Jazda na suwak – rozwiewamy wątpliwości
Pomimo że przepis obowiązuje od 6 grudnia 2019 roku, nadal wielu kierowców nie potrafi go stosować. Jak prawidłowo powinna wyglądać jazda na suwak? Rozwiewamy wszelkie wątpliwości.
Przepisy dotyczące jazdy „na zamek błyskawiczny” zostały uregulowane w kodeksie drogowym 16 października 2019 roku, a weszły w życiu w grudniu tego samego roku. Od tamtej pory jazda na suwak przestała już być tylko uprzejmością, a stała się prawem. Jak się okazuje, z którym wielu kierowców nadal ma sporo problemów.
O co w tym chodzi? W myśl przepisów w momencie, gdy droga dwu lub trzypasmowa zwęża się do jednego, kierowca poruszający się pasem niezanikającym ma obowiązek wpuścić jeden samochód (lub więcej – przy trzech pasach) jadący pasem, który się kończy. Identyczny manewr powinni powtarzać prowadzący w kolejnych samochodach.
Takie zachowanie pozwala uniknąć tworzenia się zatoru drogowego i zwiększa płynności ruchu. A to z kolei przekłada się na bezpieczeństwo na drogach, minimalizując utrudnienia dla kierowców. Niby proste, ale okazuje się, że nie wszędzie takie przepisy obowiązują.
Więcej o zmianach przepisów, obowiązujących od 2022 r., a dotyczących przerejestrowania samochodu przeczytasz TUTAJ.
Jazda na suwak – o czym trzeba pamiętać?
Jazdę na zamek błyskawiczny stosuje się w przypadku kończącego się jednego lub więcej pasów ruchu, ale wyłącznie w sytuacji dużego natężenia ruchu i zatorów drogowych. Choćby z tego powodu pierwszeństwa nie mają kierowcy, którzy chcą wykorzystać pas zanikający (przy płynnym ruchu) do wyprzedzenia samochodu jadącego na pasie niezanikającym.
Należy pamiętać, że pierwszeństwa nie mają także samochody włączające się do ruchu i korzystające z pasa rozbiegowego. Zgodnie z przepisami nie jest on objęty jazdą na suwak – również w sytuacji, gdy na drodze głównej ma miejsce zator. Więcej o nim pisaliśmy TUTAJ.
W przypadku, gdy droga ma trzy pasy, a w tym samym momencie dwa z nich kończą się, kierowca jadący środkowym pasem musi wpuścić auta z dwóch skrajnych pasów (prawego i lewego). Wówczas przepuszcza po jednym samochodzie – najpierw z prawego pasa, a następnie z lewego (TUTAJ przeczytasz o nowym taryfikatorze mandatów).
Jak jeździć na suwak – ważne wytyczne:
- wykorzystaj całą długość pasa zanikającego i jedź nim do końca
- utrzymuj prędkość zbliżoną do pojazdu poruszającego się pasem obok
- bezwzględnie wcześniej zasygnalizuj kierunkowskazem innym uczestnikom ruchu, że chcesz zmienić pas
- jadąc pasem, który ma kontynuację, masz obowiązek wpuszczenia samochodu jadącego obok na kończącym się pasie ruchu
Jazda na suwak – tego unikaj
Podstawowym błędem popełnianym przez kierowców znajdujących się na pasie zanikającym jest zbyt wczesna próba zjechania (niejechanie do jego końca) z tego pasa, co negatywnie wpływa na płynność ruchu.
Z kolei w przypadku osób jadących pasem niezanikającym czasem dochodzi do blokowania i niewpuszczania kierowców, którzy nie mają możliwości kontynuacji jazdy. Takie zachowania powodują utrudnienia i stwarzają zagrożenie. Są też karalne zgodnie z Prawem o ruchu drogowym.
Kolejnym dość częstym przewinieniem jest próba wjechania z pasa zanikającego np. dwóch pojazdów przed jeden samochód znajdujący się na pasie niezanikającym.