Filtry w samochodzie – wszystko, co musisz o nich wiedzieć
Ich rola polega na zatrzymywaniu szkodliwych zanieczyszczeń w celu zapewnienia optymalnego działania poszczególnych podzespołów. Filtry w samochodzie – wszystko, co musisz o nich wiedzieć.
Zużyty lub uszkodzony filtr nie tylko zmniejsza wydajność np. silnika, ale potrafi negatywnie wpłynąć na jego działanie. W samochodzie wyróżniamy cztery podstawowe filtry.
Wraz z ich starzeniem, coraz bardziej zatykają się one zanieczyszczeniami. W rezultacie powietrze lub paliwo nie mogą przedostać się przez filtr, co powoduje pogorszenie funkcjonowania samochodu.
Rodzaje filtrów w samochodach
Wyróżniamy cztery podstawowe filtry samochodowe. Są to:
Filtr oleju
Śmiało można powiedzieć, że to najważniejszy filtr w samochodzie. Jego zadaniem jest odfiltrowywanie brudów i zanieczyszczeń w oleju podczas pracy jednostki napędowej.
Gdzie znajduje się filtr oleju?
Najczęściej jest zamontowany w dolnej części bloku silnika. Aby poznać jego lokalizację wystarczy przeczytać instrukcję obsługi lub dokładnie przyjrzeć się jednostce napędowej.
Kiedy wymienić filtr oleju?
Zazwyczaj okres wymiany filtra oleju wynosi 15 000 km. Producenci aut sportowych, napędzanych wysilonymi silnikami często zalecają krótsze interwały – 6000-8000 km.
Z kolei w wielu nowoczesnych jednostkach napędowych, szczególnie koncernu Volkswagen, wymiany filtru i oleju są przewidziane co 30 000 km lub co 2 lata.
Filtr paliwa
Paliwo w samochodzie jest oczyszczane przez filtr paliwa. W idealnym świecie opuszcza ono rafinerię bez zanieczyszczeń, jednak po drodze trafia do cysterny, dystrybutora i do baku. W każdym z tych zbiorników z czasem odkłada się brud (TUTAJ dowiesz się, jakie płyny występują w samochodzie).
Zanim więc benzyna czy olej napędowy znajdą się w silniku, przechodzą przez filtr paliwa. Jego zadaniem jest odfiltrowanie wody oraz zanieczyszczeń.
Gdzie znajduje się filtr paliwa?
Stanowi on wkład w przewodzie paliwowym. Wyróżnia się dwa rodzaje filtrów paliwa:
- przepływowy filtr paliwa jest umieszczony bezpośrednio w przewodzie paliwowym. Ma on dwa otwory, z których jednym benzyna lub olej napędowy dopływa, a drugim – wypływa. Znajduje się pomiędzy zbiornikiem paliwa a silnikiem. Gdzie dokładnie? To najlepiej sprawdzić w instrukcji samochodu
- filtr paliwa w zbiorniku – jak nazwa wskazuje, jest umieszczony w baku. To rozwiązanie stosowane w większości współczesnych samochodów
Kiedy wymienić filtr paliwa?
Według instrukcji pochodzących od wytwórców samochodów, filtr paliwa powinno wymieniać się co 30 000-60 000 km.
Typowe objawy zatkanego filtra paliwa:
- gaśnięcie silnika
- pogorszenie się osiągów
- ciężkie odpalanie silnika
- świecąca kontrolka silnika
- podwyższone zużycie paliwa
- zwiększone wibracje silnika
Filtr powietrza
Jak każdy filtr, także i on wraz z użytkowaniem samochodu coraz mocniej się zatyka. Da się to odczuć w postaci pogarszających się osiągów (TUTAJ dowiesz się jak długo trwa całkowite schłodzenie silnika).
Filtr powietrza do silnika usuwa wszelkie cząsteczki kurzu, owady, kamienie czy inne zanieczyszczenia z powietrza dostającego się do komór spalania.
Gdzie znajduje się filtr powietrza do silnika?
Występuje w obudowie umieszczonej z boku jednostki napędowej. Ma ona zazwyczaj kształt czarnej, plastikowej skrzynki. W starszych modelach samochodów przybierała formę okrągłego, metalowego pojemnika, zabudowanego bezpośrednio na pokrywie zaworów.
Jak często należy wymienić filtr powietrza do silnika?
Powinno się go wymieniać raz do roku lub po przebiegu 20 000-30 000 km.
Filtr kabinowy
Jest odpowiedzialny za filtrowanie powietrza, którym oddychają pasażerowie samochodu. Filtry kabinowe wychwytują unoszące się w powietrzu cząsteczki oraz zanieczyszczenia, zapobiegając przedostawaniu się ich do kabiny samochodu. W ten sposób zwiększa się komfort jazdy.
Gdzie znajduje się filtr kabinowy?
Zazwyczaj znajduje się za zamykanym schowkiem w desce rozdzielczej. Nie jest to jednak normą, ponieważ w niektórych modelach samochodów umiejscawia się go np. pod deską rozdzielczą.
Kiedy należy wymienić filtr kabinowy?
Według większości producentów samochodów należy tego dokonać co 20 000 lub 30 000 km. Niektórzy podają informację, że co rok lub co dwa lata.
Jakie są objawy zatkania filtra kabinowego? To chociażby zwiększone parowanie szyb, gdy na dworze utrzymuje się duża wilgotność powietrza. Zatkany filtr powietrza w kabinie może też np. zakłócić działanie klimatyzacji.
Oznaki zatkania filtra kabinowego:
- nieprzyjemny zapach w samochodzie
- zmniejszenie przepływu powietrza
- parowanie szyb
- nadmuch gorącego powietrza z układu klimatyzacji
- problem z ogrzewaniem i chłodzeniem kabiny
- zaostrzone reakcje alergiczne