Citroen C4 II – Prosty, solidny kompakt | Test OTOMOTO TV
Citroen C4 II jest wygodnym autem kompaktowym. Wygodnym ze względu na dość miękkie zawieszenie i komfortowe wnętrze. Nawet jak na dzisiejsze standardy auto jest dobrze wyposażone, a przy tym nie kosztuje zbyt wiele. Jak sprawdziło się w teście?
Pierwsza generacja Citroena C4, która pojawiła się w 2004 roku nie dość, że zachwyciła efektownym projektem, udaną konstrukcją i ekstrawaganckimi rozwiązaniami, jak choćby nieruchomy środek kierownicy, to na dodatek okazała się prawdziwym hitem sprzedażowym. Druga generacja auta, już tak nowatorska i pomysłowa nie była. Ot kolejny samochód kompaktowy, który miał konkurować z najlepszymi: Volkswagenem Golfem, Oplem Astrą, Fordem Focusem czy Kia Ceed.
Citroen C4 II pojawił się na rynku w 2010 roku. Może i nie był tak ekstrawagancki, jak poprzednik, ale poprawiono jakość wykończenia wnętrza, wyciszenie, zadbano o nowoczesne nadwozie i szeroką gamę silnikową.
Dużym minusem jest fakt, że auto dostępne było wyłącznie jako 5-drzwiowy hatchback. Charakterystycznym elementem stały się tylne lampy, których jedna część powędrowała na tylną klapę. C4 także urosło, więcej miejsca zrobiło się na tylnej kanapie, a kufer wreszcie mógł pomieścić solidne 408 litrów.
W trakcie produkcji C4 w sprzedaży pojawiła się także luksusowa odmiana modelu, czyli Citroen DS4 (2011 r.). Mechanicznie auta były identyczne, jednak pod względem jakości materiałów i wykończenia DS był o poziom wyżej. Citroen dopiero kilka lat później (w 2014 roku) zdecydował, że wydzieli osobną markę DS.
Produkcja C4 na rynek europejski została zakończona w 2018 roku. Auto nie doczekało się następcy. Jego miejsce miał zając crossover C4 Cactus jednak nie do końca to się udało. Dopiero w 2020 roku francuska marka zaprezentowała nową generację Citroena C4. Trójce już jednak bliżej do crossovery niż hatchbacka.
Citroen C4 – jaki silnik wybrać?
Gama silnikowa jest szeroka. Citroen C4 pod maską miał zarówno silniki benzynowe, jak i diesla o pojemności od 1.2 do 2.0 litrów od 92 do 156 KM.
Najbardziej polecane, ze względu na trwałość i stosunkowo niskie koszty naprawy, są silnik diesla i to bez znaczenia czy 1.6 l. czy 2.0 l. Ich moc waha się miedzy 91 a 120 KM w przypadku mniejszej pojemności i 150 w przypadku dwulitrówki.
Kłopotem może być tutaj zawór EGR, FAP, a przy wyższych przebiegach także dwumasowe koła czy turbiny. Typowe dla jednostki 1.6 HDi jest wypalanie podkładek pod wtryskiwaczami. Kapryśna okazuje się także elektronika.
Wybrane silniki
SILNIK | 1.2 PureTech | 1.6 VTi | 1.6 THP | 1.6 HDi | 1.6 e-HDi | 2.0 HDi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1199 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1560 cm³ | 1560 cm³ | 1997 cm³ |
Zasilanie | benzynowy | benzynowy | turbo, benz. | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 130 KM | 120 KM | 156 KM | 92 KM | 112 KM | 150 KM |
Maks. moment obr. | 230 Nm | 160 Nm | 240 Nm | 230 Nm | 270 Nm | 340 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 11,9 s | 10,8 s | 8,7 s | 12,9 s | 11,3 s | 8,6 s |
Prędkość maks. | 199 km/h | 193 km/h | 214 km/h | 180 km/h | 190 km/h | 207 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 4,8 l/100 km | 6,2 l/100 km | 6,4 l/100 km | 4,2 l/100 km | 4,6 l/100 km | 4,9 l/100 km |
Z kolei największym kłopotem silników benzynowych 1.6 l. (szczególnie turbodoładowanych THP) skonstruowanych wspólnie z BMW jest nietrwały rozrząd oraz skłonność do zacierania się. Awarii ulegają także napinacze i wariatory faz rozrządu, poza tym w wersji THP dochodzi podatność na odkładanie się nagaru. Bez zdejmowania głowicy nie da się nic z tym zrobić. Właśnie dlatego, jeśli już Citroen C4 w benzynie to zostaje dość słaby i trzycylindrowy silnik 1.2 l. PureTech o mocy 110 lub 130 KM montowany odpowiednio od 2014 i 2015 roku. Wcześniej ich miejsce zajmował nieco większy silnik 1.4 l. VTi 95 KM oraz 1.6 VTi 120 KM, które nie są polecane ze względu na słabe osiągi i duże zużycie paliwa.
A jeśli ktoś szuka usportowionego Citroena C4 VTS albo edycji specjalnej by Loeb, które dostępne były w I generacji, to jej nie znajdzie. Najmocniejsza odmiana Citroena C4 II generacji ma zaledwie 156 KM (1.6 l. THP).
Citroen C4 II – ile kosztuje?
Citroen C4 II to popularny model. Liczba ogłoszeń jest imponująca, jest więc w czym wybierać. Wśród ogłoszeń na OTOMOTO znaleźć można sporo wersji benzynowych i wysokoprężnych. To dowód, że mimo złych opinii Citroen potrafi urzec wdziękiem i trwałością.
Dysponując budżetem w wysokości 20 tys. zł., można spokojnie przebierać w ofertach. Jeśli dołożymy 5 tys. zł., wskakujemy w kategorię najdroższych egzemplarzy z niskimi przebiegami. A najtańsze Citroeny C4 to wydatek około 13 tys. zł.
A jak Citroen C4 wypadł w naszym teście? Czy wypada lepiej przy poprzedniej generacji? Jak wygląda kwestia bezpieczeństwa i awaryjności? Czy prościej znaczy lepiej? Za co trzeba pochwalić Citroena C4 II, a na co na pewno trzeba uważać? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w najnowszym filmie OTOMOTO TV. Zapraszamy do oglądania.