Auta używane drożeją. Wrzesień na rynku wtórnym
Młode auta z drugiej ręki podrożały najbardziej
O braku dostępności nowych samochodów i szybujących cenach słyszymy od wielu miesięcy. Na rynku wtórnym trendy są podobne, choć ich skala nie jest aż tak duża. Analitycy OTOMOTO porównali ceny z września 2021 z tymi, które obowiązywały na rynku w czerwcu rok temu (do porównania wykorzystano egzemplarze z maksymalnie zbliżoną konfiguracją, tak zwane „klastry”). Okazuje się, że w tym czasie najbardziej zdrożały samochody w wieku 4-6 lat. Tutaj wzrost cen osiągnął poziom prawie 8%. Inne roczniki samochodów drożały wolniej, ale i tak wszystkie kosztują więcej niż przed rokiem.
Serwisowany w ASO – powód do wyższej ceny
Jeszcze ciekawsze wnioski płyną z analizy konkretnych ofert danego modelu samochodu. Okazuje się, że parametrem, który potrafi mieć istotny wpływ na cenę jest opis „serwisowany w ASO”. W skrajnych przypadkach, różnica w cenie konkretnego egzemplarza samochodu sięgała nawet 55% (Volkswagen Tiguan Allspace z 2017 roku), ale średnie różnice w cenie wynosiły 11%.
– Dla wielu kierowców, fakt serwisowania samochodu w ASO oznacza wiarygodność przebiegu, stanu technicznego, a także znaną historię pojazdu. Czyli wszystkie te cechy samochodu, których deficyt jest bolączką rynku wtórnego. Dzięki temu samochód staje się łatwo weryfikowalny – mówi Agnieszka Czajka, general manager OTOMOTO. – Od wielu miesięcy obserwujemy wzrost liczby ogłoszeń zawierających nieprawidłowy VIN, tym bardziej warto zwrócić uwagę na te oferty sprzedaży, których autorzy nie mają nic do ukrycia.
Więcej informacji na temat rynkowej oferty aut używanych serwisowanych w ASO już wkrótce w raporcie przygotowanym przez Związek Dealerów Samochodów i OTOMOTO.
Sympatie kierowców bez zmian
Wrześniowa analiza rynku samochodów używanych nie przynosi zmian. Nadal najchętniej oglądanymi ogłoszeniami były oferty sprzedaży BMW Seria 3 (3,2% wyświetleń). Na kolejnych miejscach tradycyjnie inne niemieckie modele: Audi A4, BMW Seria 5, Volkswagen Golf i Audi A6. Podobnie bez zmian w rankingu modeli wg liczby wystawionych ogłoszeń. Najwięcej ofert sprzedaży dotyczyło Opla Astry (3% wystawionych ogłoszeń). Na kolejnych miejscach pod względem dostępności na rynku znalazły się BMW Seria 3, Audi A4, Volkswagen Golf i Volkswagen Passat.
13% ofert na OTOMOTO to samochody z roczników 2017 – 2018, czyli w dużej części samochody poleasingowe. Wielu kierowców to właśnie takie oferty uznaje za relatywnie bezpieczne na rynku wtórnym. I te ogłoszenia cieszyły się dużym zainteresowaniem pod względem oglądalności. Ale kolejną, liczną grupę ofert stanowiły pojazdy z roczników 2008 – 2009 (12,6% wystawionych ogłoszeń). I tutaj widoczna jest już raczej tendencja do starzenia się samochodów na polskich drogach. Takie ogłoszenia wyświetlano 10,9% razy.
“Magiczna” granica 200.000 km
Na rynku wtórnym, najpopularniejszy wyszukiwany przebieg samochodów to 150.000-200.000 kilometrów na liczniku (21,6% wyświetleń) i takich ofert było też najwięcej. Ale aż 14,5% ogłoszeń to propozycje kupna samochodu z przebiegiem ponad 250.000 kilometrów.
Szukasz auta? Sprawdź jak zrobić to z głową >>>
Benzyna w górę, Diesel w dół
Wcale nie chodzi o ceny. Wśród pojazdów używanych zdecydowanie preferowane są silniki benzynowe i ich popularność rośnie miesiąc do miesiąca (51,6% wyświetleń i wzrost o 0,7 p.p. w porównaniu z sierpniem). Maleje natomiast zainteresowanie Dieslami (39,4% wyświetleń i spadek o 0,8 p.p.). Na rynku wtórnym nadal nie widać zainteresowania pojazdami elektrycznymi (0,5% wyświetleń) ani hybrydowymi (1,7% wyświetleń), choć ich statystyki systematycznie rosną.
Potencjalni kupujący najczęściej szukają manualnej skrzyni biegów (57,4% wyświetleń) i nadwozia typu SUV (20,9% wyświetleń). Nieco mniejszą popularnością cieszą się sedany (20,3% wyświetleń) oraz kombi (16,2% wyświetleń ogłoszeń).
Preferowana cena samochodu używanego? Najchętniej 50 000 – 75 000 złotych (takie ogłoszenia wyświetlano 12,4% razy). Druga popularna półka cenowa to 30 000 – 40 000 (11,6% wyświetleń).
Sprawdź statystyki rynku aut używanych we wrześniu na naszym profilu w portalu LinkedIn >>>