Chiński BYD wyprzedził Teslę, ale czy na pewno stał się największym producentem elektryków na świecie? Niekoniecznie!
Amerykańska Tesla przez lata była światowym numerem jeden pod względem sprzedaży samochód na prąd. Teraz, przynajmniej teoretycznie, została wyprzedzona przez chińską markę BYD. Tyle tylko, że jest w tym jeden haczyk. Jaki?
Bez dwóch zdań Tesla pozostaje synonimem samochodu elektrycznego i marką, której sukcesy przyprawiają o zawrót głowy przedstawicieli innych firm motoryzacyjnych. Szczególnie w ostatnich dwóch latach. O ile w całym 2020 roku na samochody tego wytwórcy skusiło się 499 550 klientów, o tyle w zeszłym roku Amerykanie dostarczyli na całym świecie 936 172 pojazdów.
Poza tym Tesla jest jedną z najbardziej wartościowych i najszybciej rozwijających się firm na świecie. Jakby tego było mało, dysponuje największą siecią ładowarek na świecie – ich liczba sięga już ponad 35 000 słupków – a jej nazwa w mediach społecznościowych pada najczęściej.
Od początku do połowy 2022 roku Amerykanie sprzedali łącznie 564 000 samochodów, co stanowi wzrost o 27% względem tego samego okresu 2021 roku. Ich dokonania przebiło jednak BYD, wspierane przez miliardera – Warrena Buffeta. Otóż w pierwszych dwóch kwartałach dostarczyło ono chińskim klientom 640 000 pojazdów (TUTAJ przeczytasz jak działa samochód elektryczny).
Czy BYD na pewno zdetronizowało Teslę?
W osiągnięciu Chińczyków jest jednak pewien haczyk. O ile wynik Tesli dotyczy wyłącznie aut o napędzie elektrycznym – w końcu Amerykanie innych nie wytwarzają – o tyle w przypadku BYD-a już wcale tak nie jest.
Chińczycy oferują bowiem nie tylko samochody na prąd, ale i hybrydy plug-in. Oba rodzaje pojazdów „wpadają” w Państwie Środka do koszyka z napisem NEV, czyli „New Energy Vehicle” (pojazd napędzany nową energią). W rekordowym wyniku BYD-a dużą część stanowiły modele hybrydowe z możliwością ładowania z gniazdka (TUTAJ poznasz fakty i mity na temat aut elektrycznych).
https://twitter.com/BYDCompany/status/1543628944955518976?ref_src=twsrc%5Egoogle%7Ctwcamp%5Eserp%7Ctwgr%5Etweet
W pierwszym półroczu 2022 roku Chińczycy sprzedali 314 638 hybryd plug-in, co jest aż o 454% lepszym osiągnięciem niż w pierwszym półroczu 2021 roku. Nieco więcej klientów skusiło się na elektryki BYD-a – w okresie od stycznia do końca czerwca nabywców znalazło 323 519 pojazdów, co stanowi wzrost rok do roku o 246%.
Tym samym Tesla nadal pozostaje największym producentem samochodów elektrycznych na świecie.
BYD: ogromny wytwórca baterii
W pierwszej połowie roku BYD dokonał jednak czegoś znacznie ważniejszego. Według firmy SNE Research z siedzibą w Seulu, chińska marka wyprzedziła LG Energy Solution pod względem produkcji akumulatorów do samochodów elektrycznych. Miało to miejsce w kwietniu. Dzięki temu BYD stał się drugim największym wytwórcom na świecie, tuż za chińskim Contemporary Amperex Technology, znanym szerzej jako CATL.
To niesamowite osiągnięcie dla firmy wspieranej przez Warrena Buffetta, ponieważ biznes baterii kształtuje się jako kręgosłup mocno rozwijającego się sektora pojazdów elektrycznych. Co ciekawe, skok w produkcji baterii BYD jest spowodowany zakłóceniami w fabryce Tesli w Chinach, która została zamknięta na ponad trzy tygodnie w kwietniu z powodu nawrotu pandemii COVID-19 w Szanghaju.
Lockdownem zostali mocno dotknięci m.in. tacy wytwórcy, jak Tesla China, Li Auto, NIO czy Xpeng Motors. BYD był w stanie tego uniknąć, ponieważ spora część z jego fabryk jest zlokalizowana w regionach i miastach, które nie zostały poddane najsurowszym ograniczeniom.
BYD: największy producent maseczek
Przedsiębiorstwo BYD zostało założone w 1995 roku i było jednym z pionierów elektromobilności w Chinach. Początkowo firma miliardera Wanga Chuafu zajmowała się produkcją baterii do telefonów komórkowych, by z czasem rozszerzyć swoją działalność na akumulatory do aut elektrycznych, półprzewodniki i w końcu na samochody. W swojej ofercie BYD ma nawet elektryczne autobusy i ciężarówki.
Firma zasłynęła na świecie w 2020 roku, gdy niedługo po wybuchu pandemii COVID-19, szybko zbudowała nową linię produkcyjną i rozpoczęła wytwarzanie maseczek ochronnych. Już po miesiącu Chińczycy ogłosili, że dziennie są w stanie wyprodukować aż 5 mln sztuk, co czyniło ich największym wytwórcą maseczek na świecie. Z kolei w maju 2020 roku BYD określił poziom produkcji na 50 mln w ciągu 24 godzin (TUTAJ przeczytasz na temat zużycia prądu przez auto elektryczne)!
Dzięki temu ruchowi zyski chińskiej firmy wzrosły aż o 162%. To właśnie rozszerzenie działalności sprawiło, że w trudnym dla sektora motoryzacyjnego roku 2020 BYD był w stanie wypracować zysk netto w wysokości 4,23 mld juanów (około 643,75 mln dolarów), co stanowi ogromny skok do przodu względem 2019 roku (1,61 mld juanów – 245 mln dolarów). Z drugiej strony przychody firmy spadły o 22,6% – do 156,6 mld juanów (23 mld dolarów).
Obecnie, obok samochodów i maseczek ochronnych, BYD wytwarza baterie, komponenty do telefonów komórkowych, a także systemy magazynowania energii oraz miejskie systemy tranzytu kolejowego.
Akcje BYD, będące w obrocie w Hongkongu, zyskały w tym roku ponad 17%.