Co ile wymiana oleju w silniku?
Producenci samochodów przekonują nas od jakiegoś czasu, że olej w silniku można wymieniać nawet co 30 tys. km. Wszystko przez oleje typu long life i… próbę obniżenia kosztów utrzymania samochodu. Co ile wymiana oleju będzie zatem bezpieczna dla silnika?
Śmiało można powiedzieć, że to zależy. Jeśli myślimy jedynie o spełnieniu warunków gwarancji producenta, może być i 30 tys. km, albo tyle, ile producent sobie życzy. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę troskę o stan silnika i jego długowieczność z wymianą oleju nie powinniśmy czekać tak długo.
Coraz częściej samochody wynajmujemy, nie kupujemy i to na 3, góra 4 lata z limitem przebiegu. To powoduje, że nie obchodzi nas tak naprawdę, co się z nimi będzie działo później. No bo niby po co? Troska o stan techniczny samochodu ogranicza się więc jedynie do wykonywania absolutnego minimum, czyli czynności serwisowych, zapisanych w warunkach gwarancji.
Jeśli więc producent twierdzi, że olej trzeba wymienić po 30 tys. km, to wymieniamy go właśnie wtedy. Nikt nie myśli przecież o tym, jaki wpływa ma wymiana oleju na silnik. A szkoda. Wszystko po to, by obniżyć koszty serwisowania auta.
Jaki cel ma regularna wymiana oleju?
Na początku warto odpowiedzieć sobie na pytanie, po co olej w silniku. Zapewnia on nie tylko odpowiednie smarowanie ruchomych elementów silnika, ale także odprowadza ciepło, chroni wewnętrzne elementy przed korozją no i czyści wnętrze silnika zbierając wszystkie zanieczyszczenia po mieszance paliwowej i procesie spalania.
Regularna wymiana oleju chroni więc cały silnik przed nadmiernym zużyciem, a nie tylko smaruje ruchome jego części.
Warto także pamiętać, że z roku na rok, silniki są coraz bardziej dopracowane, skomplikowane i precyzyjnie pasowane a na dodatek mają coraz większą moc, przez co są coraz bardziej wysilone i pracują pod coraz większym obciążeniem. Wszystko w imię lepszej dynamiki i większej wydajności, czyli tak naprawdę ekonomii. To powoduje, że nawet najdrobniejsze odstępstwo od stanu fabrycznego może doprowadzić do uszkodzenia silnika. A olej odgrywa tutaj kluczową rolę.
Jakie skutki może mieć zaniedbanie wymiany oleju?
Jeśli nie wymienimy oleju na czas, straci on swoje właściwości smarne oraz lepkość, czyli umiejętność tworzenia filmu olejowego. Spadnie także jego liczba zasadowa oraz zmniejszy się ilość dodatków uszlachetniających. W dodatku zgromadzi się w nim zbyt duża ilość sadzy, którą zbiera z silnika i przyjmie zbyt dużo wilgoci, jaka dostaje się do silnika wraz z paliwem.
W pierwszej kolejności na usterkę narażony jest więc napinacz rozrządu, którego awaria w skrajnych przypadkach może doprowadzić do przeskoczenie łańcucha i kolizji zaworów z tłokami. Stary olej może być także powodem uszkodzenia łożyskowania turbosprężarki, która jest niezwykle czuła na jakość oleju. Dopiero później możemy się spodziewać zatarcia wału korbowego lub tłoków.
Nie ma co ryzykować, tym bardziej że naprawy tych awarii liczyć trzeba w tysiącach, a wymiana oleju z filtrem i uszczelkami do zaledwie kilkaset złotych.
Od czego zależy szybkość zużycia oleju?
Mało kto zdaje sobie sprawę, że jazda na krótkich dystansach, bez optymalnego rozgrzania to dla silnika prawdziwie trudne warunki. Zanim olej dotrze do najdalszych zakamarków kanałów smarowania, musi się rozgrzać. To zajmuje od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu sekund. Wtedy można powiedzieć, że niektóre elementy sinika chodzą „na sucho”. Nie zawsze olej pozostawi bowiem na powierzchni film olejowy.
Właśnie dlatego najlepsze warunki dla silnika to równa praca przez długi czas, czyli autostrada.
Co ile wymiana olej w silniku?
W zasadzie można powiedzieć, że olej trzeba wymieniać tak często, jak zaleca producent. Jeśli w książce gwarancyjnej producent podaje co 15 tys. km. Trzeba olej wymienić co 15. Jeśli co 30, nie ma się co przejmować i można wymienić dopiero po 30 tys. km.
W przypadku starszych samochodów sprawdza się jednak stara zasada. Co 10-15 tys. lub co roku. Właśnie taki interwał olej, nawet ten nowoczesny lubi najbardziej. Jeśli będziemy stosować takie odstępy między poszczególnymi wymianami oleju i to bez znaczenia, jak mocno obciążamy silnik, możemy mieć pewność, że silnik będzie działał bez zarzutu przez długie kilometry.
Nie każdy olej tak samo
Warto także sprawdzić jaki olej mamy w silniku. W nowych samochodach stosuje się oleje pół lub w pełni syntetyczne. Wtedy interwał wymiany oleju powinien wynosić 15 tys. km. Gdy auto użytkujemy w mieście lub stosujemy olej mineralny, warto skrócić nawet interwał do 10 tys. km.
Jeśli z kolei w samochodzie stuknie nam setka, (100 tys. km) warto wymieniać olej co 15 tys. km niezależnie od tego, co mówi producent i komputer.
Komputer w samochodzie podpowie, jak często wymieniać olej
Coraz więcej samochodów ma ruchomy okres wymiany oleju. To efekt stosowania systemu autodiagnozy. Komputer pokładowy analizując poszczególne parametry jazdy m.in. styl jazdy, to gdzie jeździmy i jak często rozgrzewamy silnik do temp. optymalnej, a nawet jak mocno eksploatujemy auto, decyduje, kiedy olej trzeba wymienić. Stosowny komunikat wyświetli się na desce rozdzielczej i tyle. Wtedy trzeba umówić wizytę w serwisie i wymienić olej. Oczywiście na taki, jaki zaleca producent. Więcej o doborze oleju pisaliśmy TUTAJ.
Olej w silniku z LPG
W przypadku samochodów z zamontowaną instalacją LPG trzeba pamiętać, że temperatura w komorach spalania jest o wiele wyższa, niż w przypadku aut zasilanych benzyną a proces spalania skutkuje powstaniem większej ilości sadzy i różnego rodzaju kwasów. Oznacza to, że w samochodach zasilanych LPG powinno się stosować specjalne oleje do tego przeznaczone, a także wymieniać olej nawet co 10 tysięcy kilometrów.
Podczas dokonywania wymiany trzeba pamiętać również o założeniu nowego filtra oleju, który odpowiada za zbieranie nieczystości w samochodzie. Dotyczy to jednak każdej wymiany oleju.