Dorabianie kluczy samochodowych – ile trzeba zapłacić i jak długo poczekać?
Są niezbędne do odryglowania drzwi i uruchomienia silnika. Obecnie coraz częściej mają formę niewielkiego pilota, który wystarczy mieć przy sobie, aby odjechać autem z miejsca. Problem pojawia się jednak w momencie ich zgubienia. Dorabianie kluczy samochodowych – ile trzeba zapłacić i jak długo poczekać?
Klucze samochodowe przez lata przeszły ogromną rewolucję. Z prostych, jednostronnych, przez piloty z otwieranym grotem, po niewielkie urządzenia, zaopatrzone nawet w ekran LCD. Łączy je jedno – pozwalają na odryglowanie drzwi i uruchomienie silnika samochodu.
W momencie ich zgubienia, niezależnie od rodzaju klucza, pojawia się jednak ten sam problem. W tym materiale dowiesz się wszystkiego o dorabianiu kluczy samochodowych.
Jakie są rodzaje kluczy do samochodu?
Choć kluczyk do samochodu jest tak stary jak sama motoryzacji, w ostatnich trzech dekadach nastąpił mocny rozwój tego elementu. Dzięki temu zmienił się sposób, w jaki uzyskujemy dostęp do kabiny auta oraz uruchamiamy silnik.
Obecnie wyróżniamy 7 powszechnie znanych typów kluczyków samochodowych. Oto one:
- kluczyki mechaniczne – znane również jako tradycyjny kluczyk samochodowy, są używany w starszych typach pojazdów. Nie mają w sobie żadnego transpondera i są po prostu wytłoczone z kawałka metalu. Zupełnie jak klucze do domu. Niestety, bardzo łatwo je skopiować za pomocą różnych metod. Wyróżnia się kluczyki jedno- lub dwustronne
- kluczyki zdalne – są zaopatrzone w radiowy nadajnik, dzięki któremu po wciśnięciu przycisku odryglowania drzwi, jest wysyłany zakodowany sygnał do samochodu. Są zazwyczaj zasilane przez baterię i mają wbudowanych w siebie kilka klawiszy
- kluczyki transponderowe (z immobilizerem) – w ich uchwycie znajduje się mikrochip, co sprawia, że są one bardziej bezpieczne niż tradycyjne kluczyki samochodowe. W użyciu znajdują się od 1995 roku. Po włożeniu takiego kluczyka do stacyjki wysyła on zakodowany sygnał do auta, dzięki któremu można uruchomić silnik. Innym rodzajem takiego urządzenia jest kluczyk z kodem kroczącym, wprowadzony w 1999 roku. Wyróżnia się on tym, że za każdym razem do samochodu wysyła inny kod, przez co jest bezpieczniejszy niż tradycyjny kluczyk transponderowy
- kluczyki ze składanym grotem – są zaopatrzone w przycisk, po wciśnięciu którego rozkłada się z nich grot, służący do uruchomienia silnika za pomocą stacyjki
- inteligentne kluczyki – to jedno z najnowszych rozwiązań, wykorzystywanych przez producentów samochodów. Zapewniają one dostęp do samochodu oraz możliwość odpalenia silnika, gdy spoczywają w kieszeni lub w torebce. Auto, korzystające z takiego kluczyka, jest zaopatrzone w niewielkie anteny, zdolne wykryć jego sygnał. Niestety, złodzieje dysponują metodami, dzięki którym łatwo przechwytują taki sygnał
- kluczyki parkingowe – jak sama nazwa wskazuje, są przeznaczone do przekazania ich osobom trzecim – np. przy parkowaniu auta przez obsługę hotelu. Mają ograniczoną funkcjonalność
Jaki jest koszt dorobienia kluczy samochodowych?
Cena dorobienia kluczyka samochodowego różni się zależnie od jego stopnia skomplikowania. Oczywiście, im ma on więcej funkcji, w tym choćby immobilizer, okazuje się droższy (TUTAJ poznasz najbardziej niebezpieczne wady konstrukcyjne aut w historii motoryzacji).
W przypadku podstawowego rodzaju kluczyka, a więc mechanicznego, koszt dorobienia nowego będzie się kształtował w okolicach 100 zł. Natomiast, jeśli jest on zaopatrzony w immobilizer, należy się już liczyć z kwotą wynoszącą przynajmniej 200 zł.
Może się jednak zdarzyć, że właściciel samochodu nie posiada zapasowego kluczyka. Co wtedy? Najlepiej skorzystać z usług autoryzowanego serwisu danej marki, który na podstawie numeru VIN, będzie w stanie wyrobić nowy kluczyk. W takiej sytuacji należy się jednak liczyć z ceną od kilkuset do nawet ponad 1000 zł.
Innym wyjściem jest demontaż stacyjki, co umożliwi dorobienie nowego kluczyka. Jeśli to się nie uda, często nie pozostaje nic, tylko wymiana stacyjki na nową. A to znów podnosi koszty.
Oczywiście, im bardziej skomplikowany kluczyk, tym dorobienie go jest droższe. I tak:
- kluczyk z transponderem (immobilizerem) – należy liczyć się z ceną od 200 do ponad 1000 zł (w ASO)
- kluczyk z kodem kroczącym – w tym przypadku cena może wynieść nawet 2000 zł
- kluczyk z otwieranym grotem – cena wynosi od 500 do 800 zł, a wymiana grota to około 200 zł
- inteligentny kluczyk – także w jego przypadku cena jest wysoka i waha się w granicach od 800 do 1500 zł
Dorobienie kluczyka z transponderem (immobilizerem)
W przypadku dorabiania kluczyka z immobilizerem, specjalistyczny serwis nie tylko wykona jego wtórnik, ale również odczyta kod ze znajdującego się w nim chipa. Pozwoli mu to wgrać go do nowego kluczyka, dzięki czemu będzie on zabezpieczał samochód przed kradzieżą w taki sam sposób, jak oryginał.
Oczywiście, serwis bez problemu wykona nowy grot, a w razie uszkodzenia immobilizera dorabianie jego wtórnika nie zawsze będzie konieczne. W takim przypadku czasem warto udać się do serwisu elektronicznego, który być może będzie w stanie zaradzić awarii, bez konieczności kodowania nowego urządzenia.
Jak już wspomnieliśmy wcześniej, dorobienie kluczyka z immobilizerem wiąże się z kosztem około 200 zł.
A co zrobić, gdy nie masz zapasowego kluczyka z immobilizerem? Wtedy jedyny ratunek to Autoryzowana Stacja Obsługi. Oczywiście, zanim zlecisz wyrobienie nowego kluczyka, będziesz musiał potwierdzić pracownikowi serwisu, że jesteś właścicielem samochodu.
Niestety, dorabianie kluczyka przez ASO może potrwać w najlepszym przypadku kilka dni, a w najgorszym – nawet kilka tygodni. Dlaczego? Pracownik serwisu musi bowiem skontaktować się z producentem, który będzie musiał przygotować wtórnik. Oczywiście, w tym przypadku należy liczyć się z ceną kilkukrotnie wyższą niż dorobienie kluczyka (nawet 1000 zł) w specjalistycznym zakładzie.
Dlaczego warto dorobić zapasowy klucz?
Dorobienie kluczyka na podstawie jedynego posiadanego nie jest bardzo kosztowne, a może oszczędzić wiele kłopotów, jeśli go zgubimy. Oto sytuacje, w przypadku których warto mieć zapasowy kluczyk:
- zatrzaśnięcie w aucie
- zgubienie lub kradzież
- uszkodzenie kluczyka
Zgubienie bądź kradzież jedynego klucza do samochodu. Co zrobić?
Zgubiłeś kluczyk do samochodu i nie masz zapasowego? Po pierwsze, nie panikuj, tylko postępuj według poniższego schematu.
Przeszukaj okolicę i nie tylko
Upewnij się, że kluczyka na pewno nie masz w swoich kieszeniach, torbie lub torebce. Jeśli rzeczywiście go zgubiłeś, poświęć czas na przeszukanie najbliższej okolicy aż będziesz całkowicie pewien, że rzeczywiście został on zgubiony.
Oczywiście, warto też, abyś odtworzył swoją ostatnią drogę z i do samochodu oraz szukał w miejscach, które mogą wydawać się najbardziej banalne. Może to pomóc zaoszczędzić ci czas i dużo pieniędzy.
Sprawdź swój pojazd
Po upewnieniu się, że klucze samochodowe nie znajdują się w najbliższym otoczeniu (może to być w biurze, domu, restauracji, w której właśnie zjadłeś obiad, itp.), następnym miejscem, które należy sprawdzić jest samo auto. Inteligentne kluczyki nie powinny dać się zatrzasnąć w kabinie, ale w przypadku innych – taka sytuacja jest możliwa.
Jeśli zdarzy się, że znajdziesz swoje klucze zatrzaśnięte w samochodzie, nie będziesz musiał się martwić brakiem zapasowego kluczyka. W tym momencie najlepiej będzie skontaktować się ze ślusarzem lub specjalistycznym zakładem, który będzie w stanie dostać się do samochodu, aby odzyskać twój klucz.
Jeśli jednak nie miałeś tyle szczęścia, to powinieneś kontynuować czytanie.
Zbierz informacje o pojeździe
Gdy straciłeś kluczyk i nie posiadasz zapasowego, musisz zebrać informacje o samochodzie oraz o tym, jaki rodzaj kluczyka potrzebujesz. Do wyrobienia nowego kluczyka w ASO będziesz potrzebował numeru VIN, a także informacje o marce, modelu i roku produkcji pojazdu. Większość z nich znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym pojazdu lub na karcie, potwierdzającej zawarcie ubezpieczenia.
Wyrób nowy kluczyk
W przypadku starszych samochodów (z najprostszym kluczykiem) najłatwiej w tym celu skorzystać z pomocy specjalistycznego serwisu. To pozwali ci uniknąć wysokich kosztów związanych z wyrobieniem kluczyka u dealera. W przypadku nowszych modeli niezbędna już będzie wizyta w ASO.
Wyrób zapasowy kluczyk samochodowy
Jeśli już odzyskałeś kluczyk do swojego samochodu, warto wyrobić sobie zapasowy kluczyk. Tak naprawdę – im szybciej, tym lepiej. Odkładając to na później, cała sprawa ze zgubieniem jedynego kluczyka i związanymi z tymi problemami… może rozejść się po kościach. A wtedy temat rzucisz w kąt i już raczej do niego nie wrócisz.
Uszkodzenie kluczyka
Zazwyczaj, jeśli masz problem z kluczem samochodowym, najprawdopodobniej będzie on należał do jednej z poniższych kategorii:
Uszkodzenie grota
Groty kluczyków mogą się łamać lub mieć odpryski, zostać wygięte, albo po prostu ulec wyrobieniu, co z czasem może powodować problem nie tylko z otwarciem samochodu, ale i z przekręceniem stacyjki. W takim przypadku najlepiej postarać się o nowy grot – wystarczy wizyta w specjalistycznym zakładzie.
Utrata połączenia z jednostką sterującą silnika (ECU)
Jednym z częstszych problemów z kluczykiem samochodowym jest utrata połączenia z ECU samochodu. Zazwyczaj kluczyk po włożeniu do stacyjki wysyła unikalny kod do ECU. Wtedy system go rozpoznaje i pozwala na uruchomienie silnika.
Ale może się zdarzyć, że dojdzie do utraty połączenia z jednostką sterującą. Najprostszym rozwiązaniem tego problemu jest wymiana baterii na nową. Jeśli to nie pomoże, należy udać się do specjalisty, który zbada kluczyk i podejmie się jego naprawy lub wymiany.
Uszkodzona obudowa
Co ciekawe, nawet pęknięcie obudowy może doprowadzić do nieprawidłowego działania przycisków na pilocie (np. przycisku odblokowywania auta i dezaktywacji alarmu). Poza tym może to spowodować przedostawanie się wilgoci do wnętrza kluczyka, co w dłuższej perspektywie prowadzi do uszkodzenia elementów elektronicznych.
Poza tym pęknięcie obudowy czasem sprawia, że wnętrzności kluczyka wypadają na zewnątrz.
Niesprawna bateria
To najczęściej spotykany problem z kluczykami nowoczesnych aut. O tym, że jest ona bliska rozładowaniu świadczy zazwyczaj fakt, iż kluczyk stopniowo przestaje reagować na polecenia.
Zatrzaśnięcie klucza w samochodzie
Jeśli zatrzaśnie się kluczyk w samochodzie najlepszym rozwiązaniem może być wezwanie specjalisty od otwierania pojazdu z zatrzaśniętymi kluczykami lub policji. Wszystko zależy od tego, jak pilna jest to sytuacja.
W sytuacji wysokiego ryzyka, czyli takiej, gdy w samochodzie jest zamknięte dziecko lub zwierzę, należy niezwłocznie zadzwonić na policję, podając markę i model pojazdu oraz miejsce, w którym się znajduje (TUTAJ przeczytasz o awaryjnym otwieraniu auta).
Firmy specjalizujące się w otwieraniu samochodów oferują swoje usługi przez całą dobę. W dużych miastach często zapewniają możliwość dojazdu nawet w 30-40 minut od zgłoszenia potrzeby otwarcia samochodu z zatrzaśniętymi kluczykami.
Taka usługa nie jest przesadnie droga, a doświadczeni specjaliści, wyposażeni m.in. w sprzęt do dekodowania zamków samochodowych, potrafią włamać się do pojazdu sprawnie i bez potrzeby wybijania szyby (TUTAJ przeczytasz o przedawnieniu mandatu).
Koszt takiej operacji jest zależny od wielu czynnik, jak zakres usług, rocznik samochodu, a nawet od jego klasy. Firmy często rozróżniają otwieranie pojazdów bez lub z ryglowaniem wnętrza, aut nowych i segmentu premium. Do ceny trzeba również doliczyć koszt dojazdu.
Sama usługa jest wyceniana od 200 do nawet 400 zł, jeśli dotyczy nowoczesnych modeli klasy premium. To dużo, ale czasem specjalistyczna pomoc jest po prostu warta każdego grosza.