1 sierpnia 2022

Ford F-150 Raptor R. Po co 700 koni w pikapie?

Ford Ranger Raptor R
Ford Ranger Raptor R

Ile koni można zmieścić w pikapie? Ford twierdzi, że aż 700. I to nie na pace a pod maską. Nowy Ford F-150 Raptor R to najmocniejszy Raptor w historii. Ma silnik z Mustanga Shelby GT500 a zawieszenie z wyścigowych wersji auta, które startują w Baja 1000.

Raptor to najbardziej zmodyfikowana, wzmocniona i uterenowiona odmiana popularnego pikapa. W wersji R to jednak coś kompletnie innego. Zdaniem producenta to ekstremum. Nie dość, że silnik pochodzi z Mustanga Shelby GT500, nadwozie ma poszerzone błotniki, to na dodatek w aucie zamontowano kompletnie nowe i inne niż w przypadku tradycyjnego F-150 zawieszenie. Dzięki niemu samochód z roboczego pikapa zamienił się w sportowe auto terenowe. Tak, tak bliżej mu na dakarowe trasy niż do wożenia ziemniaków na pace.

Ile Mustanga w pikapie?

Ale przecież od trzech generacji Raptor to najbardziej dzika odmiana pikapa. Co jest niesamowitego w najnowszej odmianie F-150? Pod maską nowego F-150 Raptor R znalazła się nowy silnik V8 o pojemności 5,2 litra i mocy 700 KM. Ford Performance skorzystał z najmocniejszego silnika w swojej ofercie, stosowanego w Mustangu Shelby GT500. W Raptorze został on dodatkowo wzmocniony i zoptymalizowany pod kątem osiągów terenowych. Wymieniono kolektory wydechowe oryginalnego silnika, zastępując je odlewem ze stali nierdzewnej. Zastosowano też inną chłodnicę oleju i filtry, głębszą miskę olejową, która pozwala na agresywne pokonywanie stromych wzniesień, utrzymując olej silnikowy w niskiej temperaturze. Aby ułatwić silnikowi swobodne „oddychanie”, zwiększono objętość układu dolotu powietrza o 66 proc., stosując wlot powietrza o większym przekroju i stożkowy filtr powietrza o większym przepływie i o mniejszych oporach przepływu. Efekt? 868 Nm.

Ford Performance zmodernizował też skrzynię biegów i układ napędowy. Auto wyposażono w 10-biegową przekładnię SelectShift. Zastosowano nową oś przednią z bardziej wytrzymałym odlewem korpusu mechanizmu różnicowego i aluminiowym ożebrowaniem osłony nośnej. By poradzić sobie z większym momentem obrotowym układu napędowego, zastosowano też aluminiowy wał napędowy o większej średnicy.

Prześwit naj

Jeśli sercem Raptora R jest doładowany silnik V8, to za duszę auta należy uznać jego zawieszenie. Już w „zwyczajnym” Raptorze wydawało się, że można lecieć nad nierównościami. Więcej o wrażeniach z jazdy Raptorem pisaliśmy TUTAJ. W odmianie R ma być jeszcze lepiej. W tylnym pięciodrążkowym zawieszeniu zastosowano bardzo długie drążki wzdłużne, aby lepiej kontrolować pozycję osi w trudnym terenie, drążek Panharda i 24-calowe sprężyny śrubowe, a wszystko to zestrojono pod kątem wyjątkowej stabilności podczas pokonywania wymagającego terenu z dużą prędkością.

Zaawansowane amortyzatory FOX Live Valve dostrojono tak, aby zrównoważyć jakość jazdy i kontrolę przechyłów nadwozia na drodze i w terenie. Elektronicznie sterowane amortyzatory wykorzystują czujniki położenia zawieszenia, a także inne czujniki do niezależnego monitorowania warunków terenowych setki razy na sekundę, dostosowując parametry tłumienia w zawieszeniu. Skok kół wynoszący 333 mm z przodu i 358 mm z tyłu daje Raptorowi R zdolność do przedzierania się przez piasek i kamienie z niezwykłą skutecznością.

W standardzie

W standardzie mamy tutaj 37-calowe opony i największy w klasie prześwit (333 mm). Na koniec dodatki: wloty powietrza, grafiki, specjalny kolor i wykończenie z włókna węglowego. Prawdziwego włókna węglowego. Zdobi ono podszybie na panelu drzwi, pokrywę schowka i górne części deski rozdzielczej.

W standardzie jest też większa, bardziej agresywnie i uniesiona do góry o 25 mm centralna część maski z wylotami powietrza. Podobnie jak wszystkie wersje F-150  Raptor R jest także standardowo wyposażony w pakiet systemów ułatwiających jazdę. W końcu to auto do jazdy na co dzień.

Ford Ranger Raptor R - GALERIA

Ford Ranger Raptor R