Wersja poliftowa. Zakupiony przeze mnie w styczniu tego roku, planowałem pojeździć nim ~3 lata, ale jednak zdecydowałem się zamienić na model z większym silnikiem. Badanie techniczne ważne do 20.09.2025, ubezpieczenie OC do 23.09.2025.
VIN VF7GJKFWC93091154
Wyprodukowany 2003, pierwsza rejestracja(Niemcy) 02.2004.
W Polsce po raz pierwszy zarejestrowany 18.09.2021r. z przebiegiem 188 tys. km.
Kto takim jeździł, wie że to auto doskonałe, dla kogoś kto auto kupuje z praktycznych względów. Nie dość, że pomieści wygodnie 5 osób (3 pełne siedzenia z tyłu), to jeszcze przewiezie mnóstwo rzeczy w bagażniku (ponad 600 litrów pojemności). Jak trzeba przewieźć coś większego, to złożenie drugiego rzędu siedzeń trwa 5 sekund i mamy wręcz auto dostawcze z pojemnością na poziomie 2800 litrów.
Ogromną zaletą tego auta jest to, że części zamienne kosztują grosze i są łatwo dostępne.
Przebieg aktualny to 225 tys. km(w eksploatacji), silnik jak na swój wiek w bardzo dobrym stanie.
Opony wielosezonowe 185/65 R14 (przód Nokian WeatherProof, tył Continental AllSeasonContact w wersji o podwyższonym indeksie nośności) powinny przejechać jeszcze z 20-30 tys. km. Nowy akumulator - zakupiony w styczniu. Felgi proste, koła wyważone pod koniec marca.
Spalanie w trasie 7,00, w mieście 9,00 litrów Pb95 (dane dosłownie z zeszłego tygodnia).
Wyposażenie:
- ABS
- elektryczne szyby kierowcy i pasażera
- wspomaganie kierownicy
- elektrycznie sterowane lusterko pasażera (z jakiegoś powodu lusterko kierowcy sterowane ręcznie)
- klimatyzacja
- centralny zamek
- 4 poduszki powietrzne
- drzwi tylne przesuwne
- tempomat
- podłokietniki przy przednich fotelach
- roleta bagażnika
- 6 głośników i oryginalne radio CD (włącza się, ale nie wiem czy na pewno działa)
- włączone tzw. "światła skandynawskie", czyli automatycznie włączane światła mijania
1000 km temu wymieniłem w nim:
- końcówki drążków kierowniczych L/P
- sworznie wahaczy L/P
- końcówki stabilizatorów L/P
- piastę koła prawego wraz z łożyskiem
2000 km temu zleciłem regenerację alternatora w wyspecjalizowanym warsztacie oraz wymieniłem pasek wieloklinowy
Oprócz powyższych:
- zamontowałem tempomat - bardzo rzadka sprawa w modelach z silnikiem 1.4, gdyż prawdopodobnie nie był on oferowany do tego modelu, albo niewielu właścicieli decydowało się na zakup (również niewiele osób umie go włączyć jeśli nie był zamontowany fabrycznie)
- podreperowałem wieszak koła zapasowego
- wykonałem geometrię zawieszenia przedniego po wymianie elementów zawieszenia (z tyłu jest belka skrętna, której nie poddaje się geometrii)
- wymieniłem czujnik położenia przepustnicy (na używany, ale oryginalny)
- wymieniłem przepustnicę (używana, ale oryginalna)
- przy przebiegu 192 tys. km wymieniony rozrząd
Przy przebiegu 221 tys. km.:
- wymieniono olej silnikowy oraz filtr
- wymieniono klocki hamulcowe przód
- wymieniono amortyzatory w belce z tyłu
- wymieniono wycieraczki przód (Bosch)
Przy przebiegu 211 tys. km:
- wymieniono chłodnicę klimatyzacji
- naprawiono przewody klimatyzacji
- wymieniono dmuchawę powietrza
Przy przebiegu 204 tys. km:
- wymieniono elementy hamulców tył (bębny)
- wymieniono tarcze hamulcowe przód
- wymieniono olej w skrzyni biegów
- wymieniono rezystor nawiewu wentylatora
Z rzeczy istotnych:
1. Klimatyzacja jest, lecz niestety aktualnie nie działa. Zorientowałem się kilka dni temu i nie miałem jeszcze czasu na dokładniejszą diagnostykę. Wstępnie wygląda na uszkodzenie cewki kompresora (nowy zamiennik kosztuje 75 zł na Allegro).
2. Tempomat działa bez problemu do prędkości 80 km / h. Powyżej wyłącza się podczas podjeżdżania pod górkę. Prawdopodobnie ma to związek z funkcjonowaniem silnika w trybie awaryjnym (włączony check engine), z powodu błędów z którymi jeszcze nie zdążyłem się uporać, a o których poniżej.
3. P0420 - wskazuje na nieprawidłową pracę katalizatora lub problemy w układzie, który z nim współpracuje - nie widać fizycznych uszkodzeń ani oznak typowych dla takich. Obstawiam raczej niewłaściwą pracę którejś z sond lambda, albo konieczność przeczyszczenia katalizatora, albo związek z:
P0414 - błąd systemu wtrysku powietrza wtórnego - prawdopodobnie problem z zaworem powietrza wtórnego. Zakupiłem zawór, ale jeszcze nie wymieniłem. Dołączam do auta.
P0461 - Czujnik poziomu paliwa - usterka zakresu/działania, przewody, czujnik poziomu paliwa - również jeszcze nie diagnozowałem.
Dodatkowo informuję o:
1114 / permanent fault - L.H. front wheel sensor - prawdopodobnie uszkodzony czujnik ABS w lewym przednim kole.
4. Przed kolejnym badaniem technicznym w aucie trzeba naprawić progi oraz klakson. Progi mam zakupione, czekały na cieplejsze dni, ale zarzucam naprawę. Dołączam do auta.
5. Dołączam także błotnik prawy przód w kolorze nadwozia (dla chcącego do lekkiej naprawy lakierniczej). Obecny warto wymienić.
6. Warto wymienić siłownik zamka centralnego klapy bagażnika. Z jakiegoś powodu wywołuje problem w układzie centralnego zamka i powoduje jego otwieranie.
7. Centralny zamek działa z przekręcenia klucza w drzwiach kierowcy (trzeba wymienić elektronikę w kluczyku, gdyż nie działa, podobno ma zadziałać nawet elektronika z AliExpress).
8. Brak anteny do radia.
9. Lewy błotnik z przodu, jak widać na zdjęciu, ma lekką wgniotkę.
Generalnie genialne auto. Jeszcze kilka lat temu nie spojrzałbym na Berlingo, a przypadek 3 lata temu sprawił, że właśnie w drodze jest do mnie już moje trzecie i na razie zmiany na inny model nie planuję.
Zapraszam do kontaktu.