BMW Serii 3 G20 – „Trójka” na bateryjki. | Test OTOMOTO TV
BMW serii 3 to obiekt marzeń i westchnień wielu kierowców. Kto by nie chciał trzymać w garażu E30 albo snuć się po mieście w E36 lub E46. No dobra, jako daily mogłoby być F30. A co z 330e G20? Czy ktoś kiedyś o niej choćby wspomni?
W pogoni za elektryfikacją a mniej za oczekiwaniami klientów BMW przystąpiło do tej rywalizacji i zhybrydyzowało swój najpopularniejszy model. Legendarna trójka już w poprzedniej generacji otrzymała napęd plug-in, czyli elektryczny z możliwością ładowania z gniazdka.
Mała bateria i niewielki stosunkowo silnik elektryczny miały sprawić, że zasięg na prądzie elektrycznym będzie wystarczający, jak na miejskie potrzeby a w trasie doda nieco dynamiki niedużemu silnikowi spalinowemu.
BMW 330e po raz pierwszy pojawiło się już w szóstej generacji F30. Miało silnik dwulitrowy i elektryczny o mocy 248 KM. Nie można tego modelu mylić jednak z BMW Activehybrid 3, który pod maską miał R6 (306 KM).
W najnowszej, siódmej generacji także mamy do czynienia z BMW 33e PHEV. Na pierwszy rzut oka napęd jest podobny, jednak wprowadzono w nim wiele zmian, które miały sprawić, że jazda hybrydową BMW Serii 3 będzie przyjemniejsze a przy tym jeszcze bardziej oszczędna.
BMW Serii 3 – to już siódma generacja.
Model trafił do sprzedaży w 2018 roku, jako czterodrzwiowy sedan. W czerwcu 2019 roku gamę uzupełniło 5-drzwiowe kombi, czyli Touring o kodzie fabrycznym G21, które miało tylko nieco powiększony bagażnik od swojej poprzedniczki (500/1510 litrów).
Tradycyjnie dla rynku Chińskiego przewidziano także wersje Li o zwiększonym rozstawie osi o 11 cm, jednak wszyscy czekali na kolejną odsłonę odmiany M. Po raz pierwszy bowiem BMW M miało być dostępne także w wersji kombi. Do jej napędu wykorzystano rzędowy, sześciocylindrowy silnik benzynowy wyposażony w dwie turbosprężarki. Moc wynosi 480 KM w przypadku odmiany wyposażonej w 6-biegową przekładnię manualną lub 510 KM w przypadku odmiany Performance wyróżniającej się 8-biegową skrzynią automatyczną. Jak nie trudno znaleźć jest to najmocniejsze kombi w tym segmencie.
Lifting zafundowano autu w maju 2022 roku. Zmiany ograniczyły się tak naprawdę do przeprojektowania przedniej części auta. Z zewnątrz pojawiły się ostrzej zarysowane reflektory, większy i bardziej kanciasty wlot powietrza, a także nowe wzory przedniego oraz tylnego zderzaka. Rozległe zmiany przeszła także kabina pasażerska, gdzie wzorem innych nowych konstrukcji BMW zdecydowano się zastąpić dotychczasowy analogowy układ cyfrowym panelem z dwoma wyświetlaczami 12,3 i 14,3 cala znanymi z X1 i X7.
Dotychczasową dźwignię zmiany biegów zastąpiono bardziej minimalistycznym przyciskiem. W końcu shift-by-wire nie potrzebuję nic więcej.
BMW Serii 3 – jaki silnik wybrać?
BMW przyzwyczaił nas do tego, że gama silnikowa jest olbrzymia. Tak też jest i w siódmej generacji G30, choć wydaje się, że szczególnie po liftingu zaszły tutaj pewne porządki. Do napędu wykorzystano zarówno silniki benzynowe (o pojemności od 1.6, przez 2.0 do 3.0 l.), jak i wysokoprężne. W przypadku tych ostatnich mamy do czynienia zaledwie z dwoma: R4 2.0 l. (B47) i R6 3.0 l. (B57). Trzylitrowy Diesel występuje jednak w wersji turbo lut twin-turbo.
Silnik benzynowe:
Model | W produkcji | Silniki | Moc | Moment obrotowy | 0–100 km/h |
318i/320Li | od 2020 | 2.0 L B48 R4 turbo | 154 KM przy 4500–6500 obr./min. | 250 Nm przy 1300–4300 obr./min. | 8,4 s. |
320i/325Li | od 2019 | 181 KM przy 5000–6500 obr./min. | 300 Nm przy 1350–4000 obr./min. | 7,1 s. | |
320i | od 2019 | 1.6 L [N20 R4 turbo | 168 KM przy 5000–6000 obr./min. | 250 Nm przy 2000–4700 obr./min. | 7,7 s |
320e | od 2021 | 2.0 L B48 R4 turbo + silnik elektryczny | 201 KM przy 5000–6500 obr./min. | 350 Nm przy 1450–3700 obr./min. | 7,1 s. |
330i / 330Li | od 2019 | 2.0 L B48 R4 turbo | 255 KM przy 5000–6500 obr./min. | 400 Nm przy 1550–4400 obr./min. | 5,8 s. |
330e | 2.0 L B48 R4 turbo + silnik elektryczny | 248 KM | 420 Nm | 5,9 s. | |
M340i | od 2019 | 3.0 L B58 R6 turbo | 382 KM przy 5800–6500 obr./min. | 500 Nm przy 1800–5000 obr./min. | 4,4 s. |
Alpina B3 | 3.0 L S58 R6 turbo | 456 KM przy 5500–7000 obr./min. | 700 Nm przy 2500–4500 obr./min. | 3,8 s. | |
M3 (G80) | od 2021 | 2993 cm3 R6 turbo S58B30B | 480 KM przy 6250 obr./min. | 550 Nm przy 2650-6130 obr./min. | 4,2s |
M3 Competition M xDrive (G80) | od 2021 | 2993 cm3 R6 turbo S58B30A | 510 KM przy 6250 obr./min. | 650 Nm przy 2750-5500 obr./min. | 3,5s |
Silniki wysokoprężne:
Model | W produkcji | Silniki | Moc | Moment obrotowy | 0–100 km/h |
318d | od 2019 | 2.0 L B47 R4 turbo | 148 KM przy 4000 obr./min. | 320 Nm przy 1500–3000 obr./min. | 8,3 s. |
320d | 188 KM przy 4000 obr./min. | 400 Nm przy 1750–2500 obr./min. | 6,8 s. | ||
330d | 3.0 L B57 R6 turbo | 261 KM przy 4000 obr./min. | 580 Nm przy 1750–2750 rpm | 5,5 s. | |
M340d | od 2020 | 3.0 L B57 R6 twin-turbo | 335 KM przy 4400 obr./min. | 700 Nm przy 1750–2250 obr./min. | 4,6 s. |
Alpina D3 S | 350 KM przy 4000–4200 obr./min. | 730 Nm przy 1750–2750 obr./min. | 4,6 s. |
BMW 330e – to, co najważniejsze
Wersja hybrydowa BMW 330e do napędu wykorzystuje silnik benzynowy R4 o pojemności dwóch litrów i mocy rozwija 184 KM i 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego już od 1350 aż do 4000 obr/min. Reszta to już sprawka silnika elektrycznego o mocy 113 KM, który wbudowany jest w odróżnieniu od innych hybryd plug-in w skrzynię biegów. Pozwala to na wykorzystanie napędu xDrive dokładnie takiego jak w przypadku innych modeli BMW. Baterię trakcyjną o pojemności 12 kWh zamontowano pod kanapą. Mimo tego i tak zmniejsza ona pojemność bagażnika do 375 l.
Standardowo układ napędowy generuje 252 KM i 420 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Ale w trybie Sport XtraBoost (lub po przestawieniu dźwigni automatu w pozycję S albo wyborze trybu ręcznego) przez 10 s mamy do wykorzystania dodatkowe 40 KM.
Ze standardowego gniazdka ładowanie BMW 330e zajmuje ok. 5 godzin, natomiast przy użyciu wallboxa to już ok. 3,5 godziny. Dzięki funkcji „Battery Control” akumulatory można ładować także w czasie jazdy (lub zachować ich naładowanie), a szybkość tego procesu – zmieniać na centralnym ekranie.
BMW 330e – prowadzenie
BMW serii 3 – 330e prowadzi się bardzo pewnie, przewidywalnie i z gracją pochłania zakręty. Można powiedzieć, że jak typowe BMW. No nie do końca, bo na tylnej osi mamy dodatkowe 270 kg masy. Poprawiono jednak oprogramowanie układu hybrydowego i w porównaniu do poprzedniczki F30, G20 prowadzi się lepiej, układ hybrydowy pracuje efektywniej, a skrzynia reaguje w końcu tak, jak przystoi BMW. Kłopotem zostaje jedynie cena, bo za BMW serii 3 z układem hybrydowym Plug in, czyli 330e trzeba zapłacić blisko 200 tys. zł.
Czy BMW Serii 3 G20 wciąż posiada ducha legendarnej Trójki? Jak zmieniło się nadwozie i wnętrze tego modelu? Co w jego przypadku nas zaskoczyło, co się spodobało, a na co trzeba uważać? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w najnowszym filmie OTOMOTO TV. Zapraszamy do oglądania.