Jeremy Clarkson w programie “The Grand Tour” nazwał ją jednym z najpiękniejszych aut kiedykolwiek wyprodukowanych (“it is one of the prettiest car ever made”). Bez wątpienia jest to przykuwające uwagę, nietuzinkowe coupe. Powstało ich niewiele ponad 6000 sztuk, z czego do naszych czasów przetrwała garstka. Dość powiedzieć, że w Polsce jest tylko kilka sztuk. Samochód ten był topową limuzyną w gamie koncernu Fiat, zastępując w niej niejako model Fiat 130. Pojazd jest unikatowy, zaprojektowany został przez studio Pininfarina i tam też był ręcznie produkowany, równolegle z Ferrari 400. Czterocylindrowy, dwulitrowy silnik typu bokser był autorskim projektem Lancii i występował tylko i wyłącznie w modelu Gamma. Lancia Gamma często uważana jest za ostatnią prawdziwą Lancię – ponieważ to w niej ostatni raz znalazł się silnik zaprojektowany przez ich biuro konstrukcyjne.
Mój egzemplarz kupiłem w bardzo dobrym stanie we Włoszech w 2023 roku. Na liczniku miał wtedy około 17000 km, a kupiłem go w firmie specjalizującej się w handlu klasycznymi samochodami od 1975 roku. We Włoszech samochód od 2008 roku, był zarejestrowany jako zabytek w A.S.I. To nie jest przypadkowe auto, tylko efekt kilku lat moich poszukiwań.
Po sprowadzeniu starałem się doprowadzić go do jak najlepszego stanu w wyspecjalizowanej w klasykach firmie. Usunięta została główna wada tych samochodów, mianowicie fabrycznie wadliwa pompa wspomagania została zastąpiona całkowicie nową o napędzie elektrycznym. Zostało to zrobione w taki sposób, że w każdej chwili można przywrócić fabryczne rozwiązanie. Cały układ hamulcowy został zregenerowany (zaciski, tłoczki, przewody hamulcowe), wyregulowane zostały zawory. Naprawiony i uruchomiony został fabryczny układ klimatyzacji, jednocześnie przerobiony na współczesny czynnik. Wymieniony został rozrząd, zrobiony pełen serwis filtrowo – olejowy. Rozrusznik został wymieniony na nowy, a alternator został zregenerowany. Wymienione zostały łożyska w kołach. Zrobiony został na nowo układ wydechowy ze stali nierdzewnej (samochód pięknie pracuje, a dźwięk wydechu daje ogromną radość – nie jest głośny, ale jego dźwięk zachęca do jazdy). Zregenerowane zostało zawieszenie (tuleje wahaczy przód i tył, gałki sworznia, gumy stabilizatora, łączniki stabilizatora, końcówki drążków, osłony przegubów). Założyłem też nowe opony. Mechanicznie samochód został doprowadzony do takiego stanu, że w samym 2024 roku zrobiłem nim ponad 6000 km. W aucie dokonałem drobnej modyfikacji, oryginalną kierownicę wymieniłem na najbardziej kultową drewnianą włoską kierownicę Nardi (oczywiście oryginalna kierownica jest w zestawie z autem).
Pomimo swojego wieku samochód ma elektryczne szyby, wspomnianą wcześniej klimatyzację, wspomaganie kierownicy i pięciobiegową skrzynię biegów. lusterko boczne sterowane jest elektrycznie.
Samochód w sezonie 2024 startował w Mistrzostwach Polski Pojazdów Zabytkowych. W każdej rundzie stał na podium, wygrywał też konkursy elegancji. Ostatecznie w tym aucie zdobyłem w 2024 roku tytuł Wicemistrza Polski.
Jest to też jeden z niewielu samochodów, który wystąpił na dwóch topowych polskich kanałach youtube dotyczących klasycznej motoryzacji. Znajdziecie Państwo film o niej jak była jeszcze przed remontem na kanale “Złomnik”, oraz film już po remoncie na kanale “Jan Garbacz”.
https://www.youtube.com/watch?v=9j7Lv6DuR1g
Odczyt licznika: 23500 km
Kupując klasyka można podążać wieloma ścieżkami. Ja proponuję Państwu tą nietypową, piękną włoską motoryzację w najlepszym wydaniu.