższym artykule.
Ogólne zasady poruszania się po rondzie
Zasady poruszania się po rondzie dzielimy na trzy części, w zależności od tego, czy dojeżdżamy do niego, znajdujemy się na nim, czy też opuszczamy je.
Wjazd na rondo
Pojazdy wjeżdżające na rondo muszą ustąpić pierwszeństwa przejazdu pojazdom, które się po nim poruszają. Dotyczy to jednak sytuacji, gdy przed skrzyżowaniem z ruchem okrężnym znajduje się znak „ustąp pierwszeństwa”.
Jeśli takiego nie ma, a umieszczono przed nim wyłącznie znak C-12 („ruch okrężny”), obowiązuje zasada „prawej ręki”, czyli pierwszeństwo ma auto wjeżdżające na skrzyżowanie z ruchem okrężnym. Takie ronda występuje jednak bardzo rzadko (TUTAJ przeczytasz o wyprzedzaniu z prawej strony).
Jazda po rondzie
Po rondzie poruszamy się w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara. W przypadku zmiany pasa ruchu obowiązuje ta sama zasada, co na każdej innej drodze. Oznacza to, że manewr należy poprzedzić włączeniem kierunkowskazu oraz ustąpić pierwszeństwa pojazdowi poruszającemu się na pasie, który mamy zamiar zająć.
Zjazd z ronda
Podstawowa zasada mówi, że manewr ten powinien być wykonywany ze skrajnego prawego pasa ruchu. Jeśli jednak na rondzie są np. dwa pasy ruchu, przed zjazdem z wewnętrznego pasa, należy przepuścić pojazdy, znajdujące się na prawym pasie.
Zjazd z ronda sygnalizujemy za pomocą prawego kierunkowskazu.
Zawracanie na rondzie – jak wykonać je prawidłowo?
Zawracanie na rondzie nie jest do końca sprecyzowane w Kodeksie Drogowym. Z tego powodu w wielu przypadkach kierowcy sami interpretują, jak to robić.
Sposób wykonania tego manewru można jednak podzielić, w zależności o rodzaju skrzyżowania z ruchem okrężnym. Czyli na ronda jedno- lub wielopasmowe (TUTAJ przeczytasz o jeździe na suwak).
Ronda z jednym pasem ruchu
W przypadku skrzyżowań z jednym pasem ruchu nie ma większej „filozofii”:
- przed wjazdem na rondo ustąp pierwszeństwa pojazdom, które się po nim poruszają (w przypadku występowania przed rondem znaku „ustąp pierwszeństwa”)
- jeśli takiego nie ma, masz pierwszeństwo przed pojazdami znajdującymi się na rondzie (w bardzo rzadkich przypadkach obowiązuje tu reguła „prawej ręki”)
- poruszając się już na rondzie, przed opuszczeniem go należy załączyć prawy kierunkowskaz
Ronda z dwoma lub większą liczbą pasów ruchu
W przypadku skrzyżowań z ruchem okrężnym, na których znajdują się dwa lub więcej pasów ruchu, stosuje się znaki pionowe i poziome informujące o kierunkach jazdy. Należy ich przestrzegać, aby zachować bezpieczeństwo, a także odpowiedni porządek podczas przejazdu.
Po upewnieniu się, że można wjechać na takie rondo, należy:
- zająć skrajny lewy pas ruchu, choć nie ma przepisu, według którego nie można poruszać się skrajnym prawym pasem podczas zawracania na rondzie. Warto jednak wjechać na lewy pas, choćby ze względów bezpieczeństwa
- zbliżając się do zjazdu, zmienić pas na skrajny prawy, oczywiście z zachowaniem przepisów, a więc przepuszczając pojazdy poruszające się po sąsiednich pasach. W przeciwnym razie, jeśli zacznie się zjeżdżać z ronda ze skrajnego lewego pasa, można spowodować przecięcie kierunku jazdy innym pojazdom, wymuszając na nich pierwszeństwo, a nawet doprowadzić do kolizji
- przed zjazdem z ronda należy zasygnalizować swój manewr za pomocą prawego kierunkowskazu
Zawracanie na rondzie – prawy kierunkowskaz
Podczas zjeżdżania z ronda stosuje się zasady, znane ze skrzyżowań. Dlatego kierowca ma obowiązek poinformowania uczestników ruchu o chęci wykonania manewru. Przed opuszczeniem ronda uruchamia więc kierunkowskaz – najlepiej zrobić to po minięciu wcześniejszego zjazdu.
Zawracanie na rondzie – lewy kierunkowskaz
O dziwo, wielu kursantów podczas nauki jazdy jest uczonych, aby przed wjazdem na rondo z chęcią zawrócenia, włączyć lewy kierunkowskaz. Wymagają od nich tego nie tylko instruktorzy, ale również egzaminatorzy. Działanie takie wydaje się jednak bezsensowne. Z drugiej strony, Kodeks Drogowy na ten temat… milczy.
Można w nim wyczytać jedynie: „Stosownie do § 36 ust. 1 rozporządzenia ministrów infrastruktury i spraw wewnętrznych i administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych, znak C-12 (ruch okrężny) oznacza, że na skrzyżowaniu ruch odbywa się ruchem okrężnym dookoła wyspy lub placu w kierunku wskazanym na znaku. Przy wjeździe na takie skrzyżowanie kierujący zachowuje swój dotychczasowy kierunek ruchu”.
Jeśli więc kierowca wjeżdża na rondo nadal porusza się w swoim dotychczasowym kierunku. Stąd stosowanie lewego kierunkowskazu jest pozbawione sensu (TUTAJ dowiesz się o tym, czego dotyczy znak zakazu wyprzedzania).
Zawracanie na rondzie – o tym należy pamiętać
O tym pamiętaj podczas wykonywania manewru zawracania na rondzie:
- stosuj się do sygnalizacji świetlnej lub znaków pionowych i poziomych na rondzie
- ustąp pierwszeństwa pojazdom będącym na rondzie (oczywiście, jeśli przed skrzyżowaniem znajduje się znak „ustąp pierwszeństwa”)
- zajmij pas odpowiedni do kierunku jazdy, czyli jeśli zawracasz to skrajny lewy, natomiast jeśli zjeżdżasz z ronda – skrajny prawy
- zachowaj szczególną ostrożność przy zmianie pasa ruchu na rondzie, aby nie wymusić pierwszeństwa na innych pojazdach
- przed zjazdem z ronda włącz prawy kierunkowskaz
- w przypadku ronda turbinowego, uważnie patrz na znaki pionowe oraz poziome i jeszcze przed wjazdem na nie ustaw się na odpowiednim pasie ruchu
- tramwaj wjeżdżający na rondo nie ma pierwszeństwa przed samochodem (w sytuacji, gdy przed rondem znajduje się znak „ustąp pierwszeństwa”)
- tramwaj zjeżdżający z ronda zawsze ma pierwszeństwo przed pojazdem
Zawracanie na rondzie – tych błędów unikaj
Tych błędów unikaj podczas zawracania na rondzie:
- nie używaj lewego kierunkowskazu przed wjazdem na rondo, na rondzie, ani przed zjazdem z niego
- nie wymuszaj pierwszeństwa na samochodach poruszających się po rondzie
- nie zatrzymuj się przed tramwajem wjeżdżającym na rondo
- nie wymuszaj pierwszeństwa na tramwaju zjeżdżającym z ronda
- nie zajeżdżaj drogi innym pojazdom poruszającym się po rondzie – czy to przy wjeździe na rondo, zmianie pasa ruchu, czy też przy zjeździe z niego