Ford Mondeo MK3 – ponadczasowy styl
Produkcja Ford Mondeo Mk3 przypada na lata 2000-2007. W czasach swojej świetności był jednym z najlepiej prowadzących się samochodów w swojej klasie. Odpowiednio zadbany egzemplarz może spokojnie posłużyć przez długie lata.
Ford Mondeo MK3 – silniki benzynowe
Gama silnikowa Mondeo to skomplikowany temat. Znajduje się w niej parę naprawdę dobrych jednostek, ale też kilka silnikowych pułapek, na które trzeba uważać.
Silniki benzynowe to prawie same pewniaki:
- 1.8 l o mocy od 110 do 125 KM to klasyczne, wolnossące R4 i jednocześnie najmniejsza jednostka w gamie. W przypadku 1.8 l warto uważać na silniki o oznaczeniu SCI, które były pierwszym podejściem marki do bezpośredniego wtrysku paliwa: próba ta niesie ze sobą trochę nieprzyjemnych konsekwencji, a dodatkowo wyklucza instalację LPG.
- 2.0 l o mocy 145 KM to silnik R4 z tradycyjnym wtryskiem i dość trwałym rozrządem (łańcuch). Może zdarzyć mu się zużywanie oleju, awaria pompy paliwa czy cewek zapłonowych. Luzy zaworowe nie są tu regulowane automatycznie, co trzeba koniecznie wziąć pod uwagę kalkulując oszczędności związane z instalacją LPG. Podobnie jak w przypadku 1.8 l, zdania co do tolerancji wspomnianej instalacji LPG są podzielone.
- 2.5 l V6 o mocy 170 lub 200 KM (w wersji ST). Rozrząd jest tu na łańcuchu, a pośredni wtrysk pozwala dobrze współpracować z LPG. To polecana jednostka, choć zdarzają jej się usterki pompy paliwa, klap wirowych w kolektorze czy układu chłodzenia.
- 3.0 l V6 generuje 204 KM, a w wersji ST220 – 226 KM. Ewentualne problemy mogą dotyczyć wycieków płynów lub usterek alternatora. Pamiętać także warto, że w przypadku tych dwóch silników, a szczególnie 3.0 l V6, wysokie spalanie to nie wada, to rzecz jak najbardziej normalna.
Silniki Diesla
Wśród silników Diesla w Fordzie Mondeo znajdziemy silniki TDDi i TDCi. Jednostki TDDi mogą mieć moc 90 lub 115 KM. To stara konstrukcja z pompą wtryskową (rozdzielaczową), a auto z nią nie jest ani dynamiczne, ani ciche, ani specjalnie oszczędne.
Z kolei pierwszy z silników TDCi to nowoczesne 2.0 l z wtryskiem Common Rail, generujące moc 115 lub 130 KM. Silnik jest bardzo dynamiczny, oszczędny i wykazuje niezłą kulturę pracy. Mimo to nie jest zbyt polecany, ze względu na „opiłkującą” pompę wtryskową, która może generować ogromne koszty naprawy.
Bardziej dopracowana była jednostka TDCi o pojemności 2.2 l i mocy 155 KM. Jej problemem był z kolei delikatny układ wtryskowy, mocno reagujący na słabej jakości paliwo oraz niezbyt trwała turbina, EGR i koło dwumasowe. Jednocześnie jednak tych samych problemów można było spodziewać się również po wersji 2.0 l.
Ile kosztuje Ford Mondeo MK3?
Trzecia generacja Forda Mondeo w 2021 roku to samochód niemal na każdą kieszeń. Ceny zaczynają się już od – uwaga – 2000 złotych. Za najdroższe egzemplarze przyjdzie zapłacić powyżej 35 tys. złotych.
10-12 tys. wystarczy na porządny egzemplarz z końca produkcji. Jednak przy zakupie warto zwrócić szczególną uwagę na korozję. Problemy z rdzą pojawiały się w Fordach jeszcze w czasie trwania gwarancji. To niestety największy kłopot Forda, który dotykał także inne modele marki.
Co jeszcze warto wziąć pod uwagę? Sprawdź Forda Mondeo Mk3 w naszym teście.