Ile km na rezerwie – sprawdź dystans, jaki pokona twój samochód
Choć jazda z niewielką ilością paliwa w baku absolutnie nie jest wskazana, wielu kierowców nie przestrzega tej zasady. Szkoda, ponieważ wiąże się to z licznymi konsekwencjami. Odpowiadamy na pytanie, ile km pokonasz na rezerwie oraz dlaczego nie warto poruszać się z zapaloną kontrolką paliwa.
Podstawowe pytanie na wielu forach na temat danych modeli samochodów dotyczy zasięgu na rezerwie. O ile właściciele aut benzynowych często mają na to gotową odpowiedź, wynikająca z ich doświadczeń, o tyle w przypadku kierowców modeli z silnikami wysokoprężnymi sytuacja jest już bardziej skomplikowana.
Dlaczego? Ponieważ wyjeżdżenie całego zbiornika paliwa może oznaczać nawet konieczność wezwania pomocy drogowej.
Co oznacza kontrolka rezerwy paliwa?
Kontrolka paliwa ostrzega o tym, że w zbiorniku pozostało niewiele benzyny lub oleju napędowego. Ile? Nie jest to wartość w żaden sposób ustandaryzowana, ale przyjmuje się, że wynosi ona od 10 do 15% objętości baku. Zazwyczaj to 5-7 l paliwa (TUTAJ poznasz triki na obniżenie zużycia paliwa).
Co oznacza migająca kontrolka rezerwy paliwa?
W niektórych samochodach po zapaleniu się kontrolki i pokonaniu określonego dystansu zaczyna ona migotać. Jeśli tak się stanie, jak najszybciej udaj się na stację benzynową w celu uzupełnienia paliwa. W przeciwnym razie możesz gdzieś utknąć z pustym bakiem.
Ile kilometrów można przejechać na rezerwie?
Ponownie nie ma jednoznacznej odpowiedzi na tak postawione pytanie. Dlaczego? Wynika to z bardzo wielu zmiennych, jak:
- pojemność zbiornika paliwa
- rodzaj napędu – benzynowy, wysokoprężny czy może układ hybrydowy
- specyfika drogi, po jakiej auto się porusza – płaski teren, miasto, trasa, autostrada, itd.
- prędkość jazdy
- warunki pogodowe – np. jazda pod wiatr zwiększa zużycie paliwa
- ciśnienie w oponach
Ważne jest, abyś znał pojemność zbiornika paliwa swojego samochodu oraz dane dotyczące średniego zużycia paliwa. Wtedy łatwo obliczysz przybliżoną liczbę kilometrów, jaką możesz przejechać na rezerwie (TUTAJ przeczytasz, czemu nie tankować pod korek).
Przykładowo twoje auto ma 60-litrowy bak i jest napędzane przez niewielki silnik wysokoprężny, zużywający średnio około 5,5 l/100 km. Przy najgorszym scenariuszu, zakładającym, że rezerwa to 10% objętości zbiornika paliwa, przejedzie ono jeszcze dystans około 110 km.
Zestawienie samochodów i przybliżonego dystansu w km na rezerwie
Poniższe zestawienie powstało w oparciu o fora użytkowników danych modeli samochodów:
Marka i model samochodu | Poj. zbiornika paliwa | Przybliżony dystans |
Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm | 60 l | 150 km |
Audi A4 Avant 1.6 (B5) | 62 l | 80 km |
BMW 530d (E39) | 70 l | 90 km |
Citroen C4 1.6 HDi | 55 l | 110 km |
Dacia Sandero I 1.2 | 50 l | 100 km |
Fiat Tipo sedan 1.4 T-Jet (120 KM) | 50 l | 120 km |
Ford Fiesta 1.1 (3. gen.) | 42 l | 100 km |
Hyundai Getz 1.4 16V | 45 l | 90 km |
Kia Sorento I 2.5 CRDi (2. gen) | 80 l | 80 km |
Mercedes klasy E 2.2 CDI (W204) | 59 l | 80 km |
Mazda 6 I 2.0 CDR | 64 l | 100 km |
Nissan X-Trail 2.2 dCi | 60 l | 100 km |
Opel Astra H 1.7 CDTI | 52 l | 100 km |
Renault Megane kombi II 1.5 dCi (86KM) | 60 l | 110 km |
Seat Alhambra I 1.9 TDI (115 KM) | 70 l | 100 km |
Skoda Rapid 1.2 (85 KM) | 55 l | 110 km |
Suzuki Vitara 1.4 Hybrid 2WD | 47 l | 80 km |
Toyota Yaris I 1.0 | 45 l | 80 km |
Volkswagen Golf VII 2.0 TDI (150 KM) | 50 l | 150 km |
Dlaczego warto unikać jazdy na rezerwie?
Po pierwsze, wskaźniki poziomu paliwa, również w nowoczesnych samochodach, nie są precyzyjne. Dlaczego? Ponieważ ich działanie opiera się na pływaku, zanurzonym w zbiorniku.
Po drugie, jazda na rezerwie obniża komfort kierowcy, a w skrajnych przypadkach może doprowadzić nawet do konieczności zatrzymania się na ruchliwej drodze (autostradzie) lub do wypadku – np. podczas wyprzedzania, gdy nagle silnik zacznie przerywać (TUTAJ dowiesz się, co zrobić, jeśli zatankowałeś niewłaściwie paliwo).
Po trzecie, może doprowadzić do konieczności przeprowadzenia kosztownych napraw, o czym przeczytasz poniżej (TUTAJ dowiesz się, jak eksploatować silnik wysokoprężny).
Możliwe konsekwencje jazdy na rezerwie
Według wielu badań ponad połowa kierowców decyduje się na zatankowanie swojego samochodu dopiero po zapaleniu kontrolki paliwa. Niezależnie od tego, czym jest to spowodowane, nie warto jeździć na rezerwie. I to przynajmniej z kilku powodów:
- może dojść do przegrzania się pompy paliwa – gdy kończy się paliwo, przestaje ono chłodzić miedziane uzwojenia pompy, przez co może dojść do jej przegrzania. Oprócz tego, paliwo również smaruje wirujące części pompy, zapobiegając w ten sposób zużywaniu się silnika
- korozja zbiornika paliwa – gdy jest on pusty, z powodu różnicy temperatur dochodzi w nim do kondensacji, co może doprowadzić do korozji. Problem ten dotyczy głównie starszych modeli, zaopatrzonych w ocynkowane baki metalowe (we współczesnych autach są one zrobione z tworzywa sztucznego). Następnie rdza miesza się z paliwem, prowadząc np. do awarii pompy
- zapychające się filtry – na dnie zbiorników z czasem znajduje się coraz więcej osadu, wytrącającego się z paliwa. Gdy bak jest prawie pusty, istnieje duże prawdopodobieństwo, że smok zaciągnie osad. W rezultacie może dojść do zapchania pompy i filtrów
- duża zawartość wilgoci w paliwie powoduje korozję metalowych części wtryskiwaczy, co z czasem coraz bardziej pogarsza ich sprawność
- w silnikach wysokoprężnych nadmiar powietrza w układzie paliwowym może powodować problemy z rozruchem. O ile starsze modele często były wyposażone w pompkę, pozwalającą na odpowietrzenie układu i wstępne napełnienie go paliwem, o tyle w najnowocześniejszych zazwyczaj próżno jej szukać. Wtedy niezbędne może okazać się skorzystanie z instrukcji samochodu, a nawet kontakt z serwisem
Wskazówki dotyczące jazdy na rezerwie
Jeśli nadal zdarzy ci się jechać na rezerwie, trzymaj się następujących instrukcji:
- utrzymuj możliwie niedużą prędkość, oczywiście zachowując przy tym odpowiedni margines bezpieczeństwa
- unikaj nagłych przyspieszeń
- wyłączaj silnik podczas dłuższych postojów – przyjmuje się, że uruchomienie go powoduje zużycie równowartości paliwa podczas 1-minutowej pracy jednostki napędowej na 2500 obr./min
Co robić gdy zabraknie paliwa w trasie?
Oto, co powinieneś zrobić, gdy zabraknie ci paliwa poza miastem:
- znajdź bezpieczne miejsce – gdy zauważysz, że sinik zaczyna się „krztusić”, włącz światła awaryjne i rozejrzyj się za bezpiecznym miejscem, w którym będziesz mógł zaparkować swoje auto. Zazwyczaj będzie to pobocze, natomiast na autostradzie – pas awaryjny
- podczas postoju – najlepiej pozostaw włączone światła awaryjne, a dodatkowo umieść przed samochodem trójkąt ostrzegawczy. Załóż kamizelkę odblaskową jeszcze przed wyjściem z auta
- skontaktuj się z ubezpieczycielem – pomoże ci to sprawdzić czy w ramach swojej polisy NW/Assistance masz zapewnione dostarczenie paliwa w razie jego braku
- skontaktuj się z pomocą drogową – jeśli twoja polisa nie obejmuje powyższej usługi, zawsze można skorzystać z pomocy drogowej. Oczywiście, gdy znajdujesz się niedaleko miejsca zamieszkania, warto wspomóc się osobą z rodziny lub przyjacielem, który dowiezie paliwo oraz lejek
- jeśli zabrakło ci paliwa na autostradzie czy drodze szybkiego ruchu, samotna wycieczka po paliwo, ze względów bezpieczeństwa, jest chybionym pomysłem