Nowe samochody dostawcze – sierpień’22. Hamulec zaciągnięty.
W sierpniu liderem rejestracji wśród dostawczaków był Ford, który systematycznie walczy o palmę pierwszeństwa z Renault. Sytuacja na całym rynku daleka jest jednak od optymistycznej. Wg Samar, nowe samochody dostawcze sprzedają się gorzej niż miesiąc wcześniej i to aż o ponad 15 proc.
Na tym nie koniec złych informacji. Uwzględniając wynik całego roku, w 2022 roku spadek sięgnął już 17,6 proc. To dowód, że firmy szykują się na kryzysowe czasy i wstrzymują inwestycje we flotę samochodową.
Na OTOMOTO nadal liderem (zarówno dostępności, jak i zainteresowania) pozostaje Renault. Oferty sprzedaży tej marki stanowiły 13,7 proc. wszystkich ogłoszeń samochodów dostawczych i były najczęściej wyświetlane przez potencjalnych kupujących. Na kolejnych miejscach pod względem popularności uplasowały się pojazdy Iveco oraz Mercedes-Benz (odpowiednio 12,3 proc. i 11 proc. wyświetleń ogłoszeń). Ford zajmuje w naszym rankingu zainteresowania dopiero 4.miejsce (10,7 proc. wyświetleń). Pod względem dostępności ofert, Ford jest na trzecim miejscu, za Renault i Fiatem (12,9 proc. liczby ogłoszeń).
Kampery przed autolawetami
Sierpień był kolejnym miesiącem z silnym trendem sezonowym na rynku dostawczaków. Prawie 32 proc. wyświetlanych ogłoszeń to zabudowa typu kamper. Najwięcej ofert i największe zainteresowanie tradycyjnie dotyczyło furgonów (33,5 proc. wyświetleń i ponad połowa wystawionych ogłoszeń). Dużo mniej użytkowników oglądało oferty plandek i autolawet (odpowiednio 7,8 proc. oraz 6,6 proc. wyświetleń ogłoszeń).
Analogicznie do samochodów osobowych, choć dużo wolniej rośnie zainteresowanie automatyczną skrzynią biegów. W sierpniu takie oferty odnotowały 35,2 proc. wyświetleń. Królem napędu w tym segmencie pozostają silniki Diesla (93,1 proc. wyświetleń), ale co ciekawe pojazdy elektryczne wyprzedziły pod względem zainteresowania samochody z silnikiem benzynowym. Elektryki wygenerowało 3,6 proc. odsłon ogłoszeń, a spalinowe tylko 2,7 proc.
Ceny rosną
Na rynku widać też niestety wyraźny wzrost cen. Jeszcze rok temu w sierpniu, najwięcej ofert sprzedaży dotyczyło samochodów za 100 – 150 tys. złotych (41,8 proc. ogłoszeń). W tym roku dominowały pojazdy za 150 – 200 tys. złotych (39,9 proc. ogłoszeń) i wzrosła liczba ogłoszeń za ponad 200 tys. złotych (29,9 proc. ofert, zmiana o 12,9 p.p. roka do roku).
Co ciekawe, zarówno teraz, jak i rok temu to najdroższe ogłoszenia cieszyły się największym zainteresowaniem potencjalnych kupujących (55,8 proc. wyświetleń ogłoszeń).