Alfa Romeo Giulia SWB Zagato – 7 najważniejszych cech
To auto powstało dla uczczenia 100. rocznicy nawiązania współpracy pomiędzy Alfą Romeo a firmą Zagato. Choć nieoficjalnie mówiono o krótkiej serii, zbudowany został jeden jedyny egzemplarz. Alfa Romeo Giulia SWB Zagato i jego 7 najważniejszych cech.
Najpierw mówiono o tym, że Alfa Romeo w przyszłym roku planuje zupełnie nowy, sportowy model. Potem internet huczał od plotek na temat krótkiej serii, stworzonej z Zagato. Ostatecznie jednak powstał pojedynczy egzemplarz, który nazwano Alfa Romeo Giulia SWB Zagato.
Czym jest Zagato? To włoskie studio projektowe i producent nadwozi samochodowych z siedzibą w Rho. Firma działa od 1919 roku i obecnie należy do konsorcjum ZED Milano. Jej nazwa pochodzi od nazwiska założyciela – Ugo Zagato.
Pierwszym wspólnym dziełem obu firm był model Tipo G1, który został stworzony w 1921 roku. 100 lat później Włosi rozpoczęli prace nad Alfą Romeo Giulia SWB Zagato.
Na bazie Giulii
Jak nazwa wskazuje, nowe auto powstało na bazie Alfy Romeo Giulii. Dokładnie oparto je na wariancie Quadrifoglio z manualną skrzynią biegów, należącym do pewnego kolekcjonera z Niemiec.
Jest on właścicielem m.in. Alfy Romeo 8C Competizione, SZ, a także kilku współczesnych Astonów Martinów spod ręki Zagato.
Alfa Romeo Giulia SWB Zagato: potężna moc
Alfa Romeo SWB Zagato korzysta z 2,9-litrowej, podwójnie doładowanej jednostki V6. O ile wcześniej rozwijała ona 510 KM, o tyle teraz wytwarza 540 KM. Oznacza to moc identyczną z tą w modelu GTAm. Podobnie jak w oryginalnej Giulii Quadrifoglio, moment obrotowy trafia tutaj wyłącznie do tylnych kół.
Auto korzysta z manualnej skrzyni biegów, która była dostępna jedynie we wczesnych wariantach Quadrifoglio oraz z wału napędowego, wykonanego z włókna węglowego. Osiągów nie podano.
W przypadku 540-konnego GTAm przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 3,6 s, a prędkość maksymalna to nieco ponad 300 km/h. Pamiętać należy jednak o tym, że w układzie przeniesienia napędu ma ono 8-biegowy automat ZF.
Dwudrzwiowe coupe
„Potrawa” Zagato to dwudrzwiowe coupe, w którym wykorzystano m.in. reflektory LED, pochodzące z Alfy Romeo Tonale. Auto ma mocno wyrzeźbioną maskę z otworami wentylacyjnymi oraz scudetto bez znaczka Alfy Romeo na górnej krawędzi, ale za to z dużym logo.
Sportowy wygląd Alfy Romeo Giulii SWB Zagato podkreślają również splitter z włókna węglowego oraz mocno zarysowane tylne błotniki. W rezultacie ten nowy samochód przypomina nieco wulgarną Alfę Romeo SZ z lat 90. XX wieku.
Pięcioramienne felgi aluminiowe z centralną nakrętką pochodzą z GTAm, chociaż tutaj mają błyszczące srebrne wykończenie (a nie czarne) z żółtymi zaciskami hamulcowymi. Proporcje nadwozia przypominają modele coupe Zagato z przeszłości, ze względu na długą maskę i spadzistą linię dachu, która przechodzi przez wydatne błotniki w tył w stylu fastback.
Tył jak z Astona Martina
Najbardziej kontrowersyjną część Alfy Romeo Giulii SWB Zagato stanowi tył jej nadwozia. Powiedzieć, że przypomina ten z Astona Martina Vantage, to nic nie powiedzieć. Jest po prostu niemal identyczny.
Ewidentnie do tego brytyjskiego modelu nawiązują kształt tylnego spojlera oraz pasek lamp, biegnący przez całą szerokość nadwozia. Z kolei umiejscowienie samych świateł – na bocznych krawędziach – to ukłon w stronę Maserati 3200 GT.
Z tyłu znajdziemy poza tym „dwupiętrowy” dyfuzor z centralnie umieszczonym, podwójnie zakończonym wydechem. Gdy patrzymy na auto właśnie od tej strony, dostrzeżemy również dach w kształcie dwóch bąbli. W języku angielskim takie rozwiązanie określa się dźwięcznymi słowami „double bubble”.
Alfa Romeo Giulia SWB Zagato: znajome wnętrze
Wnętrze z deską rozdzielczą, zapożyczoną z Giulii, wyróżnia się licznymi zielonymi akcentami oraz przeszyciami, odnoszącymi się do koloru nadwozia tego samochodu. Nowością jest tutaj zestaw cyfrowych wskaźników „Cannocchiale”, zapożyczony z Tonale.
Ale liczne elementy w kabinie Alfy Romeo Giulii SWB Zagato powstały na zamówienie. Są to chociażby karbonowe panele drzwi z włókna węglowego czy wykończenie tylnej części wnętrza. Auto ma konfigurację dwumiejscową z kubełkowymi fotelami, wyróżniającymi się szkieletem z karbonu.
Ze wsparciem Alejandro Mesonaro
Projekt dwudrzwiowego coupe w wykonaniu Zagato był wspierany przez Alejandro Mesonero – szefa projektantów Alfy Romeo. Wszystkie prace projektowe i produkcyjne zostały z kolei przeprowadzone w całości przez Milenese Atelier. Zagato zaznacza, że znaczki Alfy Romeo służą „wyłącznie celom opisowym i promocyjnym, a auto było inspirowane modelem SZ”.
Według Alejando Mesonaro Alfa Romeo Giulia SWB Zagato „idealnie wpisuje się w historyczną ścieżkę obu marek, gdzie pierwszym celem było i nadal jest połączenie piękna z wydajnością. Nowe wcielenie kultowego SZ odzwierciedla filozofię projektowania aut z lat 60. XX wieku, z nadwoziem charakteryzującym się prostotą, aerodynamiką i lekkością”.
Alfa Romeo Giulia SWB Zagato: cena?
Cena tego samochodu nie została ujawniona. Trzeba jednak przypuszczać, że jest raczej wysoka lub bardzo wysoka. W końcu Alfa Romeo Giulia SWB Zagato to auto unikalne, wyjątkowe i zaprojektowane z ogromnym rozmachem oraz z poszanowaniem historii obu marek.