Tablice rejestracyjne – zmiany w przepisach. Jak przerejestrować auto?
Kupiłeś samochód? Od 31 stycznia przy jego przerejestrowaniu nie musisz wymieniać tablic. Tablice rejestracyjne są od teraz przypisana do auta. Przy okazji zaoszczędzisz przynajmniej 80 zł. To długo oczekiwana zmiana wynikająca z pakietu deregulacyjnego przyjętego jeszcze w 2020 roku. A na tym zmian nie koniec.
O pakiecie deregulacyjnym, czyli pakiecie zmian przyjętych jeszcze w grudniu 2020 roku nikt już nie pamięta. A szkoda, bo pakiet już wprowadził i nadal zapowiada wiele drobnych udogodnień. Więcej na temat pakietu deregulacyjnego pisaliśmy TUTAJ.
W ostatnim dniu stycznia 2022 weszła w życie kolejna. To brak konieczności wymiany numerów rejestracyjnych, a co za tym idzie tablic rejestracyjnych przy przerejestrowaniu pojazdu. Jak nowe przepisy działają w praktyce?
Koniec z rejonizacją
Jeśli 31 stycznia kupiłeś samochód używany (już zarejestrowany na terytorium RP), podczas jego przerejestrowywania możesz zostawić jego dotychczasowe tablice rejestracyjne. Dotyczy to wszystkich rodzajów tablic, także indywidualnych. Nie musisz, ale możesz. To oznacza, że znika rejonizacja, czyli przypisane do danego województwa specjalne kody rejestracyjne.
Teraz w Warszawie możesz więc jeździć samochodem na numerach poznańskich (PO), w Poznaniu na wrocławskich (DW), a w Gdańsku na lubelskich (LLU). Obowiązek przerejestrowania auta nadal istnieje, bo do bazy CEPiK muszą trafić dane nowego właściciela pojazdu. Tablice jednak przypisane są do samochodu i nie trzeba z nimi nic robić.
Jeśli chcesz, to zmień
Jeśli kierowca zostawi dotychczasowe tablice rejestracyjne, przy okazji zaoszczędzi ok. 80 zł, bo nie będzie musiał kupować nowych tablic. Wystarczy nowy dowód rejestracyjny i nalepki legalizacyjne. Te również znikną, ale 4 września 2022, co przyniesie kolejne 20 zł oszczędności.
Ustawodawca dopuszcza jednak możliwość wymiany tablic rejestracyjnych. Możliwe jest to na wyraźną prośbę właściciela podczas rejestracji auta, a także konieczne w sytuacji, gdy aktualne tablice są nieczytelne albo samochód posiada jeszcze tablice wg starego wzoru: czarne lub białe z oznaczeniem „PL” zamiast unijnych gwiazdek.
Tymczasowe wycofanie z ruchu
Od 31 stycznia w życie wchodzi także inna ważna zmiana – możliwość tymczasowego wycofania z ruchu na czas naprawy, nie mylić z wyrejestrowaniem samochodu. I hasło „na czas naprawy” jest tutaj kluczowe, bo nadal nie będzie można wyrejestrować auta rzadko używanego czy zabytkowego, używanego sporadycznie, a nawet zamkniętego w halach muzeum.
Możliwość tymczasowego wycofania z ruchu dotyczy tylko i wyłącznie samochodów uszkodzonych np. po wypadku, na czas naprawy od 3 do 12 miesięcy i nie wcześniej niż po upływie 3 lat od daty poprzedniego wycofania z ruchu. Po tym okresie auto będzie musiało przejść badanie techniczne dopuszczające do ruchu.
Po co czasowe wycofanie z ruchu? By ograniczyć koszty ubezpieczenia auta na czas jego naprawy. Szkoda jednak, że wycofanie z ruchu nie dotyczy aut starszych i zabytkowych, które często stoją w muzeach, a właściciel musi i tak płacić za nie OC.
Kolejne zmiany we wrześniu
Kolejne zmiany wprowadzone pakietem deregulacyjnym czekają na kierowców 4 września. Wtedy przy przerejestrowaniu auta zniknie obowiązek aktualizacji nalepki kontrolnej oraz zniesione będzie wydawanie karty pojazdu, czyli czerwonej książeczki. Ma to przynieść kolejne oszczędności oraz ułatwić rejestrację samochodu.