Dacia Jogger – 8 rzeczy na TAK, 2 na NIE
Dacia Jogger to obecnie najtańszy 7-miejscowy samochód na polskim rynku. To też samochód, który wymyka się prostym klasowym podziałom. A jaki jest Jogger? Oto 8 rzeczy, za które go docenimy i 2 rzeczy, za które należy go skarcić.
Najnowsza Dacia z wyglądu jest wyrośniętym kompaktowym kombi. Z charakteru blisko jej z kolei do crossovera. Dlaczego? Otóż ma plastikowe osłony nadkoli, 20-centymetrowy prześwit oraz aż 163 cm wysokości.
Podobnie jak Sandero, Jogger został oparty na platformie CMF-B w wariancie LS (low specification), czyli przeznaczonej dla tańszych modeli aliansu Renault-Nissan-Mitsubishi. Auto mierzy 454,7 cm długości oraz 178,4 cm szerokości, a w swoim wnętrzu mieści do 7 pasażerów (dopłata do wersji 7-osobowej wynosi 4000 zł), którzy siedzą w Joggerze niczym w kinie – im dalej od pierwszego rzędu, tym wyżej (TUTAJ przeczytasz o używanej Dacii Duster I).
Do napędu Joggera służy 1-litrowy silnik benzynowy, występujący w dwóch wersjach. Tańsza (od 69 900 zł), 100-konna jest fabrycznie przystosowana do zasilania LPG, natomiast droższa, 110-konna (71 900 zł) pochłania wyłącznie etylinę.
Dacia Jogger, mimo że jest autem budżetowym, ma liczne zalety i kilka wad, w tym jedną istotną. Oto 8 rzeczy na TAK i 2 na NIE.
Dacia Jogger: przestronna kabina
W obu rzędach jest dużo miejsca, szczególnie na głowy i kolana, a kanapa ma długie siedzisko. Do tego dochodzi potężny bagażnik, standardowo mierzący 608 l, a po złożeniu oparcia kanapy – 1819 l. W tym miejscu warto zwrócić uwagę na dwa mankamenty: wnętrze okazuje się węższe niż w innych kompaktowych modelach kombi. Poza tym po powiększeniu przedziału bagażowego złożona kanapa nie tworzy równej powierzchni z podłogą bagażnika, a wręcz przeciwnie – wyraźnie wystaje ponad nią.
Schludne wykończenie
Mimo że Dacia Jogger to auto budżetowe, wykończenie środkowej odmiany Comfort (78 100 zł), wyróżniającej się m.in. materiałowym pasem w desce rozdzielczej oraz srebrną obwódką dookoła lewarka zmiany biegów jest po prostu schludne.
Plus za precyzyjny montaż i przyjemną w dotyku, sprężystą tapicerkę siedzeń. Minus – za twarde boczki drzwi, ale z tapicerowanymi podłokietnikami (z przodu).
Łatwa obsługa
Dacia Jogger wyróżnia się przejrzystą deską rozdzielczą i bardzo łatwą obsługą, także w obrębie prostego, ale i czytelnego systemu rozrywkowo-nawigacyjnego. Do tego dochodzą klasyczne zegary i nieprzeładowany informacjami komputer pokładowy (TUTAJ dowiesz się o rzeczach, które irytują w Dacii Spring).
Przyzwoity komfort zawieszenia
Zawieszenie Joggera ma jedną podstawową zaletę – pracuje cicho. Druga zaleta? Potrafi szybko rozprawiać się z nierównościami nawierzchni. Ponadto nie wpada w galopowanie i na większości dróg zapewnia niezły komfort w wydaniu typowym dla współczesnych aut. Czyli jest dość sztywno, ale nie męcząco.
Łatwe prowadzenie
Choć układ kierowniczy Joggera jest mało bezpośredni i niezbyt precyzyjny, wielki rozstaw osi (prawie 290 cm) sprawia, że to auto pewnie prze na wprost przy dużych prędkościach. Jest też niemal neutralne w zakrętach i ma bardzo dobrze zestrojone ESP, które delikatnymi ruchami doprowadza Dacię do porządku. Minus – większe niż u rywali przechyły nadwozia.
Dacia Jogger: wartki silnik
Niewielka pojemność 1.0, trzy cylindry i turbosprężarka to typowy współczesny przepis na silnik w duchu downsizingu. Jednostka Joggera, zaopatrzona we wtrysk wielopunktowy (bezpośredni w wersji 110-konnej), ma liczne zalety, jak łatwe wchodzenie na obroty w niskich prędkościach wału korbowego, miękka i zdecydowane reakcja na gaz, a także przyjemny dźwięk. Niestety, powyżej 4000 obr./min zaczyna nadmiernie hałasować, wygrywając wtedy pierwsze skrzypce w kabinie.
Część swoich zalet silnik zawdzięcza krótko zestopniowanej przekładni ręcznej o precyzyjnej pracy drążka. Nieco rozczarowuje zużycie paliwa, wynoszące w mieście 8,5-9,5 l/100 km (około 10,5 l LPG/100 km), w trasie około 6,3 l/100 km (8,4 l LPG/100 km) i na autostradzie – ponad 8 l paliwa (około 11 l LPG/100 km).
Olbrzymi zasięg
Dzięki dwóm zbiornikom o pojemności po 50 l (pojemność napełniania LPG: 40 l), Dacia Jogger w wariancie LPG dysponuje zasięgiem sięgającym nawet 900 km przy dość dynamicznej jeździe. Wykorzystując auto głównie w trasie i podróżując spokojnie można osiągnąć wynik niemal 1300 km! Imponujące!
Nieduży poziom hałasu
Nawet przy prędkości autostradowej Dacia Jogger przekonuje solidnym wyciszeniem swojej kabiny. Dzięki temu możliwa jest swobodna rozmowa z pasażerami siedzącymi w drugim rzędzie siedzeń.
Dacia Jogger: braki w wyposażeniu
Dacia ma być tania, ale niekoniecznie dobrze wyposażona. Jogger, podobnie jak np. elektryczny Spring, oszczędza na elementach z zakresu bezpieczeństwa aktywnego, dlatego rumuński producent nie oferuje do niego nawet asystenta odległości i automatycznego hamowania przed przeszkodą. Jedyny wyjątek stanowi system kontroli martwego pola.
Jedna gwiazdkach według Euro NCAP
Dacia Jogger zapracowała tylko na jedną gwiazdkę w testach zderzeniowych Euro NCAP, i to pomimo faktu, że ta zajmująca się bezpieczeństwem organizacja nawet jej nie rozbiła. Jak to możliwe?
Otóż wynik ten uzyskano biorąc pod uwagę braki w wyposażeniu w aktywne systemy bezpieczeństwa. Przypomnijmy, że ostateczny rezultat zależy od najsłabszej kategorii, stąd jedna gwiazdka.
Sandero Stepway, a więc oparte na tej samej platformie co Jogger, zapracowało z kolei na dwie gwiazdki.