17 listopada 2022

Asystent pasa ruchu: co to jest i jak działa? Wady i zalety

asystent pasa ruchu

Stanowi jeden z elementów samochodu, odpowiadający za podnoszenie bezpieczeństwa w czasie jazdy. Ma za zadanie zapobiegać nieumyślnej zmianie pasa. Asystent pasa ruchu – co to jest i jak działa?

Asystenta pasa ruchu wymyślił brytyjski wynalazca Nick Parish w 1988 roku. Koncepcyjny model tego urządzenia został zamontowany w Roverze SD1, ale po raz pierwszy seryjnie zastosowano go dopiero w 2000 roku. Asystent pasa ruchu debiutował w ciężarowym Mercedesie Actrosie. Dwa lata później pojawił się również w amerykańskich ciężarówkach Freightlinter.

Pierwszym europejskim producentem, który zaoferował asystenta pasa ruchu był Citroen. Miało to miejsce w 2005 roku, kiedy został on zaoferowany, jako wyposażenie modeli: C4, C5 i C6. Wykorzystywał on czujniki podczerwieni do monitorowania oznaczeń na nawierzchni drogi, a mechanizm wibracyjny w siedzeniu ostrzegał kierowcę o nieumyślnym zjechaniu ze swojego pasa.

Od tamtej pory asystent pasa ruchu przeszedł długą drogę i przy okazji zyskał dodatkowe funkcje.

Czym jest asystent pasa ruchu?

To system aktywnego bezpieczeństwa, który pomaga prowadzić samochód pomiędzy pasami jezdni. Jego zadaniem jest przede wszystkim zapobieganie zjechaniu przez kierowcę ze swojego pasa, np. z powodu utraty koncentracji lub senności.

Działanie współczesnych asystentów pasa ruchu opiera się na kamerze, umieszczonej nad lusterkiem wstecznym. Na bieżąco „obserwuje” ona linie narysowane na jezdni (w najnowszym wydaniu rozpoznaje też jej krawędzie) i w momencie, gdy auto zaczyna na nie najeżdżać – informuje o tym kierowcę albo alarmem dźwiękowym, albo np. drżeniem kierownicy.

asystent pasa ruchu

Kamera asystenta pasa ruchu.

Asystentów pasa ruchu możemy podzielić na dwie kategorie:

  • pasywny, a więc taki, który jedynie ostrzega o przekroczeniu linii jezdni
  • aktywny, czyli taki, który nie tylko ostrzega, ale i koryguje tor jazdy, starając się utrzymywać samochód pośrodku własnego pasa ruchu. Podstawowe warianty takiego asystenta dosłownie na chwilę przejmują kierowanie samochodem, natomiast bardziej rozbudowane potrafią praktycznie samoczynnie prowadzić auto wzdłuż linii wyznaczonych na jezdni

Zalety asystenta pasa ruchu

Największą zaletą asystenta pasa ruchu jest poprawa bezpieczeństwa na drogach, poprzez zapobieganie zjechania na przeciwległy pas lub pobocze. Według badań, jego stosowanie zmniejsza liczbę wypadków nawet o 26% (TUTAJ dowiesz się więcej o systemach bezpieczeństwa).

Kolejne zalety:

  • zapobieganie zjechania z pasa ruchu przy chwilowej dekoncentracji
  • odciążenie uwagi kierowcy, co jest przydatne szczególnie w dalekiej podróży
  • współpraca z innymi systemami, jak adaptacyjny tempomat, czy asystenci jazdy autostradowej i miejskiej

Wady asystenta pasa ruchu

Podstawowe wady asystenta pasa ruchu:

  • do poprawnego działania potrzebuje wyraźnie wyrysowanych linii jezdni
  • może nie działać poprawnie w niesprzyjających warunkach atmosferycznych
  • niespecjalnie sprawdza się na wąskich drogach bocznych, gdzie ma tendencję do wibrowania i „piszczenia”
  • w przypadku aktywnego asystenta, jeśli na drodze z powodu remontu jest kilka linii, zdarza się, że chce podążać za tą niewłaściwą

Kiedy sprawdzi się asystent pasa ruchu?

Asystent pasa ruchu, w szczególności aktywny, sprawdzi się przede wszystkim w dalekich podróżach. Po pierwsze, jest on w stanie nieco odciążyć kierowcę, a w sytuacji jego dużego zmęczenia lub dekoncentracji – zapobiec opuszczeniu pasa ruchu.

Ma to ogromne znaczenie na drogach jednojezdniowych, gdzie nagła, nieprzewidziana zmiana pasa ruchu może się skończyć zderzeniem czołowym z samochodem nadjeżdżającym z naprzeciwka (TUTAJ przeczytasz o pasach bezpieczeństwa).

asystent pasa ruchu

Nowoczesne samochody są zaopatrzone w czujniki pojemnościowę w kierownicy, dzięki czemu wystarczy trzymać ręce na niej, aby asystent pasa nie ponaglał kierowcy o konieczności wykonania niewielkiego ruch kierownicą.

Asystent pasa ruchu w połączeniu z aktywnym tempomatem znakomicie sprawdza się również na drogach ekspresowych lub autostradach. Oba te urządzenia sprawiają, że jazda staje się jednocześnie bardziej komfortowa oraz bezpieczniejsza.

Awarie asystenta pasa ruchu

Jedna z najczęstszych awarii asystenta pasa ruchu polega na rozkalibrowaniu się kamery, umieszczonej nad lusterkiem wstecznym. W rezultacie nie jest ona w stanie dopasować tego, co „widzi” do tego, co ma „widzieć”.

W takim przypadku może on albo stale informować o opuszczaniu pasa ruchu, albo nie zauważyć, gdy naprawdę do tego dojdzie. Poza tym w przypadku aktywnych systemów może to pokutować tym, że podczas korygowania toru jazdy auto będzie się odbijało od jednej do drugiej linii.

O usterce asystenta może również świadczyć np. sygnalizacja zagrożenia (zapala się kontrolka wśród zegarów) w momencie, gdy auto porusza się w sposób prawidłowy.

Ile kosztuje naprawa systemu?

Naprawa asystenta pasa ruchu wiąże się przeważnie z koniecznością jego kalibracji. Cena takiej usługi waha się od 500 do 1000 zł i jest w dużej mierze uzależniona od konkretnego modelu samochodu oraz stopnia skomplikowania tego urządzenia.

W przypadku np. konieczności wymiany kamery, co jednak zdarza się bardzo rzadko, przywrócenie asystenta pasa ruchu do pełnej sprawności może kosztować nawet kilka tysięcy złotych. Co ciekawe, używane kamery w serwisie otomoto.pl są dostępne już w cenie od kilkuset złotych (TUTAJ znajdziesz używane kamery).

Czy asystent pasa ruchu jest obowiązkowy?

Asystent pasa ruchu nie jest obowiązkowym wyposażeniem samochodu. Obecnie wymaga się go w samochodach ciężarowych i autobusach, wyprodukowanych od 2015 roku (TUTAJ dowiesz się wszystkiego o crash testach).

asystent pasa ruchu

Informacja o działaniu asystenta pasa ruchu w nowoczesnych samochodach jest wyświetlana na cyfrowych zegarach.

Od 2024 asystent pasa ruchu (pasywny) razem z innymi systemami ma się stać obowiązkowym wyposażeniem samochodów osobowych. Obok niego w aucie będą musiały znaleźć się następujące systemy:

  • alkomat, który zablokuje auto, jeśli kierowca jest nietrzeźwy
  • wykrywanie nieuwagi kierowcy
  • rejestrator danych o wypadku
  • inteligentny tempomat
  • kamera cofania lub czujniki

FAQ

Jak wyłączyć asystenta pasa ruchu?

Wiele modeli samochodów nadal dysponuje fizycznym wyłącznikiem asystenta pasa ruchu w postaci przycisku. Niestety, coraz częściej „obsługuje się” go za pomocą ekranu systemu informacyjno-rozrywkowego, co wymaga przejścia do odpowiedniego menu.

Jakie są rodzaje asystentów pasa ruchu?

Wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje asystentów pasa ruchu: pasywny i aktywny. Pierwszy tylko poinformuje o zjeżdżaniu z własnego pasa, natomiast drugi – samoczynnie podejmie działanie. Czyli przejmie kontrolę nad samochodem, aby wrócić na dotychczasowy tor jazdy.

Ile kosztuje asystent pasa ruchu?

To zależy od marki i modelu samochodu. Przeciętnie to wydatek dodatkowych 1500-2500 zł, jakie trzeba uiścić przy zakupie nowego auta. Coraz częściej asystent pasa ruchu należy do wyposażenia standardowego.

Czy asystent pasa ruchu może samoczynnie zmienić pas?

Tak. Niektóre modele mają rozbudowany system, który po włączeniu kierunkowskazu najpierw upewnia się, że droga za autem jest pusta, a następnie automatycznie zmienia pas ruchu. Takiego asystenta można znaleźć m.in. w modelach Mercedesa, Tesli, Kii, a także w Volvo EX90.

Asystent pasa ruchu - GALERIA

asystent pasa ruchu